Traktorer och processorer

Lämplig gårdstraktor för liten gård med 4 ha skog

74 inlägg 62523 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Lämplig gårdstraktor för liten gård med 4 ha skog

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#416023 Helt rätt, ett enkelt knep är att inte ha alltför tung motvikt på trepunkten, då knäcker man inte traktorn så fort.

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Lämplig gårdstraktor för liten gård med 4 ha skog

tedman  
#416069 Tack! :grin:
Noterade också den stora skopan men hittade inga problem med "framvagnen", vi får väl se om min lekmannaundersökning var tillräcklig... men det var ju inte för skopan jag tog traktorn.
Jodå, jag fick med "järnstängerna" och mindre skopa står på inköpslistan.
Har i dagsläget inte några större lastarbehov utan det blir mest småtransporter på gården men jag ville ju inte köpa utan lastare.
Skogen är det som står på tur, köpte med en liten timmervagn som han hade stående i buskarna också så det jag letar mest efter just nu är en vajerkran.
Motvikt är noterat, vill förhoppningsvis hitta det mesta på Gotland så man underlättar transportproblematiken.
Känns å andra sidan inte så svårt att göra en motvikt själv...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lämplig gårdstraktor för liten gård med 4 ha skog

Aqualize  
#416120 Jag vill nog gå emot Slurfi om motvikten. Att knäcka den så fort? Det är ju inte meningen att man ska knäcka något alls någonsin. Den lastarfästjärnen har väl, ser det ut som, förgrening bak till bakaxeln. De ska ge tillräckligt stöd. Jag säger inte att man ska ha något som maxar ut lyftarmarna maximalt (2180 kg anger konedata) men ett oljefat är lite väl snålt (runt 500 kg).
När jag hade vikten på MF 175:an var den på 770 kg. Den traktorn är lite lättare än din. Nu med Valmet 6300 så har jag lagt på dryga 200 kg och skulle nog kunna ta en del till.

Att bygga en motvikt som man kopplar på "manuellt" kräver inte mycket. Bygg en form och häll i betong. Krydda med diverse järnföremål ("skrot") som finns på gården som man vill bli av med.

Avatar Fallback

Re: Lämplig gårdstraktor för liten gård med 4 ha skog

jannee  
#416124 1 st SJ pall, 2 kragar högt fyll detta med en cementblandning, där har du rätt vikt för traktorn :wink: .

Användarvisningsbild

Re: Lämplig gårdstraktor för liten gård med 4 ha skog

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#416153
Aqualize skrev:Jag vill nog gå emot Slurfi om motvikten. Att knäcka den så fort? Det är ju inte meningen att man ska knäcka något alls någonsin.

Men då håller du med mig om att man inte ska överdriva motvikten?
De som knäckt lastare och/eller framaxlar håller nog med iaf.

Avatar Fallback

Re: Lämplig gårdstraktor för liten gård med 4 ha skog

tallen100  
#416164
Slurfi skrev:
Aqualize skrev:Jag vill nog gå emot Slurfi om motvikten. Att knäcka den så fort? Det är ju inte meningen att man ska knäcka något alls någonsin.

Men då håller du med mig om att man inte ska överdriva motvikten?
De som knäckt lastare och/eller framaxlar håller nog med iaf.

Lagomt är bäst, många glömmer eller begriper inte att en jordbrukare med lastare på är INTE någon lastmaskin, lastaren ska användas med förstånd då fungerar det å håller i längden.

Användarvisningsbild

Re: Lämplig gårdstraktor för liten gård med 4 ha skog

Aqualize  
#416175
Slurfi skrev:
Aqualize skrev:Jag vill nog gå emot Slurfi om motvikten. Att knäcka den så fort? Det är ju inte meningen att man ska knäcka något alls någonsin.

Men då håller du med mig om att man inte ska överdriva motvikten?
De som knäckt lastare och/eller framaxlar håller nog med iaf.

Inte överdriva, men ha en rejäl vikt. Vid en viss gräns och under så går det helt enkelt inte sönder (åtminstone inte pga. vikten).
Lastaren knäcker man inte av en motvikt och framaxeln är det väl bristen på motvikt som är problemet. Och nu förutsätter jag att man har vett - bara för man har motvikt är det inte okej att ha en förhållandevis superstark lastare och balansera på framhjulen.

Användarvisningsbild

Re: Lämplig gårdstraktor för liten gård med 4 ha skog

Aqualize  
#416176
tallen100 skrev:
Slurfi skrev:
Aqualize skrev:Jag vill nog gå emot Slurfi om motvikten. Att knäcka den så fort? Det är ju inte meningen att man ska knäcka något alls någonsin.

Men då håller du med mig om att man inte ska överdriva motvikten?
De som knäckt lastare och/eller framaxlar håller nog med iaf.

Lagomt är bäst, många glömmer eller begriper inte att en jordbrukare med lastare på är INTE någon lastmaskin, lastaren ska användas med förstånd då fungerar det å håller i längden.

Helt rätt. Jag brukar säga som tumregel - finns det en specialmaskin som kan göra jobbet så är traktorn med redskap på något plan en kompromiss.
Självgående plogar har försvunnit (s.k. motorplogar), det finns en del andra redskap också som inte har någon självgående variant.

Användarvisningsbild

Lämplig gårdstraktor för liten gård med 4 ha skog

ner  
#421245 Kör med lastarn på i skogen. Sällan några problem. Däremot så lämnar jag skopan. Den har varit med ibland, men den om nånting är direkt ivägen. Men allt är ju relativt. Beror ju lite på vad man ska göra i skogen och hur skogen ser ut mm. Sen så är det inget att vara rädd för att ta av lastaren heller om man inte vill ha den i skogen. Jag skulle absolut inte köpa en utan lastare för att komplettera med en baklastare. Köp hellre en bra maskin som är allround.

Farsan har kört Ford 5000 -70:a tror jag i många år och haft väldigt lite bekymmer.
Edit (blev avbruten av barnen):
2wd han har kört i skog med lastare och fast skopa i alla år han hade den. Litet hembyggt boggievagn och Sonnykran


Jag är i liknande situation som dig. Liten gård. Alla maskininvestrringar är omöjliga att räkna hem. Men ett stort intresse gör det lättare att motivera :)
Jag har själv kört Belarus 562xl 4wd då den "ingick" när vi köpte gården. Det går att få lös under 100 tusen. Bra maskin på många sätt men krävde en del rep och mek. Ett boggievagn och en vajerkran kommer man långt på. Jag bytte till en MF 372 4wd och ett nytt Farmavagn. Helt oförsvarligt ekonomiskt men jag ville ha det och hade jobbat ihop pengarna till det.

Avatar Fallback

Re: Lämplig gårdstraktor för liten gård med 4 ha skog

hinowa  
#421296 En fergusson 35 med frontlastere köpte jag för 25.000:- Inkl moms och den kravlar sig fram,kör betesputs mm med den.
3 cylindrig diesel är bättre än den 4 cylindriga som är mer svårstartad kalla vinterdagar

Användarvisningsbild

Re: Lämplig gårdstraktor för liten gård med 4 ha skog

bolander  
#421459 Det där med egen traktor till husbehov har vi också hanterat senaste 17 åren. Egen ved, timmer att såga i grannbyn och snöskottning/lite jobb på gården. Vi började med en bison som vi monterade en gammal quicke lastare på och en timmerdoning som vi fäste i jordbrukslyften. lejde timmerbil för sågtimret till sågen och tog hem virket samma väg eller med lånad flakvagn. Köpte vinsch för ett antal år sedan, gjorde arbetet i skogen enklare. Har ca 1 km genom skogen att lunna från skiftet. Lejde bort skottningen efter att jag knäckte lastaren och att det behövdes en uppgradering av hydrauliken. Köpte ved ett par år eftersom det var så tungt och tidsödande. Köpte griplastarvagn för 50t för några år sedan och lånade traktor för att köra fram då uppgradering eller lös hydraulpump, tank osv inte kändes kostnadseffektivt på en 60 år gammal traktor och köpte just en fräsch Belarus 920 med wretenlastare för 129+ moms för att kunna göra allt själv utan att slita ont och måsta vänta på lånad traktor eller vara orolig för att köra sönder.
Fan vet vad som är det mest ekonomiska. Kul att klara sig själv, vi har byggt mycket och tjänat på att ha såga eget timmer. Veden är gratis där den står. Det bästa vore om man kunde dela på saker mellan grannar som behöver sakerna till husbehov men det går inte verkar det som. Alla ska ha egna grejer även om de bara används några helger om året.
Jag tror att jag har landat i att det får kosta en del att kunna sköta sig själv. Totalekonomin går i bästa fall jämnt upp med att leja bort arbeten och köpa virke/ved. Hitta en balans där ekonomin går ihop med den fysiska insatsen att få sakerna gjorda typ.

Användarvisningsbild

Re: Lämplig gårdstraktor för liten gård med 4 ha skog

ner  
#421466 Bolander: Det är kul att klara sig själv! Har också haft tankar om samägande med grannar bekanta med samma resonemang som du men alla mina erfarenheter av sånt är dåliga.

I slutändan så har jag köpt en gård till stor del av eget intresse och skogsbruket är ju till nytta och nöje :)

Sen det som är väldigt avgörande för mig, när det kommer till maskininvesteringar, är att det går att få tillbaka vettigt med pengar vid en försäljning om x år. Jag köpte ett nytt Farma vagn efter mycket vånda kring beslutet och det faktum att 10år gamla vagn med sämre spec gick för 75% av det jag betalat. Med inflation mm så är frågan om inte de priser man ser i flera fall är inköpspris eller till och med mer. Ur det perspektivet så har man ju förhoppningvis haft billiga maskiner. Bundet kapital är fortfarande kapital.

Användarvisningsbild

Re: Lämplig gårdstraktor för liten gård med 4 ha skog

bolander  
#421469 håller med. det billigaste och enklaste vore en lägenhet och kollektivtrafik till en naturstig. man får ta konsekvenserna av de val man gjort och hitta en hållbar balans:-)

Användarvisningsbild

Re: Lämplig gårdstraktor för liten gård med 4 ha skog

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#421472 Korrekt, bundet kapital är fotfarande kapital.
Såvida man inte köper bil eller skoter för då försvinner värdet fort.
En traktor, vedutrustning och lite skog då borde man inte gå back så hemskt mkt i det långa loppet.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).