Motorsåg och handhållet

Välja bort Stihl pga deras kedjor?

154 inlägg 54442 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Välja bort Stihl pga deras kedjor?

anersimyra  
#416125 Jag hittar nämligen inga Oregon som passar.. :sad:

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Välja bort Stihl pga deras kedjor?

SawTroll  
#416126
busholle skrev:

Där vill jag inte hålla med dig de, Stihlkedjorna som heter något med micro har samma skyddslänk som oregon. Däremot de som har super i namnet är med konventionell ryttare.
Hos Oregon är det P i beteckningen som visar om det är ''lowvib'' eller vanlig.


Det ser ut som om du blander begrepene en del der, eller ikke vet så mye om temaet? Uansett er alt du skriver i innlegget enten feil eller så ufullstendig at det blir feil.

Hva begrepene og bokstavene egentlig betyr kan du finne ut på Stihl og Oregon sine websider

Avatar Fallback

Re: Välja bort Stihl pga deras kedjor?

SawTroll  
#416129
JensSkoog skrev:
anersimyra skrev::surp: jag beställde en ny 261:a, men nu tvekar jag då man verkar vara låst till sthils svärd..? Eller..?.. :???:

Det stämmer då inte. Har andra svärd som passar båda 261'an och 361'an. :wink:


Stihl 261 bruker Stihl sin 3003 (medium) montasje. Det er en av de enkleste montasjene å finne sverd fra andre fabrikanter til - det er noe alle sverdfabrikanter av betydning (unntatt Husqvarna, av naturlige grunner) lager og tilbyr. Hos Oregon heter montasjen D025.

Avatar Fallback

Re: Välja bort Stihl pga deras kedjor?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#416130
SawTroll skrev:
busholle skrev:

Där vill jag inte hålla med dig de, Stihlkedjorna som heter något med micro har samma skyddslänk som oregon. Däremot de som har super i namnet är med konventionell ryttare.
Hos Oregon är det P i beteckningen som visar om det är ''lowvib'' eller vanlig.


Det ser ut som om du blander begrepene en del der, eller ikke vet så mye om temaet? Uansett er alt du skriver i innlegget enten feil eller så ufullstendig at det blir feil.

Hva begrepene og bokstavene egentlig betyr kan du finne ut på Stihl og Oregon sine websider

Om du påstår att jag inte är läskunnig så kan du åtminstone visa artigheten att skriva vad som är fel i min text.

Avatar Fallback

Re: Välja bort Stihl pga deras kedjor?

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#416131
busholle skrev:
knaggen skrev:problemet med sthil kedjorna är att dom har inte skydds länken som oregon kedjorna har och vid instick så blir sthil kedjorna ganska otrevliga att handskas med genom att det börja att hugga och kasta i insticket.



Där vill jag inte hålla med dig de, Stihlkedjorna som heter något med micro har samma skyddslänk som oregon. Däremot de som har super i namnet är med konventionell ryttare.
Hos Oregon är det P i beteckningen som visar om det är ''lowvib'' eller vanlig.

http://www.stihl.se/STIHL-produkter/Mot ... -Micro-(RM)-1-5-mm.aspx
http://www.stihl.se/STIHL-produkter/Mot ... -Micro-(RM)-1-6-mm.aspx
http://www.stihl.se/STIHL-produkter/Mot ... ro-3-(RM-3)-1-5-mm.aspx här kommer den första med skyddslänk
http://www.stihl.se/STIHL-produkter/Mot ... -Super-(RS)-1-6-mm.aspx och den här kedja är inte bra vid instick
sen är det frågan vilka kedjor pratar du om är det hobby kedjor eller proffs kedjor.
Tyvär så funkar inte länkarna då sthils hemsida suger kamelpung
Senast redigerad av knaggen tor 03 nov 2016, 16:49, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Välja bort Stihl pga deras kedjor?

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#416132
anersimyra skrev:Jag hittar nämligen inga Oregon som passar.. :sad:

svärd 13. 138SLBD025
kedjor 21BPX056E
21LPX056E
http://www.oregonproducts.se/se/soek-ar ... vhjul.html

Avatar Fallback

Re: Välja bort Stihl pga deras kedjor?

SawTroll  
#416133
anersimyra skrev:Jag hittar nämligen inga Oregon som passar.. :sad:


Søk her for å se utvalget.

http://www.oregonproducts.com/pro/lookups/selguide.aspx?BusId=OCS&SellReg=USA&LangId=ENG.

Lenken er imidlertid til den Nord-Amerikanske websiden, da det er angitt feil sverdmontasje på den Europeiske (i hvert fall på den nasjonaliteten jeg prøvde).

Avatar Fallback

Re: Välja bort Stihl pga deras kedjor?

SawTroll  
#416135
busholle skrev:
SawTroll skrev:
busholle skrev:

Där vill jag inte hålla med dig de, Stihlkedjorna som heter något med micro har samma skyddslänk som oregon. Däremot de som har super i namnet är med konventionell ryttare.
Hos Oregon är det P i beteckningen som visar om det är ''lowvib'' eller vanlig.


Det ser ut som om du blander begrepene en del der, eller ikke vet så mye om temaet? Uansett er alt du skriver i innlegget enten feil eller så ufullstendig at det blir feil.

Hva begrepene og bokstavene egentlig betyr kan du finne ut på Stihl og Oregon sine websider

Om du påstår att jag inte är läskunnig så kan du åtminstone visa artigheten att skriva vad som är fel i min text.


Det du skriver om Micro og Super hos Stihl er feil. Micro betyr halvmeisel, og kun det. Super betyr (hel)meisel, og kun det.

Bokstaven P hos Oregon har intet med low-vibe (vibe-ban på Oregon språk) å gjøre, men betyr at det er en rampe på drivlenken, som opptrer på siden av rytteren. Vibe-ban har med undersiden av skjæretenner og bindelenker å gjøre, der disse er i kontakt med sverdet.

Poenget med å henvise deg til å lese på web-sidene var at ovenstående bare er en bitte liten del av det totale "bildet", det er mye mer å lære om kjedebetegnelser der. Om jeg mente at du ikke var läskunnig, så hadde jeg vel ikke henvist deg til å lese der?

Avatar Fallback

Re: Välja bort Stihl pga deras kedjor?

jan larsson  
#477350
Ekhagas trädfällning skrev:Jag har också dålig erfarenhet av Stihls 3/8" kedjor. Har en 441:à som original har 3/8 kedja. Har bytt till oregon 0.325 (22bpx). Och är nu mycket nöjd ned sågen / kedjan.
Men det kan vara skillnader på drivlänksantal på Stihl o oregon.


jag gjorde det enkelt för mig. jag gick in till den jag handlar kedjor o svärd hos. och sa att jag ska ha oregons grejor som passar till stihl 261 med 325 delning. ett 15" svärd o tre kedjor och ett 18" svärd o tre kedjor. vad svärdens namn är minns jag inte (kan vara pro am). men kedjorna som oregon valde till mig är 22 lpx (1.6 mm spår i svärdet). efter några dagars användning av 18" beställde jag 2 st 18" svärd o 10 st 22 lpx kedjor till.

för jädrar vad jag blev nöjd när jag väl justerat underställningen som jag och sågen trivs med.

kedjorna är mjukare än stihls och kräver en putsning vid varje tankning. vilket är helt okej. för då är grejorna rutinmässigt i bra trimm. stihlkedjan är mer svårfilad då filen snabbare blev slö o därmed gled utan att fila lika på alla tänder. med de problem som följer med det.
jag kan åter igen använda hva:s filmall. (ja det skiljer från 30* på bpx till 25* på lpx men det funkar bra med filmallen till bpx ändå.) med lite noggrannhet vid användning så har man bra koll på att alla tänder är lika filade. och att kedjans egenskaper bibehålls med bra skärpa hela dess livslängd. givet också att underställningen hålls efter.

stihls filmall eller andra där man sticker in filen i hål o ska vila på smala hjul är svåranvända. för det första så är det svårt att se filens anliggning mot eggen. om man sen vinklar filen minsta fel har den egenskapen att klättra på hjulen med följd att skärvinklarna blir fel.

jag blev jättenöjd med oregons skärutrustning på stihl 261:an . nu återstår bara att se om hållbarhet o livslängden på sågen lever upp till proffskvalitén. för jag trivs med att sågen har en öppnare och enklare konstruktion än husqvarna. dock känns handtagen något för glatta.

Avatar Fallback

Re: Välja bort Stihl pga deras kedjor?

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#491447 Skrive i denne tråden her siå den handla om stihl sine kjeder. Noken som kan dela av erfaring med stihl si picco super kjede? Etter at x cut kom i handelen har eg berre brukt den, men såg ein video på YouTube med ein som brukte picco super på ei 362, imponerande. Har ei 261 samt picco sverd og drev. Kunne derfor tenkt meg å prøvd super kjedet men prøve å unngå å kjøpa ting som blir liggande å slenga uten å bli brukt så prøve å kjøpa minst mulige. Forholdsvis hardt da som skal Sagast så mulig semichisel egna seg bedre, men kunne jo vært moro å testa super og. De som eventuelt bruke kjeda file de kjeda med 4 mm rundfil heile livslengda til tanna? Eg pleie måtte bytta til mindre rundfil når tanna blir kortare, men da er ikkje så mange filer mindre enn 4 mm.

Avatar Fallback

Re: Välja bort Stihl pga deras kedjor?

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#710195 No skal eg testa ho ut sjølv på ei 201 og sammenlikna mot Oregon 91vxl

Avatar Fallback

Re: Välja bort Stihl pga deras kedjor?

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#710282 Og i dag har eg testa ho. Filt tenner ein gong og ryttara på soft, sånn ca. Vil anslå at stihl kjedet sage mellom 20-40 prosent fortalte enn Oregon. Det var ein heilt anna opplevelse. Ca 3-4 tankar. Sagde mjukare og, kun den fine filinga når kjedet var nytt. Så får eg sjå korleis det går etter kvart.

Användarvisningsbild

Re: Välja bort Stihl pga deras kedjor?

Djupedals-Anders  
#739691 Jag kör på en Stihlkedja 0,325" Rapid Micro.
Filar den med en kombifil - och den blir jäkligt aggressiv. Svårt att få till insticket då den hugger som tusan och då tar den ju snart brytmånen. Tänker att filar man med en kombifil så blir det vad det blir. Bra trodde jag. Provat med annans såg och då gick det bra. Byta kedja? Och svärd?

Användarvisningsbild

Re: Välja bort Stihl pga deras kedjor?

JensSkoog  
#739692 Kan verka som du tar för mycket av ryttarna, @Djupedals-Anders.
Vet att det finns dom som använder kombifilen och tar bort ryttarfilen var andra gång, eftersom kedjan blir för aggressiv.

Användarvisningsbild

Re: Välja bort Stihl pga deras kedjor?

Djupedals-Anders  
#739693 Bra tips, tack! Ska prova detta.
Från början var den bra men den blev aggresivare när jag filat några gånger.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).