Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Montera Jobo stegskördare på Volvo EC70

14 inlägg 8918 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Montera Jobo stegskördare på Volvo EC70

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#415968 Funderar lite på det där. Ser att Weimer har kompletta satser med jibb och S45 fäste. Men det är ju lite fler frågetecken, var tar man oljan och hur manövrerar man alltihop med stickan, rotator och alla skördarfunktioner. Stegskördare som finns här på forumet kanske har svar?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Montera Jobo stegskördare på Volvo EC70

Bax  
#415992 #Stegmaster

Avatar Fallback

Re: Montera Jobo stegskördare på Volvo EC70

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#415996 Man ska sätta en fyrkant framför om man ska ropa på någon? Då ropar jag på #stegskördare.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Montera Jobo stegskördare på Volvo EC70

Seb macahan  
#416002 Är det inte @....... @Stegskördare man ska skriva?
#är väl bara för twittrare.....

Användarvisningsbild

Re: Montera Jobo stegskördare på Volvo EC70

Fredrik Reuter  
#416005 Helt rätt seb, snabela är för att ropa på någon och hashtaggen är om man automatiskt vill skapa en länk till en sökning på skogsforum om just det ordet.

Till frågan: Det finns lite på Sykes sajt, dock mest bilder. På de grävmaskiner som de har monterat på verkar de kopplat in hydrauliken på redskapsuttagen på stickan.

http://www.sykeharvesteri.fi/egen/bygge ... kin-nh-80/

Användarvisningsbild

Re: Montera Jobo stegskördare på Volvo EC70

Fredrik Reuter  
#416006 @stegmaster blir alltså rätt.

Användarvisningsbild

Re: Montera Jobo stegskördare på Volvo EC70

Seb macahan  
#416009 Med tanke på hur mycket de utvecklar sina produkter och vad de har tagit fram hittills så har nog inte stegskördare tid o surfa på skogsforum som vi andra hela kvällarna.
Men jag har en teori om varför vi gör det. Helt OT men i väntan på stegskördaren kan vi läsa lite annat.
Givetvis så är vi här för att det står en massa intressant och trevliga forumister, men för min egen del så känns det som en förlängning av skogen. Helst skulle jag vilja vara i skogen varje dag fast på hobby nivå. Det kan jag inte, så istället så blir skogsforum någon form av uppladdning inför skogssäsongen, helgen eller när man nu ska ut i skogen. Vad tror ni?

Avatar Fallback

Re: Montera Jobo stegskördare på Volvo EC70

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#416013
Fredrik Reuter skrev:@stegmaster blir alltså rätt.

Eller @stegskördare om det är honom man vill väcka. Det är han som bygger Jobo aggregaten har jag förstått.
Stegmaster är en kul vedhuggande norrman och han har säkert också några ideer.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Montera Jobo stegskördare på Volvo EC70

stegmaster  
#416032 Helt rett Skogsola. :grin:
Jag kör med ett Naarva, så jag låter @stegskördare svara på frågor om deras aggregat. 8)

Användarvisningsbild

Re: Montera Jobo stegskördare på Volvo EC70

Bax  
#416059 Oj oj oj så fel jag skrev :shock: Jag visste inte att det fanns nån med nicket stegskördare.
Man är ju så van att se stegmaster både här och där i trådarna :grin:

Användarvisningsbild

Re: Montera Jobo stegskördare på Volvo EC70

Fredrik Reuter  
#416064 Hehe, ja, det blir fel ibland.
Men det kan ändå vara bra, jag tror säkert stegmaster har både kunskap och idéer eftersom du kör med Naarva på grävare, det borde finnas likheter. :-BD

Användarvisningsbild

Re: Montera Jobo stegskördare på Volvo EC70

Huggar Herman  
#416087 Högintressant tråd! :-BD
Väntar med spänning på svar från de som är experter på området.

Avatar Fallback

Re: Montera Jobo stegskördare på Volvo EC70

Jole  
#416118
Skogsola skrev:Funderar lite på det där. Ser att Weimer har kompletta satser med jibb och S45 fäste. Men det är ju lite fler frågetecken, var tar man oljan och hur manövrerar man alltihop med stickan, rotator och alla skördarfunktioner. Stegskördare som finns här på forumet kanske har svar?


I kategorin Grävmaskiner finns det en del intressant info. Har du läst den här tråden?

Avatar Fallback

Re: Montera Jobo stegskördare på Volvo EC70

Stegskördare  
#468868 Oj Oj,
Här fick jag bannor, har verkligen missat denhär frågan och nu ett år för sent är det kanske inte mera relevant. Men iaf som svar på hur man kan ordna med oljan till rotatorn och tilten.
I vårt JOBO aggregat kan vi ha 6st ventiler så på en grävmaskin utan rullar kan vi montera både rotator och tilt i aggregatet. Tilten är helt intern men oljan till rotatorn tar vi bakvägen in i rotatorn.
Sätter med en bild på den lösningen.
Om aggregatet förses med rullar får man sätta två extra ventiler på jibben som visserligen styrs från vårt styrsystem.
Det är ju inte det bästa sättet eftersom ventilerna är on/off men med lämplig strypning (ca ø1,5mm) blir det användbart.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).