Servicebyggnader

Skydd mot vädrets makter(maskinhall)

211 inlägg 85722 visningar 30 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Skydd mot vädrets makter(maskinhall)

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#390382 Har en till, något mindre, som jag backade över med skogsvagnen och den blev jätteskev men efter riktning av baljan och parkeringsstödet gjordes en ny skackel med...
Säkert äldre än vad jag är, but still going strong :D

Tyvärr dåligt med jeepträffar, är väl en i växjö i helgen men inga kompisar skulle dit så...
Var dock ute med den häromdagen, då fick den dra ringvälten på ute på vallen :lol:

   TS
Avatar Fallback

Re: Skydd mot vädrets makter(maskinhall)

Sture Andersson  
#390480
Vardon skrev:
gnisten83 skrev:Brukar ni sprutmåla era ekonomibyggnader ?


Ja så pass mycket att vi köpt en egen färgspruta tillsammans med en granne. Är det inte så mycket fönster så går det väldigt raskt.

Blev nyfiken var köpte ni färgsprutan och vad kostade den ,är det en profsspruta.

Avatar Fallback

Re: Skydd mot vädrets makter(maskinhall)

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#407060 Detta är väl inte den optimala vedboden o ibc häckarna har fel bredd för pallstället men lite småved fick plats :mrgreen:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skydd mot vädrets makter(maskinhall)

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#407062
gnisten83 skrev:Detta är väl inte den optimala vedboden o ibc häckarna har fel bredd för pallstället men lite småved fick plats :mrgreen:


Lite väl fin vedbod. :wink:

Avatar Fallback

Re: Skydd mot vädrets makter(maskinhall)

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#407066 Haha ja men de hade gott in en herrans massa ved dock

   TS
Avatar Fallback

Re: Skydd mot vädrets makter(maskinhall)

Sture Andersson  
#416067 Tänkte gå från tanke till handling och försöka komma igång med min verkstad, tanken är att det ska bli 8x12 m med port i gavel.
Värme i hallen skall bara vara när jag är där ,har inte bestämt hur men troligen nån son där värmekanon eller vad det heter som går på diesel.
Tanken är att gjuta platta till våren. Men får så många kloka råd runt plattan ,så jag blir villrådig ,tänkte höra vad ni tycker.Min tanke var att gjuta en vanlig platta på ett lager av 16-32 makadam,luta golvet mot en brun i mitten ,och ut mot porten.Sen ställa väggarna direkt på golvet med en syllpapp under .
Nu till dom goda råden ,jag ska ha frigolit i golvet ,och helst golvvärme,jag ska gjuta en sula runt och mura upp en vägg med lekablock som går upp
två skift över golvet och sen gjuta golvet innanför.

Om jag inte ska ha värme hela tiden vad ska jag då ha frigolit till ,jag stänger ju bara ute gjordvärmen.
Men jag blir osäker på det här med en sockel runt ,dom menar att fukten vandrar i betongen och går upp i syllen,om jag inte murar upp en sockel runt.
Om jag murar upp ett skift med lekablock på golvet som sockel ,håller det eller blir det för svagt för stötar.

Tacksam för åsikter.

Användarvisningsbild

Re: Skydd mot vädrets makter(maskinhall)

JensSkoog  
#416071 Varför inte gjuta plattan och göra den tjockare under väggarna, väl armerad med stångstål. Har varit med på bygge av ett antal garagar som vi har gjort så. 6 cm. nätarmerad golv, och en 40 cm bred, 25-30 cm djup sule under vägg hela vägen armerad med stångstål. Då kan du gjuta allt i ett, om du har gjort bra jobb med golvet innan gjutning.
Väggen skulle jag stella på en dubbel "bunnsvill" av tryckat 2"x4 om du inte vil göra en vägg av leca.
Värme i golvet är skönt, men det kostar om du inte behöver det, båda att få på plats och i drift.
Det man får tänka lite extra på i ett bygge som ska ha varierande temperatur är kondens.

Avatar Fallback

Re: Skydd mot vädrets makter(maskinhall)

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#416077 Jag är ingen byggexpert men ska du ha betongplatta så gör som Jens säger att de blir en kantförstärkning med tjockare gjutning runt kanterna o sen normalt tjocklek på resten dock mer än 6cm för du skulle väl in med maskiner där.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skydd mot vädrets makter(maskinhall)

Seb macahan  
#416082 Ska du in med maskiner lägg minst 10 gärna 12cm. Ska du in med tunga saker 15ton och uppåt så lägg 15cm. Jag har en hall nästan identisk med dina planer. Ingen isolering i plattan och ingen leca rad. Isolering för dyrt och leca gör det svårare o få till en bra infästning av väggarna. Det är alltid lätt o ge råd när man själv slipper betala. Man vet oftast bäst själv hur man kommer o nyttja utrymmet.

Användarvisningsbild

Re: Skydd mot vädrets makter(maskinhall)

JensSkoog  
#416085 En nackdel med lecaväggen 50 el. 100 cm upp, är att man alltid kommer i den med ett eller annat tungt, och ödelägger en bit, och det är skitarbete att laga. Lite hol eller annat i plåt eller trävägg är inte stora saken.

Användarvisningsbild

Re: Skydd mot vädrets makter(maskinhall)

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#416086 En variant är att efter att plattan är gjuten så flyttar man upp ytterformen 20cm och bygger en form innanför så
har man lätt att gjuta en sockel av valfri höjd, kanske 20cm runtom istf Leca, blir billigare åtm.
Sen när det gäller golvbrunn så ska man noga kolla in de färdiga rännor som finns att köpa
på tex Jula, betydligt enklare att gjuta in och bättre funktion än vanliga runda brunnar.
Man bör även gjuta tjockare golv där tvåpelarlyften och telfer/travers/pelarsvängkran kan tänkas stå i framtiden.

Avatar Fallback

Re: Skydd mot vädrets makter(maskinhall)

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#416093 Golvbrunn ja, inget miljönissen ska se då ska de till oljeavskiljare och tillsyn av den....

   TS
Avatar Fallback

Re: Skydd mot vädrets makter(maskinhall)

Sture Andersson  
#416114 Tack för bra svar,jag har tänkt ha tjockare betong under väggarna ,blir nog 20 cm där och 10-12 på golvet,var en bra tanke om att planera för en eventuel billyft.Och iden med att forma och gjuta en sockel på golvet har jag gjort förut,och blir ju väldigt starkt ,nackdelen är ju att det inte blir nån isolering i den biten ,men kanske skulle gå på det och kanske bara ta 10 cm höjd,det borde väl räcka eller va tror ni .

Användarvisningsbild

Re: Skydd mot vädrets makter(maskinhall)

JensSkoog  
#416121
Sture Andersson skrev:Tack för bra svar,jag har tänkt ha tjockare betong under väggarna ,blir nog 20 cm där och 10-12 på golvet,var en bra tanke om att planera för en eventuel billyft.Och iden med att forma och gjuta en sockel på golvet har jag gjort förut,och blir ju väldigt starkt ,nackdelen är ju att det inte blir nån isolering i den biten ,men kanske skulle gå på det och kanske bara ta 10 cm höjd,det borde väl räcka eller va tror ni .

Hörs ut som mycket arbete. :wink:

Avatar Fallback

Re: Skydd mot vädrets makter(maskinhall)

nattuggla86  
#416148 Vi gjöt en 10cm tjock platta utan isolering med 6150 armering, med dubbla 12mm järn i kantbalken som vi gjorde 20-30cm tjock, kommer inte riktigt ihåg.

Håller riktigt bra. Vi gjöt även in en brunn av avlång modell för smältvattnet, armerade nog väl snålt runt om. Så där finns nån liten spricka men inget som påverkar funktionen av brunn/platta.

Och ska du inte ha värme hela tiden hade jag skippat isoleringen

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).