Motorsåg och handhållet

Stihl FS 490 eller FS 460?

15 inlägg 13502 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Stihl FS 490 eller FS 460?

forest.  
#415423 ska köpa nytt och funderar mellan Stihl 490 eller 460, är alla delar som rör växel samma på dem men skillnaden bara är motorstorleken?

kör ni med 225/20 klinga på 460 eller blir det för stor påfrestning?

Vilken hade ni valt? helt annat märke kanske :lol:



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Stihl FS 490 eller FS 460?

JensSkoog  
#415456 Jag kör med 460 och 480, och i röjningen tar jag 480 alla dar :wink:

460 för mig är gräsröjningssågen, (har det långa riggröret) och jag uppskattar det extra draget i
den stora, så om det är skogsröjning du ska ha sågen i, skulle jag välja 490.

460 toler den stora klingan, men det känns att den mår bättre med den lilla :wink:

Användarvisningsbild

Re: Stihl FS 490 eller FS 460?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#415458 Jag kör 490 och tycker den är lagom till skogsröjning. Kör med den stora klingan.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Stihl FS 490 eller FS 460?

jan larsson  
#415546 460:n räcker mer än väl till normalröjning. är man ytterst noga med skärpan på klingan. så klarar den även lite rejälare eftersatt röjning och underröjning. om du har mest ungskogsröjning. välj 460:n. annars 490:n. med stor såg i ungskog blir arbetstempot dumt om man bara går och duttar på gasen. stor klinga på 460:n kan vara värt att prova i ungskog. glöm inte klingskyddet bara. men bär aldrig på tyngre såg än du behöver. trött blir man ändå.
själv använder jag sthil 460 och hva 555. (555:an blir troligen bytt till en 490 nästa gång)

Användarvisningsbild

Re: Stihl FS 490 eller FS 460?

traktorz  
#415548 460 verkar ha bra effekt/vikt-prestanda. (Själv använder jag en 44cc-såg på 2.0kW, en Jonsered RS45, med 200mm klinga.)

Har Stihl ändrat sitt centrumhål från 1" ner till 20mm numera, samma som på vår Jonsered? För att använda mina gamla Stihl-klingor tillhörande vår FS200, så behöver jag en adapterring för de olika centrumhålens diameterskillnad.

Både modellerna 460 & 490 finns ju i tre olika konfigureringsalternativ; Långriggad, Kortriggad, samt Kortriggad med Värmehandtag.

Betyder det att en lång person (som därför väljer långriggat) får frysa om händerna?

Eller är den långriggade varianten uteslutande för grästrimmare, med annan anpassad vinkel på skärhuvudet? Naturligtvis är värmehandtagen inte lika nödvändiga under växtsäsongen för gräs.

Ref:
Stihl Grästrimmer & Röjsåg
Husqvarna Röjsågar
Senast redigerad av traktorz mån 31 okt 2016, 21:53, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Stihl FS 490 eller FS 460?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#415568 Det går ju att byta riggrör + axel till längre varianter på sin röjsåg, om man så önskar. Så har jag gjort på både min 480 och 490. Till 490 finns ju även ett trimmer-kit för 1500 kr, som består av vinkelväxel + trimmerhuvud + trimmerskydd, ifall man vill konvertera sin 490 röjsåg till trimmer.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Stihl FS 490 eller FS 460?

hfab  
#415571
forest. skrev:ska köpa nytt och funderar mellan Stihl 490 eller 460, är alla delar som rör växel samma på dem men skillnaden bara är motorstorleken?

kör ni med 225/20 klinga på 460 eller blir det för stor påfrestning?

Vilken hade ni valt? helt annat märke kanske :lol:

Riggrör och vinkelväxel är samma. 225mm fungerar bra på 460, n om det är klenare sly. Men personligen ser jag ingen vits med att ha större klinga.
Jag har själv röjt ca 300 ha med 460 och 200mm klinga, och vill påstå att den klarar allt.
Röjer på heltid så det blir allt från meters buskar till eftersatt med 7-8 meters björk.
Skarp klinga och bra teknik är viktigare än stor motor.
Efter några dagar är viktskillnaden mellan 460 & 490 inget att förakta.
Mitt tips blir att satsa på en 460, men välj en med handtagsvärme.

Användarvisningsbild

Re: Stihl FS 490 eller FS 460?

JensSkoog  
#415595
hfab skrev:Jag har själv röjt ca 300 ha med 460 och 200mm klinga, och vill påstå att den klarar allt.
Röjer på heltid så det blir allt från meters buskar till eftersatt med 7-8 meters björk.
Skarp klinga och bra teknik är viktigare än stor motor.
Efter några dagar är viktskillnaden mellan 460 & 490 inget att förakta.
Mitt tips blir att satsa på en 460, men välj en med handtagsvärme.

Det där ser jag som mycket bra och intressant information, @hfab :-BD
Finns inte bättre än råd från någon som jobbar på heltid med röjning.
Senn är det alltid så att om man kan spara lite vikt, är det aldrig
att förakta, vare sig med röjsåg eller motorsåg, och
bra teknik är halva jobbet i det mesta :wink:

Avatar Fallback

Re: Stihl FS 490 eller FS 460?

Olav  
#415616 Har själv en 490 men tycker den bara är klumpig och osmidig, och motorsvag.
Jag skulle ta en 460 idag. Vi har dem på skolan å de funkar bra och är lättare och bara märkbart svaagare än 490.
Dock har den motortekniskt funkat bra.

Ska man ha stark såg för grövre röjning skulle jag ta en Hva 555fx.

Det är nu min åsikt i den här tråden.

Avatar Fallback

Re: Stihl FS 490 eller FS 460?

fs480  
#415797 Jag kör 490 och 460. Bra klipp i 490 när man kört in den och låter den arbeta på höga varv. Men 460 fungerar också bra.

Avatar Fallback

Re: Stihl FS 490 eller FS 460?

jannee  
#415802 Du får en helt annan dimension av röjsåg ifall du byter ut Maxi eller Scarlet röjklinga mot en Strandklinga :grin:
Så länge man inte kör väldigt grov röjning räcker gott och väl en 200 klinga, dessutom blir en något motorsvagare såg betydligt rappare med en 200 klinga.

Avatar Fallback

Re: Stihl FS 490 eller FS 460?

jan larsson  
#416036 strandklingan har jag provat. och den blir det aldrig mer. blöt och trött när man skall putsa skärpan på en krökt yta med eller utan mall. blir inte bra. nej jag föredrar standardklingor med rak kant och mall. vid möte med sten är de lika (sker inte speciellt ofta. men ändå). och standardklingan gör knappt hälften så stort hål i plånboken. (jag använder eia:s klinga)
det bör inte vara stora fläckar med riktigt grov röjning till 460:n. och 200 klinga. för när man röjer eftersatt, orörda gallringar eller i igenväxta avverkningar. och blir tillsagd att fälla rejäla enbitsträd eller mer. då känns 555:an inte för stor när det är rotgrovt och knotigt och det är motkap med 225 klingan som gäller (glöm att jag röjer med motorsåg. arbetsteknik och ergonomi går först.). men oj vad jag stortrivs i såna objekt. 300 ha. ja det var ett tag sedan.

lite att tänka på vid val av såg och klinga. 460:n använder jag själv så ofta jag kan. 490:n har jag inte provat men är säkert ett fullgott alternativ till 550:n om en stor såg behövs.

Avatar Fallback

Re: Stihl FS 490 eller FS 460?

fs480  
#416098 Har använt strandklingan, den har bra bett men jag tycker att den lätt blir lite böjd eller spricker. Använder numera vanlig klinga. Har kört med en som använder Hva 545/345 och den sågen drar betydlig mer bränsle än 460 och 490 fast 460 har mindre tank och 490 något större tank.

Avatar Fallback

Re: Stihl FS 490 eller FS 460?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#416185 460 räcker iofs till allt utom underväxtröjning men den är så satans tråkig i motorkaraktären. En röjsåg ska vara ettrig! Man röjer nog inte mer för det men det känns roligare.

Användarvisningsbild

Re: Stihl FS 490 eller FS 460?

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#416226 Vi kör normalt sett med Husqvarna men några "äldre" 460:s och 490:s har vi, röjjarna väljer om de blir tvungna att köra stihl, 460 framför 490, viktskillnaden som avgör!

Har dock rykt några kopplingar på 460 sågarna! Kanske blivit bättre under de senaste 2 åren

Alltid 225:s strandklinga!

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).