Inomgårdsmaskiner

Köpa Lövblås

51 inlägg 28618 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Köpa Lövblås

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#415088 Jadå, det är både bröstspänne och höftbälte med. Fast just nu är maggördel en mer adekvat benämning än höftbälte...
/Niklas

Trejon
Användarvisningsbild

Re: Köpa Lövblås

JensSkoog  
#415093 Här i Norge får man köpa bröstrem separat både till blåsen och till röjselar. :???:
Har frågat varför det följer med i Sverige och inte
här, men har inte fått något vettugt svar :surp:

Användarvisningsbild

Re: Köpa Lövblås

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#415095 I Sverige får man köpa en separat bröstrem till Stihls grässelar.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Köpa Lövblås

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#415831 Nu har jag varit hos Gardells sadelmakeri och fixat bärremmarna, så att det funkar med min rygglängd.

Dock blir nu lövblåsen baktung, varför det behövs ytterligare en rem som håller lövblåsen mot ryggen. Frågan är bara hur denna rem fästs i plasten på lövblåsen utan att plasten fördärvas? Bröstspännet får väl då också bytas mot något lämpligt bröstspänne till röjselar.
/Niklas
Senast redigerad av Niking ons 02 nov 2016, 19:04, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Köpa Lövblås

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#415904 Var på Tibro skog idag och fixade till lövblåsen idag. Några gamla Pellenc-selars bröstrem fick offras samt två st Stihl bröstspännen fick införskaffas.

Bakom axelremmarna finns några skruvar som det gick att fästa de extra bröstremmarna från Pellenc-selarna. Lämpliga skruvhål i remmarna gjordes medelst håltång.
DSC_0248.JPG

/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Köpa Lövblås

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#415941 Vad är det egentligen för krav på personlig skyddsutrustning när man kör en ryggburen lövblås?
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Köpa Lövblås

Blivande snickare  
#415954 Limbild med skyddsglasögon samt hörselskydd vill jag minnas att det finns påklistrat på morfars stihl.

Användarvisningsbild

Re: Köpa Lövblås

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#415956 Räcker visir, eller måste det explicit vara skyddsglasögon?

Några krav på klädsel och skodon?
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Köpa Lövblås

Blivande snickare  
#415957 Det vet jag inte. På bilden var det just glasögon. Vet dock inte om det är stihl själva eller åf som limmat på dem.

Knappast krav på skodon men man vet ju aldrig..

Användarvisningsbild

Re: Köpa Lövblås

JensSkoog  
#415984 Ni har ju krav på det mesta i Sverige, men det du behöver enligt vad jag har erfart, er skyddsglasögon och hörselsskydd. Senn är det bra att vara på riktiga sidan av 100 kg om du ska köra den stora blåsen :lol: :lol:

Användarvisningsbild

Re: Köpa Lövblås

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#416021 Ja, viktkravet klarar jag ju i alla fall av galant! :wink: Hörselskydd och visir har jag sedan tidigare. Skyddsglasögon har jag också, men de funkar mindre bra med hörselskydd.

Manualen till BR 700 nämner andningsskydd. Är det något som behövs i praktiken?
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Köpa Lövblås

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#416026
Blivande snickare skrev:Limbild med skyddsglasögon samt hörselskydd vill jag minnas att det finns påklistrat på morfars stihl.

Limbild var ett nytt ord för mig, skoj.

Användarvisningsbild

Re: Köpa Lövblås

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#416028
Slurfi skrev:
Blivande snickare skrev:Limbild med skyddsglasögon samt hörselskydd vill jag minnas att det finns påklistrat på morfars stihl.

Limbild var ett nytt ord för mig, skoj.

Samma sak här. Det tog en stund innan jag listade ut vad som åsyftades med ordet "limbild".
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Köpa Lövblås

JensSkoog  
#416031
Niking skrev:Ja, viktkravet klarar jag ju i alla fall av galant! :wink: Hörselskydd och visir har jag sedan tidigare. Skyddsglasögon har jag också, men de funkar mindre bra med hörselskydd.

Manualen till BR 700 nämner andningsskydd. Är det något som behövs i praktiken?
/Niklas

Normalt inte, men om du blåser i mycket turrt väder och det finns mycket fin-damm, så kan det vara bra.

Användarvisningsbild

Re: Köpa Lövblås

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#416034 Finns det något krav på att man måste ha med sig första förband vid arbete med ryggburna lövblåsar?
/Niklas

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).