Skogsmiljö och Trädlära

Fem sätt att fimpa biologisk mångfald

11 inlägg 4118 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Fem sätt att fimpa biologisk mångfald

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Avatar Fallback

Re: Fem sätt att fimpa biologisk mångfald

isteskog  
#415216 Tyvärr en utveckling i tiden! Vet flera som utövar fimpning av naturvärden ...... :???:

Användarvisningsbild

Re: Fem sätt att fimpa biologisk mångfald

loppan  
#415230 Detta är bara ett tecken på en totalt misslyckad skogspolitik där beslutsfattarna tappat kontakten med det verkliga skogsbruket.
När markägaren på alla sätt försöker eliminera naturvärdena för att inte riskera stor ekonomisk skada har det hela totalhavererat.

Här gallras det hårt några år innan avverningsanmälan.

Användarvisningsbild

Re: Fem sätt att fimpa biologisk mångfald

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#415242 Japp, det blir ju dessvärre effekten när myndigheter, domstolar och s.k. miljöorganisationer inte har vett att respektera äganderätten.
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Fem sätt att fimpa biologisk mångfald

Hema  
#415263 Ja deras politik leder ju till allt annat än just mångfald. Ibland får man svälja sin stolthet/prestige och då göra om och göra rätt.

Användarvisningsbild

Re: Fem sätt att fimpa biologisk mångfald

DagL  
#415701 Att 5 avverkningar totalförbjöds utan ersättning för att fyra lavskrikerevir skulle gynnas fick mig att studera ärendet i detalj http://daglindgren.upsc.se/Naturv/ArtLavskrikaSkogenWebbartikel1610.pdf Hade full ersättning utgått hade jag inte reagerat så starkt. Tycker samhället det är optimalt i avvägning mot andra önskemål må väl samhället göra som samhället finner gott även i artvårdsfall inom ramen för de avvägningar som gjorts på högre nivåer genom anslagstilldelning. Men genom att vältra över kostnaden på markägare som har svårt att hävda sig mot myndigheter sätter samhället detta ur spel. Därigenom sänkt entusiasmen för naturvård hos markägare och det ger stora ekonomiska incitament att inte sköta skog så naturvärden utvecklas, och minskar stödet för naturvård i Skogen och det vettiga i Skogsstyrelsens ambitioner. Men dessutom mobiliserar man skogsforskare som mig mot överdriven skoglig naturvård som jag ser den av Skogsstyrelsen stödda implementeringen av artskyddsförordningen som ett exempel på. Och detta gör det indirekt svårare för Skogsstyrelsen och försämrar ytterligare relationen Skogsstyrelse-markägare.

Användarvisningsbild

Re: Fem sätt att fimpa biologisk mångfald

halvproffs  
#415705 Tyvärr leder denna styrning av skogsmark att markägare inte vill spara skog till högre naturvärden än densamma hade tänkt. Finns många exempel på myndighetsutövning som går stick i stäv med folkets värderingar, inte bara inom skogsbruket.

Användarvisningsbild

Re: Fem sätt att fimpa biologisk mångfald

Älgfoderodlare  
#415706 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare sön 18 dec 2022, 04:25, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Fem sätt att fimpa biologisk mångfald

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#415712
Redan efter en månads arbete i ekskogarna i Blekinge hade af Borneman helt ändrat uppfattning. Situationen för den svenska eken var katastrofal! Bland bönderna fanns ett utbrett ekhat. De vuxna träden skadades medvetet och unga plantor rycktes upp, trampades ned, hackades sönder eller höggs av med lien. Enda chansen att rädda den sista återstoden av de dugliga träden var att överlämna äganderätten till bonden.


Historien går igen. Dock med större bredd än tidigare.
http://popularhistoria.se/artiklar/kampen-om-ekarna

Användarvisningsbild

Re: Fem sätt att fimpa biologisk mångfald

sundelius  
#415746 Läsvärt, tack busholle :-BD

Avatar Fallback

Re: Fem sätt att fimpa biologisk mångfald

Bosse1  
#567673
busholle skrev:
Redan efter en månads arbete i ekskogarna i Blekinge hade af Borneman helt ändrat uppfattning. Situationen för den svenska eken var katastrofal! Bland bönderna fanns ett utbrett ekhat. De vuxna träden skadades medvetet och unga plantor rycktes upp, trampades ned, hackades sönder eller höggs av med lien. Enda chansen att rädda den sista återstoden av de dugliga träden var att överlämna äganderätten till bonden.


Historien går igen. Dock med större bredd än tidigare.
http://popularhistoria.se/artiklar/kampen-om-ekarna


Exakt,här är lite radio från häromdan. https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/1 ... gramid=407
Bättre sent än aldrig :smile:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).