Gallring

Låggallring lönsamt i tallskog

22 inlägg 9679 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Låggallring lönsamt i tallskog

sundelius  
#415641
Älgfoderodlare skrev:Jag tror att den största skillnaden i varför vissa av oss resonerar olika, är förmodligen hur man tänker sig en framtida skogsåtgärd som skall vara av större mått med stora maskiner. Jag kommer nog aldrig mer att låta större maskiner än ATW eller skoter, åka i mina skogar. Självgallringsuttagen bär jag fram som helstockar eller upparbetar på plats o kör bort i skottkärra eller pulka. Så länge jag inte behöver avverka skog för att tjäna pengar på och prisnivåerna är så höga som de är på maskinella skogsåtgärder. Så gör man kanske oftare förluster än att få någon som helst vinst vid denna typer av försäljning av ens skog. Och vid de tillfällen jag låtit slutavverka, har man tyvärr känt sig lite lurad till slut. Mest tror jag för att den man står o förhandlar med. Inte tror att man har någon som helst kunskap om vad skog har för värde. Då tjänar den ett större syfte med vad jag tar ut själv för egen konsumtion och för vår framtid vad gäller CO2 inlagringen i många träd / areal !

Ta nu inte detta som kritik men jag är nyfiken på hur du tänkt när skogen är slutavverkningsmogen och du inte vill ha in större maskiner än ATV?

Malwa
Användarvisningsbild

Re: Låggallring lönsamt i tallskog

hlb  
#415642 Vid slutavverkning har man ju massor av ris att köra på, så med intelligenta förare får man inga skador även med större maskiner.

Användarvisningsbild

Re: Låggallring lönsamt i tallskog

Älgfoderodlare  
#415676 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare lör 17 dec 2022, 02:52, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Låggallring lönsamt i tallskog

sundelius  
#415683 Tack för svar.
Som sagt var, jag ifrågasätter inte ditt tillvägagångssätt. Det var bara en liten fundering.
Att vi gör olika och delar med oss är ju det som gör detta forum bra

Användarvisningsbild

Re: Låggallring lönsamt i tallskog

Älgfoderodlare  
#415686 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare lör 17 dec 2022, 02:52, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Låggallring lönsamt i tallskog

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#415687 Agera kan man göra på många sätt. I mitt fall blir det att röja bort de småträd och sly jag inte vill ha i mina barrskogar.

Om älgfoderodlare tycker att maskinkostnaden är för dyr, så beror det kanske på att medelstammen är för låg?
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Låggallring lönsamt i tallskog

Älgfoderodlare  
#415694 ...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).