Motorsåg och handhållet

Motorsåg, startproblem.

12 inlägg 3882 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Motorsåg, startproblem.

Pärjerk  
#415336 Min Husqvarna 346XPG har börjat trilskas den här hösten. När jag tagit rast med kaffe o smörgås och sen tankat sågen för att börja igen händer det ibland att sågen vägrar starta. Om jag sedan provar igen en bra stund senare så startar den direkt. Den startar även direkt när den har varit avstängd en kort stund mellan trädfällningarna.
Är det någon som har en förklaring till sågens nyckfulla beteende?



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Motorsåg, startproblem.

Amatörhuggare 62  
#415337 Ånglås i förgasaren

Avatar Fallback

Re: Motorsåg, startproblem.

Hema  
#415338 Hur avhjälps problemet enklast?

Avatar Fallback

Re: Motorsåg, startproblem.

treveslin  
#415650 Detta fenomen är mycket vanligt därför har jag alltid två sågar med till skogen fulltankade och med vassa kedjor.

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg, startproblem.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#415728 När du startar den varm eller ljummen startar du då med startgasläget aktiverat?

Avatar Fallback

Re: Motorsåg, startproblem.

jannee  
#415731 Strax innan bensinen tar slut lägg omkull sågen och tanka, så fick jag lösa problemet med ånglåset. Tröttnade dock efter en tid (flera månader) köpte en såg till och varierade mellan sågarna.
Jag lämnade även in sågen för problemet, lösningen som blev var att min plånbok blev något lättare, sågen var fortsatt likadan.
Min gamla röjsåg (RS 51) var också likadan, där blev felet avhjälpt med ett nytt tändstift. Kanske är det så att tändspolen blir något sämre när den blir varm. :?:

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg, startproblem.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#415745 Ovanligt jag ser detta problem här. Kan det vara bränsle relaterat?

Avatar Fallback

Re: Motorsåg, startproblem.

treveslin  
#415806 Vid start av varm motor behöver jag aldrig röra gasen utan tomgången räcker till start.

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg, startproblem.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#415818 Jo, med för de med start problem kan det hjälpa.

Avatar Fallback

Re: Motorsåg, startproblem.

åberg  
#415883 Dra choke-reglaget och skjut in det igen så hamnar sågen i startgasläge och det blir lättare att starta. Sågen återgår till normalt tomgångsläge direkt när man rör gasen.

Choke ut, choke in, ryck i snöret, dutta på gasen när den startat. Sen är det bara att köra. :-BD

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg, startproblem.

Mats_Orberga  
#415997 Jag har haft liknande problem med 346:or med "förgasarvärmning", årsmodell kring -10 skulle jag tro. Äldre sågar utan värmeplattan har sällan krånglat. Jag vet inte om det går att ta bort funktionen på en 346:a.

Jag har en 575:a där jag liksom råkat ta bort elförsörjningen till förgasarvärmen vid någon reparation och den går hur bra som helst utan. Den har i och för sig alltid varit lättstartad.

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg, startproblem.

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#416007 Kan man fundera kring ursotning av ljuddämparen?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).