Skogsnyheter

Granen ny på älgens meny

8 inlägg 2366 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Granen ny på älgens meny

Blivande snickare  
#415575 Läste just med fasa denna artikel på YLE..
Det är tydligen inte bara skogsägarna som anpassar sig efter förhållandena utan också skogens största invånare.

Har själv ingen granskog i riskåldern men kommer i framtiden att plantera gran på en mindre yta. Så detta lät inte alls skoj.

Reaktioner?

https://svenska.yle.fi/artikel/2016/10/ ... ksa-granen



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Granen ny på älgens meny

åberg  
#415588 Betalas det ut ersättning för viltbetning?

Avatar Fallback

Re: Granen ny på älgens meny

jannee  
#415590 Tydligen kommer inte en olycka ensam. Först har vi fått Fridolin och hans anhang på halsen och som grädde på moset börjar älgarna också gilla gran, hur ska det sluta :?:

Avatar Fallback

Re: Granen ny på älgens meny

Blivande snickare  
#415596
åberg skrev:Betalas det ut ersättning för viltbetning?

Jag vet inte riktigt hur det fungerar personligen, hur stor del som måste va betat etc.

@Simba @Machonisti @Mäki eller @knegarn kanske vet bättre?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Granen ny på älgens meny

rokon  
#415597 Min pappa lärde mig redan som barn att man kunde äta de späda granskotten om våren/försommaren på gran, och så vi gjorde. Älgarna har väl ingen anledning att vara kräsnare när nöden gör sig gällande?

Avatar Fallback

Re: Granen ny på älgens meny

Pensionär  
#415620 Tidigare hade vi här i Finland ett ganska smidigt system gällande älgskade ersättning. Pengarna tas från de licenser som jägarna betalar in till staten för de fällda älgarna.
Personligen har jag aldrig ansökt om någon ersättning då mina planteringar har klarat sig bra.
Tidigare var det som jag förstått ganska enkelt att få ersättning, typ bara att ansöka om.

Nu är det hela så komplicerat och satt med olika nivåer och självrisk att det lönar sig inte att ansöka om ersättning för man kommer knappast att bli beviljad några pengar och självrisken tar bort en stor del av de små summor man eventuellt kan tänkas få.

Användarvisningsbild

Re: Granen ny på älgens meny

JensSkoog  
#415663 "Enligt skogscentralen kan skadorna på skogen lättast undvikas genom jakt."

Den gillade jag :lol:

Användarvisningsbild

Re: Granen ny på älgens meny

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#415664 Japp, betningsskador tyder på svår blybrist!
/Niklas

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).