Motorsåg och handhållet

Hur fällen man en Platan med begränsad utrustning

21 inlägg 8165 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Hur fällen man en Platan med begränsad utrustning

cruisern  
#415349 I september när jag var i Provence så fascinerade jag av detta träd och funderade/spekulerade i hur jag skulle kunna fälla detta träd med den utrustning som jag har, Hva 550 och med max 18” svärd.

Jag är medveten om att detta är en närmast ”hypotetisk fråga” men jag är dock nyfiken på hur alla ni erfarna huggare skulle göra med min begränsade utrustning om ni tvingades ta ner detta träd..

Trädet är en Platan. Omkretsen är oregelbunden och ”bredden” varierar mellan 1,8m till 1,5 m beroende på hur man betraktar den.

1477764934_img_1338.jpg


1477764934_img_1339.jpg


1477764934_img_1340.jpg


1477764933_img_1341.jpg


1477764935_img_1342.jpg


1477764932_img_1343.jpg




   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Hur fällen man en Platan med begränsad utrustning

machonisti  
#415350 Några dynamitgubbar borde göra susen! :lol:

Avatar Fallback

Re: Hur fällen man en Platan med begränsad utrustning

jannee  
#415351 Då är inte säkra hörnet att tänka på :oops: :grin:

Ett sådant träd är annars mumma för MS 201. Tvivlar du, titta då på hur bävrarna gör - inget omöjligt :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Hur fällen man en Platan med begränsad utrustning

machonisti  
#415353 Njää!
Smäller man av i klykan blir riskzonen besvärligt stor.

Användarvisningsbild

Re: Hur fällen man en Platan med begränsad utrustning

JensSkoog  
#415363 Skulle nog inte gå på den als med 18" svärd, utan användt en lift och stångsågen och tagit den i bitar från toppen, eller jag skulle tagit med mig @Tretoppen på en kombinerad såg och vinvisit till Provence. :lol: :lol:

Men, jag såg några kineser som tog ner ett digert träd, 6 fot i dia, i Hong Kong när jag bodde där. De använde en gammal (urgammal) HVA med 13" svärd, och jobbade från toppen, batfotade, och med rep bara för att få bitarna ner utan att ödelägga något på marken. Stommen var många samanvuxna stommar, så de tog dom för sig och drog ner varje med rep.Tog en vecka :surp:

Avatar Fallback

Re: Hur fällen man en Platan med begränsad utrustning

röjar kalle  
#415385 Sågat av stammarna var för sig i taget .fällt dom som ett träd med hjälp av en vinsch.

Användarvisningsbild

Re: Hur fällen man en Platan med begränsad utrustning

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#415444 Lite dumt o ta det... Man kanske vill tillbaka dit nån gång?
Svårt o se riktigt, men med 18" är det nog fullt möjligt.

Avatar Fallback

Re: Hur fällen man en Platan med begränsad utrustning

Tretoppen  
#415560
JensSkoog skrev:Skulle nog inte gå på den als med 18" svärd, utan användt en lift och stångsågen och tagit den i bitar från toppen, eller jag skulle tagit med mig Tretoppen på en kombinerad såg och vinvisit till Provence. :lol: :lol:


Jaah! Når drar vi?? 8)

Användarvisningsbild

Re: Hur fällen man en Platan med begränsad utrustning

cruisern  
#415561 Jag kanske måste följa med och visa var den finns. Jag tror inte ni vet det. :lol:
Om inte finns den här:
La Roque-d'Anthéron, Provence-Alpes-Côte d'Azur, Frankrike

1477902113_platan.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur fällen man en Platan med begränsad utrustning

JensSkoog  
#415564
Tretoppen skrev:
JensSkoog skrev:Skulle nog inte gå på den als med 18" svärd, utan användt en lift och stångsågen och tagit den i bitar från toppen, eller jag skulle tagit med mig Tretoppen på en kombinerad såg och vinvisit till Provence. :lol: :lol:


Jaah! Når drar vi?? 8)

Har ledigt kommande måndags föremiddag :lol:

Användarvisningsbild

Re: Hur fällen man en Platan med begränsad utrustning

MartinH  
#415974 God kväll!

Här kommer ett förslag från Norrland. Har inte jättestor erfarenhet av just denna trädsort :grin: .

Skulle ta med mig min Husqvarna 372:a och skulle nog köpa längre svärd, vad kan behövas, vara lämpligt 30"? Sedan försöka ta det i en (mums)-bit :lol: .

Ett rep för att dra det åt rätt håll kan väl vara bra. Men kilar brukar räcka långt för stora träd är min erfarenhet (inte jättestor erfarenhet dock). Detta också beroende på hur trädet ser ut inuti, det kan man väl få sig en bild av genom ett instick före fällningen.

En liten fördjupning
Skogma säljer några kilar som är 4,5 cm i bakkant och 2 cm i framkant. Har funnit dessa användbara på större träd. Se till att använda en rejäl slägga bara, en lite yxa förslår inte så långt i dessa fall.

Sedan var väldigt noga med det undre riktskäret, så att det är parallellt med backen, 90 grader mot fällriktningen och att övre och under möts ordentligt. Detta så att du får trädet åt det håll du vill. Ett högt träd ger större avvikelse även vid små vinkelavvikelser på det undre riktskäret. Trädet "vrider" sig så att säga runt skäret om det är vinklat uppåt.

Med vänlig hälsning!

MartinH

PS. En 372 kan varmt rekommenderas när det börjar bli lite större diameter på träden. DS.

Användarvisningsbild

Re: Hur fällen man en Platan med begränsad utrustning

MartinH  
#416199 Tänkte också på att man kan bygga en lite plattform och flytta runt trädet för att ta "grenarna" en efter en. Detta är nog ett mer riskabelt arbetssätt, får se till så att man har en bra och snabb reträttväg då.

Däremot ska man vara försiktig att ta ned några av grenarna och sedan fälla resten av trädet. Trädet är väl som det står nu "neutralt", det drar inte åt något håll.
Detta jämviktsförhållande ändras om man tar ned några av grenarna och det blir då mer riskabelt att fälla resten.

Det går kanske att ta några grenar på baksidan åt det håll man vill fälla trädet. Då ändras jämviktsförhållandet och trädet kommer att dra åt det håll man vill fälla det.

Med vänliga Hälsningar!

MartinH

Avatar Fallback

Re: Hur fällen man en Platan med begränsad utrustning

jannee  
#416205 Såg, då finns det inget annat än en hederlig Jonsered, svärdslängden kan jag acceptera, men kilar - något helt onödigt :!:
Jag fällde riktigt grova aspar i min ungdom, visserligen inte så här grova men dessa aspar stod intill en kraftledning, vilket innebar att de också lutade lite mot ledningen.
Dessa fällde jag utan hjälp av vare sig kilar, bräckjärn eller något rep (snöre).
Bara ett normalt fällhugg för att sedan kapa av dem (t.o.m. utan säkra hörnet) :grin: .
Ingen asp gick fel.
Mitt idiotsäkra knep var moder natur, väntade tills den dagen det var en bra vind från syd, tog då de som stod norr om ledningen fick sedan vänta i flera veckor innan det kom en fin nordanvind för att fälla återstoden.
Denna Platan går med största sannolikhet enkelt att fälla åt det håll vinden blåser :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Hur fällen man en Platan med begränsad utrustning

MartinH  
#416208 Kan bara instämma i detta med vinden, den ska man ta till sin hjälp när man kan. /MartinH

Användarvisningsbild

Re: Hur fällen man en Platan med begränsad utrustning

JensSkoog  
#416213 Som det står i Håvamål:

"I stilla skal du sjöen ro,
Skog i vind fälla"

Dom visste vad dom gjorde tusen år tilbaka ochså :wink:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).