Motorsåg och handhållet

Sågkedjeolja - skillnad billig, dyr?

77 inlägg 55845 visningar 22 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Sågkedjeolja - skillnad billig, dyr?

Rasmus Linnér  
#415395 Tjenare!
Någon som vet om det är känsligt med vilken kedjeolja man använder. Har köpt en billig 5-liters dunk som jag tycker verkar fungera bra.
Skillnad mellan billig och dyr?



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Sågkedjeolja

rikard_e  
#415402 Det går nog rätt bra med vilken olja som helst, bara det har någon slags kylande och smörjande effekt.

Det är inte direkt kvalitetsolja vi sprutar ut på kedjan :wink:

En del här på forumet kör på rapsolja, vanlig matolja.

Användarvisningsbild

Re: Sågkedjeolja

Rasmus Linnér  
#415405 Ok, så länge det är en Sågkedjeolja så ska det vara bra? Känns lite onödigt att betala nästan 70 kr för en enliters"kvalitetskedjeolja" när man kan köpa en dunk på 5L för 149 kr....

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sågkedjeolja

framhjul  
#415407 I de sågarna vi har kör vi på rapsolja som vi köper i tvålitersdunkar på ICA för ca 34kr/st.
Kör även samma rapsolja i Hakki Pilken utan bekymmer.
Efter tredje säsongen med rapsolja- och 3000m3 senare är maskinen still going strong.

Avatar Fallback

Re: Sågkedjeolja

jannee  
#415418 Begagnad motorolja fungerar också :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Sågkedjeolja

agrotron  
#415422 Jag körde på kedjeolja men såg här på forumet att många körde på rapsolja. Köpte en stor dunk på willys och provade. Funkar grymt bra. Tycker även att sågen skitar ner sig mindre. Speciellt under kåpan.

Avatar Fallback

Re: Sågkedjeolja

axwell  
#415426 Kul att så många har tagit till sig bla. min propaganda för rapsolja.

Willys (kanske fler) har förpackningar på 1l, 2l, 5l och 10 liter, ca 14 kr/l inkl. moms.

Användarvisningsbild

Re: Sågkedjeolja

halvproffs  
#415429 Vi tackar för det Axwell! Har nu kört 2 säsonger och det har fungerat hur bra som helst till en tredjedel av priset på kedjeolja!

Avatar Fallback

Re: Sågkedjeolja

Larsi  
#415431 Jag brukar köpa på Lidl
Dom säljer oftast för 10 kronor litern i både en, tre och fem liters förpackning

Användarvisningsbild

Re: Sågkedjeolja

JensSkoog  
#415437 Har körd en tid på raps, efter att jag i alla år körde på del-synth Stihl kedjeolja.
Raps funkar bra, men jag undrar hur den blir när vintern kommer(om den kommer)?

En bra sak är att sågen skiter inte ner sig så illa, occh det är snabbt att göra den ren :-BD

Avatar Fallback

Re: Sågkedjeolja

agrotron  
#415439 Rapsoljan på vintern funkar kanon bra. Kan inte bli bättre. Iaf den jag kör på. Eldorados rapsolja. Billigt och är inte som sirap vid minus 20.

Avatar Fallback

Re: Sågkedjeolja

Skogen i boden  
#415442 Testade Willys olja i bamswsågen och den frös . kanske blir skillnad i motorsåg där tanken sitter varmare

Avatar Fallback

Re: Sågkedjeolja

Blivande snickare  
#415448
JensSkoog skrev:Har körd en tid på raps, efter att jag i alla år körde på del-synth Stihl kedjeolja.
Raps funkar bra, men jag undrar hur den blir när vintern kommer(om den kommer)?

En bra sak är att sågen skiter inte ner sig så illa, occh det är snabbt att göra den ren :-BD

Har haft en liters burk ute i minus 26. Oljan blev väldigt trögflytande men expanderade inte märkbart som t.ex. vatten gör.
Vid minus 20 var det ännu inga problem.
Detta var en olja från Rainbow. Kanske olika fabrikat beter sig olika?

Fast å andra sidan, hur blir "riktig" kedjeolja i de temperaturerna?
Knappast allt för lättflytande.

Kör själv raps i alla sågar och det är som många säger väldigt lätt att hålla rent sågen, skiten blåses lätt bort utan att det blir nåt "limlager" kvar som med vanlig kedjeolja.
Värt att tänka på bara att ställa upp oljeskruven på max (om man har en sån).

Avatar Fallback

Re: Sågkedjeolja - skillnad billig, dyr?

agrotron  
#415452
Blivande snickare skrev:
JensSkoog skrev:Har körd en tid på raps, efter att jag i alla år körde på del-synth Stihl kedjeolja.
Raps funkar bra, men jag undrar hur den blir när vintern kommer(om den kommer)?

En bra sak är att sågen skiter inte ner sig så illa, occh det är snabbt att göra den ren :-BD

Har haft en liters burk ute i minus 26. Oljan blev väldigt trögflytande men expanderade inte märkbart som t.ex. vatten gör.
Vid minus 20 var det ännu inga problem.
Detta var en olja från Rainbow. Kanske olika fabrikat beter sig olika?

Fast å andra sidan, hur blir "riktig" kedjeolja i de temperaturerna?
Knappast allt för lättflytande.

Kör själv raps i alla sågar och det är som många säger väldigt lätt att hålla rent sågen, skiten blåses lätt bort utan att det blir nåt "limlager" kvar som med vanlig kedjeolja.
Värt att tänka på bara att ställa upp oljeskruven på max (om man har en sån).


Fundera på en sak? Min olje åtgång är nu en tank på 2 tankar soppa rätt så exakt. Men kedjan typ glänser av en oljehinna. Tar man på kedjan är den snorhal i ytan och känns inte torr. Men ska man vrida upp mängden ändå? På min jonsered CS2253 så har jag bara tre lägen på ställskruven. Kör på andra nu. Inte märkt nåt tok än.

Avatar Fallback

Re: Sågkedjeolja - skillnad billig, dyr?

Blivande snickare  
#415457 Blir det ett klart sträck av olja från kedjan om du står med sågen lite ovanför marken å gasar?

Generellt tycker jag två tankar bensin på en tank olja låter väl snålt ställt. Nån av guruna som är av annan/ samma åsikt?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).