Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Alstor?

64 inlägg 39425 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#4140
Mangelu skrev:Visst är det en drömmaskin. Den har sin plats i och med sin smidighet, problemet är ju att kunna räkna hem den.
Själv harvar jag men en fyrhjuling och ett timmervagn med virekran som har radiostyrning till vinschen. Har kört ihop en del virke och träddelar och jag måste säga att det funkar förvånansvärt bra. Man vinschar på rätt så rejäla timmerstockar. Har precis avslutat ett jobb på ett par sommarstugetomter där det blev ca. 15-20m3f. Och Övervägande del timmerdim. Självklart så saknar man hydrauliken men blandar man in den så spricker alla kalkyler. :(
Men drömmen lever!!! Kanske kommer tomten med ett drivet vagn och hudraulkran... :D :D :D


Menar du Alstorn?,,,,

Drivet vagn med kran skjuter iväg något enormt i pris.
Kranmans största med rubbet ligger på över 100 000:-

Användarvisningsbild
Mangelu  
#4141 Ja jag menar Alstorn, tänk dig den med hytt.
Ja det är ju helt sjuka pengar...
Men fyrhjulingens fördel är ju som skrivits tidigare att den är flexibel.
Fick man ner priserna på ex Kranman och Avestavagnen till hälften av dagens priser så skulle man kunna tänka sig att handla. Då skulle ett ekipage med en schysst begagnad fyrhjuling och vagn hamna på en 100 .
Fortfarande mycket pengar men kanske lite mer försvarbart.
Det finns ju många som bränner 100 loppor på en skoter utan att blinka...

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4142
Mangelu skrev:Har kört ihop en del virke och träddelar och jag måste säga att det funkar förvånansvärt bra. Man vinschar på rätt så rejäla timmerstockar. Har precis avslutat ett jobb på ett par sommarstugetomter där det blev ca. 15-20m3f. Och Övervägande del timmerdim.


Har du varit ute i terrängen med den, eller bara på sommarstugetomter?

Användarvisningsbild
Mangelu  
#4143 Mest på tomter men har även testat den en del i skogen. Drog hem några älgar i höst. Jag har även kört lite virke och är det inte allt för jävlig terräng så går det otroligt bra. Har satt på piggkedjor i höst och det blev en enorm skillnad. Vagnen är godkännd för 1600kg och jag har lastat den full vid flera tillfällen och det har gått över förväntan. Ser man bara till att flytta bak boggin på dragstången så att man får tryck på bakaxeln så går det utav bara f-n. Sen har man ju vinschen fram på hjulingen som räddare i nöden...

Användarvisningsbild
Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4144
Mangelu skrev:Ja jag menar Alstorn,tänk dig den med hytt!


det finns ju alstor med hytt! men jag gillar den UTAN hytt! blir mer "hästkänsla" då!! :D och att man är ju snabbt av & på maskinen!
scorpionen tycker jag ser lite "bökig" ut!!.........f.n......nu är jag bra sugen!! :D men det går väl över!! :D ska nog åka å prova en någonstanns!!........ men då är det väl helkört!! :lol:

   TS
Avatar Fallback
Tobias  
#4145
Mangelu skrev:Ja jag menar Alstorn, tänk dig den med hytt.
Ja det är ju helt sjuka pengar...
Men fyrhjulingens fördel är ju som skrivits tidigare att den är flexibel.
Fick man ner priserna på ex Kranman och Avestavagnen till hälften av dagens priser så skulle man kunna tänka sig att handla. Då skulle ett ekipage med en schysst begagnad fyrhjuling och vagn hamna på en 100 .
Fortfarande mycket pengar men kanske lite mer försvarbart.
Det finns ju många som bränner 100 loppor på en skoter utan att blinka...



Men ja tycker man ska skilja på en Hobby (te x. snöskoter) och jobb (tjäna pengar på skog) man jobbar ju för att ha pengar till familj och egna intressen mc, bil, skoter mm.. men har man ett brinnande intresse för skogen och tillbringar lika mycket tid i den på fritiden som en som köpt en skoter för 100k och kör med den på fritiden så varför inte kosta på sig en fyrhjuling med skogsvagn då? själv köpte jag en grävmaskin för runt 50k men inte går den ihop sig sådär sjukt bra men ja tycler det är grymt kul :D

Användarvisningsbild
Mangelu  
#4146 Nej gör inte det för då är du nog "rökt". Man ska kanske önska att maskinen man kollar på blir en besvikelse så att "ilet" går över... :?

Användarvisningsbild
Mangelu  
#4147
Tobias skrev:
Mangelu skrev:Ja jag menar Alstorn, tänk dig den med hytt.
Ja det är ju helt sjuka pengar...
Men fyrhjulingens fördel är ju som skrivits tidigare att den är flexibel.
Fick man ner priserna på ex Kranman och Avestavagnen till hälften av dagens priser så skulle man kunna tänka sig att handla. Då skulle ett ekipage med en schysst begagnad fyrhjuling och vagn hamna på en 100 .
Fortfarande mycket pengar men kanske lite mer försvarbart.
Det finns ju många som bränner 100 loppor på en skoter utan att blinka...



Men ja tycker man ska skilja på en Hobby (te x. snöskoter) och jobb (tjäna pengar på skog) man jobbar ju för att ha pengar till familj och egna intressen mc, bil, skoter mm.. men har man ett brinnande intresse för skogen och tillbringar lika mycket tid i den på fritiden som en som köpt en skoter för 100k och kör med den på fritiden så varför inte kosta på sig en fyrhjuling med skogsvagn då? själv köpte jag en grävmaskin för runt 50k men inte går den ihop sig sådär sjukt bra men ja tycler det är grymt kul :D


Helt rätt av dig Tobias... Självklart är det ju lite av ett nöje men det är ju inte så dumt att kunna dra in nån krona, och förena nytta med nöje...

Avatar Fallback
Tobias  
#4148 Nä precis.. trivs man som fisken i vattnet med att jobba i skogen på fritiden så varför ska man inte kunna köpa fyrhjuling och skogsvagn för 100-150k när grannen har en ny Harley davidsson för 130k som han har lån på och den ger ju inte många kronor i kassan utan ett stort hål i plånboken..

Avatar Fallback
Tobias  
#4149 Finns ju fina grejor begagnat också om man inte vill köpa nytt


http://www.blocket.se/vi/9360845.htm?ca=2_s

Användarvisningsbild
Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4150
Mangelu skrev:Nej gör inte det för då är du nog "rökt". Man ska kanske önska att maskinen man kollar på blir en besvikelse så att "ilet" går över... :?


Ja,det är sant!! jag är helt hopplös när det gäller grejjor!! blir helt förblindad när jag ser nåt intressant!! då existerar det inget annat på hela jordklotet!! :lol: men hittills har allt jag skaffat "gått runt" på ett eller annat vis!! :) och skulle nu alstorn kunna utföra dom uppgifter som det är tänkt,så är det ju inga fantasisummor det är frågan om....egentligen!!?....sen att den helt omöjligt kan vara värd dom pengarna med tanke på marerial mm, är ju en annan femma! ta tex en ny skördare eller skotare!! med tanke på betalningen så finns det ju inte en chans i hela världen att dom kan vara värda flera milioner!! visst är dom avancerade.......men HALLÅÅÅ!! dom som tjänar pengar på skogen är ju maskintillverkarna och dom som gör komponenter,säljer reservdelar mm!! ska jag bli lite fräck här ,så tycker jag att maskintillverkarna skulle ha en fot långt upp i ändtarmen!! 😈 ta bara fyrhjulingarna! en ny honda eller artic cat skulle inte behöva kosta mer än max 40-50000:- om det vore nån rim å reson!! vad i hela friden är det på en sådan som är värt 90-120000:-?? för att inte tala om dom små hydraulkrans atvvagnarna :!: :!: :?:

men så funkar det!! så det är bara att gilla läget!!! :D

"den som har mest leksaker när man dör..vinner" :lol:

   TS
Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#4151
Tobias skrev:Nä precis.. trivs man som fisken i vattnet med att jobba i skogen på fritiden så varför ska man inte kunna köpa fyrhjuling och skogsvagn för 100-150k när grannen har en ny Harley davidsson för 130k som han har lån på och den ger ju inte många kronor i kassan utan ett stort hål i plånboken..


Helt rätt!

Men många lever väl kvar i den andan att skogsbruket som man håller på med, ska ge såpass bra avkasting att det bär sig ekonomiskt.
Man får skota fram bra många lass med Alstorn innan man ligger på plus/minus noll i kalkylerna :lol:

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#4152
Huggarn skrev:
Mangelu skrev:Nej gör inte det för då är du nog "rökt". Man ska kanske önska att maskinen man kollar på blir en besvikelse så att "ilet" går över... :?


Ja,det är sant!! jag är helt hopplös när det gäller grejjor!! blir helt förblindad när jag ser nåt intressant!! då existerar det inget annat på hela jordklotet!! :lol: men hittills har allt jag skaffat "gått runt" på ett eller annat vis!! :) och skulle nu alstorn kunna utföra dom uppgifter som det är tänkt,så är det ju inga fantasisummor det är frågan om....egentligen!!?....sen att den helt omöjligt kan vara värd dom pengarna med tanke på marerial mm, är ju en annan femma! ta tex en ny skördare eller skotare!! med tanke på betalningen så finns det ju inte en chans i hela världen att dom kan vara värda flera milioner!! visst är dom avancerade.......men HALLÅÅÅ!! dom som tjänar pengar på skogen är ju maskintillverkarna och dom som gör komponenter,säljer reservdelar mm!! ska jag bli lite fräck här ,så tycker jag att maskintillverkarna skulle ha en fot långt upp i ändtarmen!! 😈 ta bara fyrhjulingarna! en ny honda eller artic cat skulle inte behöva kosta mer än max 40-50000:- om det vore nån rim å reson!! vad i hela friden är det på en sådan som är värt 90-120000:-?? för att inte tala om dom små hydraulkrans atvvagnarna :!: :!: :?:

men så funkar det!! så det är bara att gilla läget!!! :D

"den som har mest leksaker när man dör..vinner" :lol:


Hehehe,,,,, :lol:

"Sanningen är serverad" 😈

Användarvisningsbild
Mangelu  
#4153
Tobias skrev:Nä precis.. trivs man som fisken i vattnet med att jobba i skogen på fritiden så varför ska man inte kunna köpa fyrhjuling och skogsvagn för 100-150k när grannen har en ny Harley davidsson för 130k som han har lån på och den ger ju inte många kronor i kassan utan ett stort hål i plånboken..


Rätt igen... så sant som det är sagt !!! :D

Du ska veta att jag har tittat på annonsen på Blocket mer än en gång

Så här ser mina leksaker ut...

Bild

Bild

Bild

Användarvisningsbild
Mangelu  
#4154
Skogshuggarn skrev:
Huggarn skrev:
Mangelu skrev:Nej gör inte det för då är du nog "rökt". Man ska kanske önska att maskinen man kollar på blir en besvikelse så att "ilet" går över... :?


Ja,det är sant!! jag är helt hopplös när det gäller grejjor!! blir helt förblindad när jag ser nåt intressant!! då existerar det inget annat på hela jordklotet!! :lol: men hittills har allt jag skaffat "gått runt" på ett eller annat vis!! :) och skulle nu alstorn kunna utföra dom uppgifter som det är tänkt,så är det ju inga fantasisummor det är frågan om....egentligen!!?....sen att den helt omöjligt kan vara värd dom pengarna med tanke på marerial mm, är ju en annan femma! ta tex en ny skördare eller skotare!! med tanke på betalningen så finns det ju inte en chans i hela världen att dom kan vara värda flera milioner!! visst är dom avancerade.......men HALLÅÅÅ!! dom som tjänar pengar på skogen är ju maskintillverkarna och dom som gör komponenter,säljer reservdelar mm!! ska jag bli lite fräck här ,så tycker jag att maskintillverkarna skulle ha en fot långt upp i ändtarmen!! 😈 ta bara fyrhjulingarna! en ny honda eller artic cat skulle inte behöva kosta mer än max 40-50000:- om det vore nån rim å reson!! vad i hela friden är det på en sådan som är värt 90-120000:-?? för att inte tala om dom små hydraulkrans atvvagnarna :!: :!: :?:

men så funkar det!! så det är bara att gilla läget!!! :D

"den som har mest leksaker när man dör..vinner" :lol:


Hehehe,,,,, :lol:

"Sanningen är serverad" 😈


Japp ! det skriver jag också under på...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).