Skogsröjning

Ska man röja i al?

60 inlägg 28689 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Ska man röja i al?

axwell  
#354734
Hema skrev:Hur länge kan du hålla på och kalla det för 100-årsregnen? :lol: :lol:


Enda till SMHI:s hydrologer ändrar sig, dvs. fattar att 3 såna regn på 25 år inte skall kallas 100-årsregn. :mrgreen: :mrgreen:
Man kallar det så för att risken/chansen är 1/100 det finns även 1/1000 som då står för motsvarande. :???:

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Ska man röja i al?

tallen100  
#354738
halvproffs skrev:Visst är det gråal och sådär blir dom här också. Nästan aldrig sågbara stammar. Krokiga och torkar o dör fort. Sparade gråal på en inäga (åker i skogen) och älgarna tyckte om dom(barkgnag) trots att det står i böckerna att dom inte äter al :surp:

Kan inte älgar läsa tro :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Ska man röja i al?

Elfving  
#415125 Snart har ett åt gått sedan mitt senaste inlägg i denna tråd, och jag har bestämt mig för att klappa ner alltihopa (gråal) och försöka skapa betesmark istället.
Har gått igenom hela området med röjsåg nyligen och kapat samtliga stammar upp till 10cm.
I somras började jag lite smått med att bygga väg ner till marken (för det är verkligen neråt, ligger i en sluttning mot en sjö) och omvandla en halv hektar till åker igen. Detta är ett projekt som jag jobbat med på överbliven tid, så det har blivit några timmar nu och då. Totalt återstår 1,5 ha med gråal så pass tätt att inget ljus når marken under.

Har funderat lite från och till om det mest rationella vore att skaffa en energiklipp och göra resten av jobbet med grävmaskinen där alla stammar inklusive kvistar hamnar i brännhögen. Detta att kapa loss stammarna till brännved verkar faktiskt i en strikt ekonomisk kalkyl vara dumheter. Det är svårt att få betalt för merjobbet tyvärr och alved tilltalar väldigt få vedeldare.

Tror faktiskt att min nuvarande metod med motorsåg+grävmaskin är tillräckligt bra för att inte skaffa någon energiklipp. Finns det någon med erfarenhet av energiklippar som kan ge omdöme? Jag vill har marken helt ren, det duger inte att lämna kvar kvist.
Skall även kolla med det lokala värmeverket om de kan betala något för material att flisa. Troligen inte, det är för tillfället en helt död bransch med energiskog.


1477681092_img_20160807_162031.jpg

1477680903_img_20160807_163426.jpg

1477681018_img_20160817_143234.jpg

1477681018_img_20160817_200231.jpg

1477680892_img_20160817_143228.jpg

1477681768_img_20160916_121646.jpg

Avatar Fallback

Re: Ska man röja i al?

isteskog  
#415133 Härligt med någon som återskapar jordbruksmark från skogen. :smile:
Ska det gå nöt eller får där sen?

Avatar Fallback

Re: Ska man röja i al?

Elfving  
#415138
isteskog skrev:Härligt med någon som återskapar jordbruksmark från skogen. :smile:
Ska det gå nöt eller får där sen?

Sedan 1950 till 2014 har det gått alltifrån får, nöt och häst på den sidan udden. Till att börja med får det bli hästar eftersom jag troligen bara behöver vissla lite för att få dit betesdjuren :smile: Får se vad som händer framöver, det är tyvärr ingen lukrativ bransch med köttproduktion idag.
Som kuriosa kan man nog anta att marken knappast invaderats av 99% al om där inte gått betesdjur kontinuerligt. Vad jag sett betar varken nöt, får eller häst alsly. Så det har alltid stått kvar när betet varit slut så att säga! Det är inte blött eftersom det lutar så mycket, däremot är det nordsida som håller kvar snön tre veckor längre än sydsidan av udden.
Att marken inte kunnit underhållas och slås beror på att det är så pass kuperat att man inte kunnat ta sig dit med traktor innan jag byggde väg i somras. På den tiden man hade lieslåtter och även hästmaskiner kunde man tydligen hålla marken öppen men sedan blev det bete på fulltid på grund av otillgängligheten.
Har karta från 1858 (laga skifte) där stora delar av marken beskrivs som åkermark.

Användarvisningsbild

Re: Ska man röja i al?

JensSkoog  
#415144 Stor eloge för jobbet du gör, @Elfving ^:)^ ^:)^

Du gör jobbet på "överbliven tid" skriver du - finns det verkligen sådan tid :surp:

Tror du gör det på bästa sätt. Att köpa eller hämta in en energiklipp
skulle bara kosta mer än det smakar, om du inte har annan användning
för den och köpare till flisvirke!

Senn har du ju goda hjälpare - det är guld :-BD
Hälsa dom frånt Tomten och säg dom att han gillar jobbandet deras :grin:

Avatar Fallback

Re: Ska man röja i al?

isteskog  
#415145 Har själv beten där arrendatorn har kvigor. Där växer al, en del betas på höstsidan, men det ökar för varje år. Blir till att ta till röjsågen och putsa några år så gräsväxten sätter fart. När jag hade mjölkkor så betades alen bättre. Verkar som på sensommar/höst så betas al, enbuskar :surp: och löv. Även brännässla när den börjar torka ihop betas då. Troligen så finns det mineraler i växterna som djuren då vill åt.
Snygg utsikt blir det, Elving! :smile:

Avatar Fallback

Re: Ska man röja i al?

Elfving  
#415147
JensSkoog skrev:Stor eloge för jobbet du gör, @Elfving ^:)^ ^:)^

Du gör jobbet på "överbliven tid" skriver du - finns det verkligen sådan tid :surp:

Tror du gör det på bästa sätt. Att köpa eller hämta in en energiklipp
skulle bara kosta mer än det smakar, om du inte har annan användning
för den och köpare till flisvirke!

Senn har du ju goda hjälpare - det är guld :-BD
Hälsa dom frånt Tomten och säg dom att han gillar jobbandet deras :grin:

Tackar @JensSkoog
Det är en god uppmuntran att få stöd från ett av fundamenten som bär upp Skogsforum!

Avatar Fallback

Re: Ska man röja i al?

Elfving  
#415151 Som översiktsbild så ser det ut så här uppifrån idag.
Observera att detta inte är en utsiktsröjning, det är ren och skär vård av betesmark. Utsikten får man på köpet :smile:
Återstående arbete är altussen till vänster i bild, samt en sammanhängande bit utanför bild ute till höger.
1477685689_pano_20161005_094148.jpg

Användarvisningsbild

Re: Ska man röja i al?

sundelius  
#415153
Elfving skrev:Som översiktsbild så ser det ut så här uppifrån idag.
Observera att detta inte är en utsiktsröjning, det är ren och skär vård av betesmark. Utsikten får man på köpet :smile:
Återstående arbete är altussen till vänster i bild, samt en sammanhängande bit utanför bild ute till höger.
1477685689_pano_20161005_094148.jpg

Men tjusigt blir det iaf :-BD

Användarvisningsbild

Re: Ska man röja i al?

JensSkoog  
#415172 Vackert! Jag blir varm i hjärtat när jag ser det :-BD

Och senn visar det till fullo hur viktigt det är att det marken
används om det vackra skandinaviska kulturlandskapet ska finnas i
framtiden. Det blir ju extra tydligt när man ser bilden från i fjol. :grin:

Användarvisningsbild

Re: Ska man röja i al?

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#415256
Elfving skrev:Observera att detta inte är en utsiktsröjning, det är ren och skär vård av betesmark. Utsikten får man på köpet :smile:
1477685689_pano_20161005_094148.jpg


Ja det tål att tittas på. :smile:

Snyggt arbete. :-BD

Avatar Fallback

Re: Ska man röja i al?

Elfving  
#415400
isteskog skrev:Har själv beten där arrendatorn har kvigor. Där växer al, en del betas på höstsidan, men det ökar för varje år. Blir till att ta till röjsågen och putsa några år så gräsväxten sätter fart. När jag hade mjölkkor så betades alen bättre. Verkar som på sensommar/höst så betas al, enbuskar :surp: och löv. Även brännässla när den börjar torka ihop betas då. Troligen så finns det mineraler i växterna som djuren då vill åt.
Snygg utsikt blir det, Elving! :smile:

Jag har själv aldrig varit med om att betesdjur rört albuskar, de verkar smaka väldigt illa. Inte ens fåren rör dem!
Brännässlan brukar jag ta några gånger per säsong med slyklinga, två dagar efteråt är allt uppätet. Är man väldigt hängiven så går det att utrota nässlorna på två säsonger. Ligg efter dem var tionde dag så blir de snart utkonkurrerade av annat gräs!

Användarvisningsbild

Re: Ska man röja i al?

JensSkoog  
#415435 Om du röjer ner nässlor och djuren äter dom efter några dar, så är ju det bra, eftersom
nässlorna ger ett mycket bra tilskott av järn. Ett innslag av turra nässlor i vinterfodret
var bra, enligt dom gamla där hemma. Då blev det inte till att djuren gnog på
brädorna i stallerna, men jag vet inte om det stämmer :wink:

Avatar Fallback

Re: Ska man röja i al?

Tosca  
#415446 Fäller man albuskarna (klibbal), brukar fåren ta dem är min erfarenhet.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).