Motorsåg och handhållet

Skogsforum har tagit körkort för motorsåg, AB

66 inlägg 23370 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Skogsforum har tagit körkort för motorsåg, AB

Ola63  
#411417
Ola63 skrev:Är väl inte helt nöjd med att ni i filmen fäller ett träd och går därifrån med ryggen mot trädet, man har alltid blicken mot fallande träd. Dessutom tycker jag mig se vänstertummen i fel position vid kvistningen, ska alltid greppa bygel ordentligt. Man får ju tänka på att det är en film som behandlar något viktigt. Bättring.



Tosca skrev:Han vill nog se varför det är ett sånt hallå på den här sidan gränsen.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Skogsforum har tagit körkort för motorsåg, AB

Ola63  
#411418
Ola63 skrev:Är väl inte helt nöjd med att ni i filmen fäller ett träd och går därifrån med ryggen mot trädet, man har alltid blicken mot fallande träd. Dessutom tycker jag mig se vänstertummen i fel position vid kvistningen, ska alltid greppa bygel ordentligt. Bättring.

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum har tagit körkort för motorsåg, AB

Ola63  
#411419 [quote="Ola63"][quote="Ola63"]

Avatar Fallback

Re: Skogsforum har tagit körkort för motorsåg, AB

tallen100  
#411429 Vad pysslar du med :lol: :lol: , dags för datakörkort :wink:

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum har tagit körkort för motorsåg, AB

Ola63  
#411441 Telefonjävel.

Avatar Fallback

Re: Skogsforum har tagit körkort för motorsåg, AB

röjar kalle  
#411444 Du har framtid som filmstjärna när du tröttnat på att vara Kapten på skogsforumskutan.Bra film men det kommer inte att få Röjar Kalle att ta körkort på motorsåg.Det vore som att skicka Rembrandt på målar kurs är man fulländad så är man :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Skogsforum har tagit körkort för motorsåg, AB

Ferguson system  
#411448
röjar kalle skrev:Du har framtid som filmstjärna när du tröttnat på att vara Kapten på skogsforumskutan.Bra film men det kommer inte att få Röjar Kalle att ta körkort på motorsåg.Det vore som att skicka Rembrandt på målar kurs är man fulländad så är man :mrgreen:


Når får vi se den eminente @röjar kalle i aksjon?
^:)^

Avatar Fallback

Re: Skogsforum har tagit körkort för motorsåg, AB

röjar kalle  
#411450
Enligt önskemål. \M/

Avatar Fallback

Re: Skogsforum har tagit körkort för motorsåg, AB

jannee  
#411451 Finns en film på You Tube där han fäller och apterar massaved av en borragran, visserligen tar han en hög stubbe men det har jag redan påtalat och i detta fall spelar det ingen roll, trädet hade redan blånad :mrgreen: :grin: :grin: :grin: .
Filmen är sevärd och det märks att det är ett proffs uti fingerspetsarna som gör jobbet :wink: .

Jäklar också Kalle hann före :oops:

Avatar Fallback

Re: Skogsforum har tagit körkort för motorsåg, AB

tallen100  
#411458 Kalle är trädfällningens Mozart!! \M/ \M/ \M/
Snyggt, effektivt, och föredömligt på alla vis :-BD

Avatar Fallback

Re: Skogsforum har tagit körkort för motorsåg, AB

Robertberg  
#411539 Men du är allt värd en rappare såg Kalle, så du slipper ständigt torrgasande för att hålla uppe varvet :wink:

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum har tagit körkort för motorsåg, AB

Rollomatic  
#415038 Visst ser man att "röjar kalle" hållit i en såg förr, inga tvivel om det. Ser också att det är gammal sågteknik som används på filmen. Funkar säkert bra ute i vilda skogen men knappast till precisionsarbeten i tättbebyggda områden och längs vägar. För det krävs större precision på brytmånen och naturligtvis säkert hörn med kil. Vill också gärna se ett snitt 1/3 på trycksidan vid kapningen. Måste ju få liv i den här tråden igen! Bring it on... :lol:

Avatar Fallback

Re: Skogsforum har tagit körkort för motorsåg, AB

tallen100  
#415052
Rollomatic skrev:Visst ser man att "röjar kalle" hållit i en såg förr, inga tvivel om det. Ser också att det är gammal sågteknik som används på filmen. Funkar säkert bra ute i vilda skogen men knappast till precisionsarbeten i tättbebyggda områden och längs vägar. För det krävs större precision på brytmånen och naturligtvis säkert hörn med kil. Vill också gärna se ett snitt 1/3 på trycksidan vid kapningen. Måste ju få liv i den här tråden igen! Bring it on... :lol:

Olika metoder vid olika tillfällen, ingen vits att lattja med brytmånen o.s.v när det inte behövs.
Kallas effektivitet :wink:

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum har tagit körkort för motorsåg, AB

Rollomatic  
#415056 Varför inte alltid jobba med precision och kontroll? Finns ju liksom ingen anledning. Om inte för övningens skulle så kanske man slipper en jobbig fastfällning mitt ute i djupa skogen. Att jobba med instick, säkert hörn och kil tar ju liksom inte någon längre tid heller om du "tallen" vill hävda effektivitet som argument. Sedan är ju säkert hörn ingen ny teknik heller, vilket du säkert redan känner till. Bara nytt namn på en rätt gammal teknik. Du vet "Burträskmetoden"...

Avatar Fallback

Re: Skogsforum har tagit körkort för motorsåg, AB

tallen100  
#415059 Släpa runt på kilar ni som vill, dom är bra när trädet lutar fel. Annars är brytjärn med vändhake perfekt, varför krångla till allt i onödan hela tiden? Kalles film visar en duktig effektiv huggare som vet precis vad han håller på med, sen kan ni ju använda era "säkra hörn" och studera fällhugget å brytmån tio gånger om ni vill. Det kanske behövs :grin:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).