Motorsåg och handhållet

Arbeta utan motorkraft

69 inlägg 24466 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Arbeta utan motorkraft

JensSkoog  
#413787
Göt skrev:I den här råden ser du hur man tar bort rost med citronsyra
Känner ni igen yxorna?

Glömde du något här, @Göt ?
Skulle gärna se hur dom gör det :wink:

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Arbeta utan motorkraft

Göt  
Avatar Fallback

Re: Arbeta utan motorkraft

tallen100  
#413790 Nu blev det riktigt bra :wink: .

Avatar Fallback

Re: Arbeta utan motorkraft

Ferguson system  
#413792 Kan anbefale Japanske håndsager som skjærer på tilbaketrekk. Disse har så og si ingen vigging og lager tynne og fine snitt. Som følge av at det ikke er noe nevneverdig vigging klyper disse sagene veldig sjelden i skåret og det krever mindre krefter fra brukeren.
De med kurvet blad skjærer raskere enn de med rett sagblad.

ARS og Silky er merkene du skal se etter. I enkelte situasjoner kan disse skjære nesten like fort som ei motorsag.

Användarvisningsbild

Re: Arbeta utan motorkraft

JensSkoog  
#413797 Tackar @Göt :-BD

Visste tråden fanns, men kom inte i håg vart.
Hade ju planerat det där med citronsyra, men glömd det bort - som pensionär har
jag rent för mycket att tänka på och rent för lite att tänka med :lol: :lol:

Användarvisningsbild

Re: Arbeta utan motorkraft

Göt  
#413798 Det här är väl en sport som passar in för @rivaren
https://www.youtube.com/user/STIHLTIMBE ... #r=sidebar

Användarvisningsbild

Re: Arbeta utan motorkraft

JensSkoog  
#413800 Det är en egen sorts facination i det att såga manuelt.
Såg det i kväll när grannpojken gjorde visit i skogen med
sin klass.

Ungarna stod med sågen och kapade ved, och allt vad mödrar och fädrar
ropade om varm korv och läsk, så ga dom sig inte. :lol:

Blev mörkt som i en säck innan den sista av dom la ner sågen :wink:

Så att du ser fram emot att prova, @Rivaren, kan jag gott förstå

Avatar Fallback

Re: Arbeta utan motorkraft

Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#414906
Ferguson system skrev:Kan anbefale Japanske håndsager som skjærer på tilbaketrekk.

Timmersågen som visades på bilden skär också på båda hållen.

Avatar Fallback

Re: Arbeta utan motorkraft

Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#414908 hittar man inte citronsyra så går det lika bra med coca cola har jag läst någonstans.

Användarvisningsbild

Re: Arbeta utan motorkraft

JensSkoog  
#414911
Ernst skrev:hittar man inte citronsyra så går det lika bra med coca cola har jag läst någonstans.

Enligt någon som har koll så ska det vara kolsyran i Cola som löser rost.
Vet inte om det stämmer :wink:

Avatar Fallback

Re: Arbeta utan motorkraft

Rivaren  
#414927 Gällande rosten så ska jag köpa en grovrengörare på Biltema och slipa bort så gott det går. Filning och skränkning får bli på frihand och magkänsla.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Arbeta utan motorkraft

JensSkoog  
#414936
Rivaren skrev:Gällande rosten så ska jag köpa en grovrengörare på Biltema och slipa bort så gott det går. Filning och skränkning får bli på frihand och magkänsla.

Det går säkert bra, bara du har tålamod :wink:

Ett lite tips från min svärfar (96 år) som jobbade i skogen med såg och yxa på fyrtiotalet, så
gjorde dom filning och skränkning inomhus när allt var genomvarmt i kojan, och gärna
med sågen så tät upp til brasan som möjligt. Enligt han så tog filen bättre då, och stålet
var mjukare inför skränkningen. Säkert inte fel när det var 30 - 40 minus ute :lol:

Avatar Fallback

Re: Arbeta utan motorkraft

Rivaren  
#415471
JensSkoog skrev:
Rivaren skrev:Gällande rosten så ska jag köpa en grovrengörare på Biltema och slipa bort så gott det går. Filning och skränkning får bli på frihand och magkänsla.

Det går säkert bra, bara du har tålamod :wink:

Ett lite tips från min svärfar (96 år) som jobbade i skogen med såg och yxa på fyrtiotalet, så
gjorde dom filning och skränkning inomhus när allt var genomvarmt i kojan, och gärna
med sågen så tät upp til brasan som möjligt. Enligt han så tog filen bättre då, och stålet
var mjukare inför skränkningen. Säkert inte fel när det var 30 - 40 minus ute :lol:

Haha, ja vi får väl se om jag får nytta av det tipset. Tror inte kylan kommer besvära, men tanken att hålla stålet varmt är inte fel.

En fråga till mer erfarna trädfällare är hur ni skulle göra med rikthugget: skulle ni hugga ut hela med yxan eller såga nedtill först och hugga ur ovanifrån med yxan?

Och vilka träd ska man se upp för spjälkning och hur motverka? Nu fungerar ju inte insticksmetoden med redskapen jag har valt, haha. Men jag såg på någon film där två dårar högg ned en ek med enbart yxa, och då högg de både rikt- och fällhugg så att ekens kärna var urgröpt först för att den inte skulle spjälka. Kan det vara något om man springer på en liten ask på kanske 20 centimeter? Eller är det rentav bättre att låta asken vara?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Arbeta utan motorkraft

JensSkoog  
#415472 Man sågade först in och senn hugg man riktskäret nerut till dit man hade sågat.

Det med spjälkning beror ju på hur trädet är, om det är ruttent, om det har
stor övervikt på ena sidan eller om man fäller i stark vind, men man ska
alltid ha det i tankerna när man ska ha träd överändes.

När dom tog ner eken med enbart yxar, var nog det en bra metod dom använde.
Vet från skeppsbyggningen där jag kommer från, att dom oftast kapade ner grenerna
först, eftersom det var viktiga bitar att bevara hela. Senn gick resten ner.

Användarvisningsbild

Re: Arbeta utan motorkraft

nelson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#416931 http://www.oppetarkiv.se/video/9994652/ ... n-262-1983 sevärt klipp.. Kan tillägga att det är på granngården till min det spelats in.. oxarna verkar gå på bete på min vall.. :)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).