Skördare

Bästa sågkedjan för skördare 2016 - Stihl RMHS

9 inlägg 14176 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Bästa sågkedjan för skördare 2016 - Stihl RMHS

Fredrik Reuter  
#414664 Skogforsk släpper idag en arbetsrapport - Avverkningskapacitet för maskinsågkedjor. Intressant läsning och test där kontentan får bli att Stihl RMHS är i en klass för sig direkt ur kartong, de övriga i testet är likvärdiga. Slipas en skördarkedja på rätt sätt visar också testet att den kan avverka bättre än en enbart fabriksslipad RMHS kedja.

Vi har diskuterat maskinkedjor i flera trådar genom åren på skogsforum och helt klart är att Stihl RMHS är en favorit hos ganska många. I min skördarkarriär så var jag också med och testade RMHS mot främst Oregon och kontentan därifrån blev att RMHS avverkar effektivt.

Skogforsk testade följande maskinsågkedjor i en jigg med en Parker F11-iP sågmotor (Constant Cut och True Cut motorn):

- Carlton B8
- Stihl RMH
- Stihl RMHS
- Oregon 18HX

Fabriksslipade så var alla utom Stihl RMHS i princip likvärdiga. RMHS står dock ut genom att med statistisk säkerhet kapa 6% snabbare och detta med 7% lägre energiåtgång.

Sedan valde Skogforsk att anlita en slipfirma (Ljusdals sliptjänst) för att även göra mätningar med omslipade sågkedjor. Här valde de bara att slipa om en kedja (Carlton B8), vilket känns lite synd då det inte blir riktigt fullständigt resultat. Resultatet från den omslipade B8 kedjan var i alla fall att den kapade bäst av alla kedjor (fast det vet vi ju egentligen inte i realiteten), med 9% lägre kaptid och 10% lägre energiåtgång än en original B8:a.

Alla maskinkedjorna var .404 delning och semi-chisel, förutom Carlton B8 som har chamfer chisel i sin utformning. Värt att notera är att Stihl RMHS är den tyngsta kedjan i testet och även 20%(!) större skärtandsarea än de övriga.

Läser man vidare i rapporten så mer man också att RMHS lämnar de största spånen efter sig av de kedjor som testats.

Att ha bra skördarkedjor påverkar produktion och även plånbok för en skogsentreprenör med skördare, sett på ett år och flera maskiner kan det bli stora pengar. Det bör alltså löna sig att köra med en optimal kedja och även optimalt omslipade kedjor!

Sett över tid antar Skogforsk att kaptiderna reducerats med 10% (det är svårt att göra bedömningar då studierna bakåt i tiden har skiljt sig åt lite), detta gör att branschen genom detta kapat kostnader i storleksordningen 26 - 42 miljoner kronor! Och då tror jag inte ens att kostnaderna för kapsprickor är medräknat i detta.

Läs hela rapporten här: http://www.skogforsk.se/contentassets/c ... 3-2016.pdf



   TS
Användarvisningsbild

Re: Bästa sågkedjan för skördare 2016 - Stihl RMHS

kjetilroeste  
#414921 Driver med litt sliping selv med 3stk markusson triplematic slipere. Sliper for rundt 15 skørdare.
Synd de ikke fikk testet alle kjedetypene som nyslipte.
Erfaringen jeg har med selve slipingen, er at oregon og carlton kjedene er lettest å få bra etter sliping. Vanskelig å få riktig vinkel på stihl-rms etterhvert som kjedene er slipt flere ganger. Tanna blir lav. Stihl-rhms har jeg aldri vært borti. Noen her som har erfaringer med sliping av rms og rhms som har noen tanker omkring dette?

Kjetil :)

Användarvisningsbild

Re: Bästa sågkedjan för skördare 2016 - Stihl RMHS

Torbjörn Johnsen  
#414925 Jag håller med om att det var både synd och väldigt konstigt att inte alla kedjorna slipades av samma slipservice och testades när de slipats. De flesta kap med en skördare sker ju trots allt med omslipade kedjor och ganska få med kedjor direkt från hyllan. Den där undersökningen blev ju bara halvfärdig på det sättet.

Avatar Fallback

Re: Bästa sågkedjan för skördare 2016 - Stihl RMHS

novis??  
#415019 brukar vara så med skogforsk inget färdigt utan halvgjort sen examen =))

Avatar Fallback

Re: Bästa sågkedjan för skördare 2016 - Stihl RMHS

Tosca  
#417347 Jo, ofullständiga undersökningar och möjliga felkällor i grundförutsättningarna är lite för vanliga i Skogforsks fall, och därtill statistiska brister i det de rapporterar.

Avatar Fallback

Re: Bästa sågkedjan för skördare 2016 - Stihl RMHS

AKKAMAAN  
#460664 När alla olika tryck/temperaturgivare, positionsgivare (för att beräkna/ställa kolvhastighet), och varvtalsgivare blir standard i hydraulsystemen (för styrning av kaputrustningen), så kan varje maskinägare göra sina egna kedje-jämförelse-tester. Dessutom med en statistik som blir långt mera tillförlitlig än SkogForsk's begränsade kedjetest.
Kaphastigheter, kapförmåga per kvadratcentimeter etc etc blir bara en grej för programmerarna att lösa. All information kommer att finnas tillgänglig, till och med trädslag och kapdiameter (kaparea) förutom spånstorleksanalysen, vilken bara är en bi-effekt av kedjekapet....
Kanske till och med en liten höghastighetskamera som övervakar kapförloppet blir standard...

Användarvisningsbild

Re: Bästa sågkedjan för skördare 2016 - Stihl RMHS

totte  
#460675
AKKAMAAN skrev:När alla olika tryck/temperaturgivare, positionsgivare (för att beräkna/ställa kolvhastighet), och varvtalsgivare blir standard i hydraulsystemen


... så kan man undra om alla dessa komponenter sittande överallt orsakar så mycket strul och fel att det äter upp all vinst av att ha dem. Bara en stillsam undran alltså, inte vet jag, men jag har genom åren blivit alltmer skeptisk till den ständiga ökningen av komplexitet.

Avatar Fallback

Re: Bästa sågkedjan för skördare 2016 - Stihl RMHS

AKKAMAAN  
#460684
totte skrev:... så kan man undra om alla dessa komponenter sittande överallt orsakar så mycket strul och fel att det äter upp all vinst av att ha dem. Bara en stillsam undran alltså, inte vet jag, men jag har genom åren blivit alltmer skeptisk till den ständiga ökningen av komplexitet.

Det sa även "den gamle kamreren" om införandet av datorer på kontoret i mitten av 1980-talet....
Och visst hade han rätt..... i ett par år....
:d

Även två-spaksystemet var utsatt för samma skepsis i början 1970-talet...

Den tekniska utvecklingen har trots allt givit engreppsskördarna en teknisk utnyttjandegrad som man på 1980-talet inte ens trodde var möjlig för en skotare....

Avatar Fallback

Re: Bästa sågkedjan för skördare 2016 - Stihl RMHS

Anders A  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#460816 Den omslipade kedja som testades var så vitt jag vet slipad på ett sätt som som dom själva utveckla teknik och maskin för ! definitivt ingen standardslipning
Dom som testat i verkligheten kan nog bara instämma med testresultatet.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).