Traktorer och processorer

Nytänk på gammal ide till traktorprocessor, åsikter tack

48 inlägg 19593 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Nytänk på gammal ide till traktorprocessor, åsikter tack

kungsis  
#414453 Jag har länge funderat på någon processor/stegmatare till traktorn, för att ha vid gallring. Gillar dock inte arbetssättet på redan existerande maskiner, då jag tycker de fungerar lite halvdåligt och att de verkar kräva så mycket effekt/stor traktor + fördj..... dyra. Vasjutton, det är ju bara gallring som körs normalt och kvistarna är ju inte grova. Kan ju omöjligt kräva 100hk+. Därför har jag inspirerats av äldre typer av enkla barkmaskiner, som monterades på trepunkten och drevs av mindre traktorer
. Om man skaffar/bygger om något liknande och monterar bättre styrning av trädet/stocken så att den inte barkar utan bara skär bort kvistarna, så kanske :???: . Vad tror ni? Kan det vara något eller är det en dum tanke? Längdmätningen får man ju givetvis fixa på annat sätt än på nuvarande maskiner.

Mvh
Kungsis



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Nytänk på gammal ide till traktorprocessor, åsikter tack

tallen100  
#414455 Det skulle väl kunna fungera, ju lägre utväxling/hastighet desto mindre hk går det åt.

Användarvisningsbild

Re: Nytänk på gammal ide till traktorprocessor, åsikter tack

molnia  
#414478 intressant tanke, de tidiga gallringarna är det som du sager många ganger bara tunna kvistar.
jag minns att jag har sett en processor I någon film från maskinskyddarna där det är tre st armar med roterande fräsar istället för kvistknivar.
det bör ha varit en 2 grepare eller ett stationär kvistare/kapare vid upplägg...

Avatar Fallback

Re: Nytänk på gammal ide till traktorprocessor, åsikter tack

jannee  
#414480 Troligtvis "lite" svårt att få en 10 - 12 meters lång gran fullskiten med grenar till att snurra runt. Får du den att snurra kommer den senare att skaka om allt vad traktor heter :smile: . Till att börja med bör du nog få barkmaskinen till att snurra runt stammen i stället för tvärtom.
Något stöd INNAN barkmaskinen lär inte fungera där fastnar trädet :mrgreen:
Nytänk är alltid positivt men detta är trots allt nog ogenomförbart - tyvärr.

Användarvisningsbild

Re: Nytänk på gammal ide till traktorprocessor, åsikter tack

0470  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#414483 Den där konstruktionen bygger på att stammen går väldigt lätt, den kan inte dra ett helt träd och rotera det med kvistar på. Det är nog bättre att du tittar på en gammal Vimek G30 i stället.

Användarvisningsbild

Re: Nytänk på gammal ide till traktorprocessor, åsikter tack

Vardon  
#414485 Ett problem när du vill sälja en produkt är väl att folk använder den till olika saker och inte ved vad de ska använda den till, inte ens innan de köper för de hittar nya saker.

En kund är i tallgallring - då behövs det inte mycket för att få igenom kvistarna medan nästan står med åkerväxta granar, kvistiga och djävliga. Ska du sälja så måste du bygga för båda och då blir det oftast den med hårdast krav som vinner.

Men har du mest en typ kan du nog helt klart bygga en vettigare maskin. Kanske bara bygga med en stegmatare som förelaga. Längdmätningen får du via att räkna slagen. Diameter gör du en fast klave, går den inte på = okej till massaved.

Användarvisningsbild

Re: Nytänk på gammal ide till traktorprocessor, åsikter tack

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#414488 Intressant med nytänk.
Jag tycker det vore intressant om man kan låta trädet ligga på marken och så för man
kvistningsmaskinen=KVM ovanpå trädet, snurrar och för KVM över igen.
Ungefär som en motorsåg fast den hänger längst ut i gripen, sen kan man ha nån kapgrej
i gripen som man lägger ned trädet med och före/efter kvistning apterar med.
Sen lastar man på vagnen och kör på så tills lasset är fullt eller träden slut.
Allt borde ju gå att styra med Bluetooth via en app i luren, som även mäter och räknar.
Då klarar man sig med en ordinär jbrtraktor och normal huggarvagn.

Användarvisningsbild

Re: Nytänk på gammal ide till traktorprocessor, åsikter tack

JohannesG  
#414535
kungsis skrev:...det är ju bara gallring som körs normalt och kvistarna är ju inte grova. Kan ju omöjligt kräva 100hk+.

Det gör det inte heller. Hypro 300 som är Hypros minsta processor och tänkt till gallring klarar sig med så lite som 50hk. Och deras största 755 klarar sig med bara 80hk. Vikten är snarare det som kan bli ett problem med en mindre traktor, men det lösas med diverse vikter i fronten alternativt att man monterar processorn på en kärra. Eller så kör man MB trac och ser väldigt oförstående ut varje gång någon säger att deras traktor är lätt i nosen :wink:

Avatar Fallback

Re: Nytänk på gammal ide till traktorprocessor, åsikter tack

Jole  
#414558
molnia skrev:intressant tanke, de tidiga gallringarna är det som du sager många ganger bara tunna kvistar.
jag minns att jag har sett en processor I någon film från maskinskyddarna där det är tre st armar med roterande fräsar istället för kvistknivar.
det bör ha varit en 2 grepare eller ett stationär kvistare/kapare vid upplägg...

Den här?
16 minuter in i filmen.

Avatar Fallback

Re: Nytänk på gammal ide till traktorprocessor, åsikter tack

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#414579 Hur skulle det vara att anpassa t.ex en Tapio eller annan stegmatare till att ha i traktorlyften? Ungefär som Kranman har gjort med sin P25. Den maskinen kan inte ha mycket av vare sig effekt eller vikt.

Avatar Fallback

Re: Nytänk på gammal ide till traktorprocessor, åsikter tack

kungsis  
#414607
0470 skrev:Den där konstruktionen bygger på att stammen går väldigt lätt, den kan inte dra ett helt träd och rotera det med kvistar på. Det är nog bättre att du tittar på en gammal Vimek G30 i stället.


Jo det är en sak jag funderat på och tänkt lösa med två drivna justerbara snedställda drivrullar. Och det var väl inte för att varken sälja eller köra åt andra, utan bara åt mig själv, som jag tänkte bygga. Och även om det skulle bli himla bra säljbart bygge, så är det nog en skaplig utsortering/provningstid innan man får till det. Och visst, ett flertalet fräsar monterat runt stammen skulle även det vara ett alternativ.
Kan ju även berätta att jag fick första tanken på ett bygge när jag stod och kollade på en barkmaskin av gamla sorten och slogs av dess enkelhet. Nästa gång som tanken slog mig var när jag stod och tittade på en stor JD 1270 som matade stammen, från en stor gran med stora grenar, fram och tillbaka, när matarrullarna slirade och det hamrade och förde ett sabla oväsen från kvistknivarna. Att det håller :surp: (eller det gör det väl inte i längden) ?
Tack för att ni inte idiotförklarar mig :smile:

Mvh
Kungsis

   TS
Avatar Fallback

Re: Nytänk på gammal ide till traktorprocessor, åsikter tack

Jole  
#414619
Skogsola skrev:Hur skulle det vara att anpassa t.ex en Tapio eller annan stegmatare till att ha i traktorlyften? Ungefär som Kranman har gjort med sin P25. Den maskinen kan inte ha mycket av vare sig effekt eller vikt.

En liten NIAB?

Skulle väl kunna vara ett alternativ för små traktorer på 1.5 till 3 ton med klena hydraulsystem.

Användarvisningsbild

Re: Nytänk på gammal ide till traktorprocessor, åsikter tack

Seb macahan  
#414627
kungsis skrev:
0470 skrev:Den där konstruktionen bygger på att stammen går väldigt lätt, den kan inte dra ett helt träd och rotera det med kvistar på. Det är nog bättre att du tittar på en gammal Vimek G30 i stället.


Jo det är en sak jag funderat på och tänkt lösa med två drivna justerbara snedställda drivrullar. Och det var väl inte för att varken sälja eller köra åt andra, utan bara åt mig själv, som jag tänkte bygga. Och även om det skulle bli himla bra säljbart bygge, så är det nog en skaplig utsortering/provningstid innan man får till det. Och visst, ett flertalet fräsar monterat runt stammen skulle även det vara ett alternativ.
Kan ju även berätta att jag fick första tanken på ett bygge när jag stod och kollade på en barkmaskin av gamla sorten och slogs av dess enkelhet. Nästa gång som tanken slog mig var när jag stod och tittade på en stor JD 1270 som matade stammen, från en stor gran med stora grenar, fram och tillbaka, när matarrullarna slirade och det hamrade och förde ett sabla oväsen från kvistknivarna. Att det håller :surp: (eller det gör det väl inte i längden) ?
Tack för att ni inte idiotförklarar mig :smile:

Mvh
Kungsis


Det håller förvånansvärt länge vilket förvånar mig också ibland. Kolla på blocket vilka delar som det säljs av. Kvistknivar är inte det som oftast kommer ut på annons direkt.
Titta på kranmans P25 gallringsprocessor 15,5-18kW sen är den väl inte hyper snabb, men en motorsåg 3,5hk plus en man/kvinna ca 1,5hk mer än så behövs inte :wink:
Jag har detta som mitt ständiga "svårt o sova" dilemma. Många ideér har varit på näthinnan än så länge, men man ska inte ge sig. Även om det ser ganska dystert ut då vi bor i ett land med många industri innovatörer genom tiderna som har haft ena foten i skogen hemma hos sin far och andra foten på ingenjörs skrivbordet.
Kommer definitivt o följa tråden!

Användarvisningsbild

Re: Nytänk på gammal ide till traktorprocessor, åsikter tack

JohannesG  
#414638 För förstagallring och andra träd med smala kvistar tycker jag befintliga rullmatare fungerar riktigt bra.

Men för grova grenar hade det inte varit fel med lite nya idéer. Tänk ett aggregat som aldrig slirar, som kontinuerligt matar igenom trädet (ej stegmatare) och klarar kvistar allt från årsskotten och upp till över 30cm, men inte förlitar sig på hög fart eller högt matarhjulstryck.
Senast redigerad av JohannesG ons 26 okt 2016, 08:44, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild

Re: Nytänk på gammal ide till traktorprocessor, åsikter tack

molnia  
#414640
Jole skrev:
molnia skrev:intressant tanke, de tidiga gallringarna är det som du sager många ganger bara tunna kvistar.
jag minns att jag har sett en processor I någon film från maskinskyddarna där det är tre st armar med roterande fräsar istället för kvistknivar.
det bör ha varit en 2 grepare eller ett stationär kvistare/kapare vid upplägg...

Den här?
16 minuter in i filmen.


Härligt att du fann den :grin:
jo den var den jag tänkte på men mitt minne av 3armar var ju inte mycket att lita på. Var ju bra många fler fräsar där. :oops:

edit fick fram en bild på den från filmen ca 18 min.
1477477611_screenshot_2016-10-26-12-18-19.png

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).