Skogsröjning

Nytt finskt röjaggregat för ledningsgator

24 inlägg 16144 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Nytt finskt röjaggregat för ledningsgator

skogsjan695xl  
#414615 Man kan undra hur många gånger det hänt att det slagit i ledningen.
Ser onekligen extremt svårt ut.

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Nytt finskt röjaggregat för ledningsgator

Bax  
#414633 Det är ganska sällsynt faktiskt, grenar kan hamnar på ledningen, men sällan aggregatet.
Jag var med om en pilot som tog ledigt från sitt jobb att flyga personal och materiel till oljeplattformar i Nordsjön för att röja gator.
"..det här är flygning på riktigt, ingen jä--a busskörning..." sa han :grin:

Användarvisningsbild

Re: Nytt finskt röjaggregat för ledningsgator

Mowi850  
#414637 Det vill nog till att man inte har anlag för åksjuka om man har det jobbet[emoji4]

Användarvisningsbild

Re: Nytt finskt röjaggregat för ledningsgator

Bax  
#414641 Vad jag har funderat mer på är hur mycket extra tid som går åt för skördaren när den ska ta sig förbi hinder. Bäckar, åar, myrar, skråkörning etc....

Användarvisningsbild

Re: Nytt finskt röjaggregat för ledningsgator

Esa Björn  
#421379
Bax skrev:Finns filmen på Youtube?


Ja den hittar du här:

Användarvisningsbild

Re: Nytt finskt röjaggregat för ledningsgator

Esa Björn  
#421382
Bax skrev:Vad jag har funderat mer på är hur mycket extra tid som går åt för skördaren när den ska ta sig förbi hinder. Bäckar, åar, myrar, skråkörning etc....


Visst måste man planera lite jobbet med skördaren men å andra sidan det finns inte så mycket högvuxna träd i åar och myrar...
Ochk tänk på att röjningen ska göras i ovädret när det verkligen finns behov att röja bort träd som stormen har fällt ner kanske även på ledningar... Hur klarar helikoptern den?

Avatar Fallback

Re: Nytt finskt röjaggregat för ledningsgator

hinowa  
#423579 Det finns ett litet röjsvärd på en lång arm som är lite mer för amatörer,hudralmotor en amerikansk sak.

Användarvisningsbild

Re: Nytt finskt röjaggregat för ledningsgator

Bax  
#423637
Esa Björn skrev:
Bax skrev:Vad jag har funderat mer på är hur mycket extra tid som går åt för skördaren när den ska ta sig förbi hinder. Bäckar, åar, myrar, skråkörning etc....


...Ochk tänk på att röjningen ska göras i ovädret när det verkligen finns behov att röja bort träd som stormen har fällt ner kanske även på ledningar... Hur klarar helikoptern den?


Helikoptern har då en gripklipp som den klipper av träden med och lyfter topparna åt sidan. Riktigt snabb faktiskt med en duktig pilot.
Är det här aggregatet ledat så att man kan bottenröja samtidigt?

Jag har varit med på test med nåt liknande, en KingSize-häcksax monterad på rototilten på en bandgrävare, den var ganska effektiv men grävaren hade problem vid sämre terräng och vägtransporter.

EDIT: Här är det


Ska man bara använda aggregatet vid stormar blir det för dyrt i förhållande till den lilla tid man använder det, det måste vara ett alternativ vid den ordinarie röjningen av ledningsgatan, alternativ till vanlig röjsåg + kvistsåg på isolerad stång, eller helikoptern.

Jag ser framför mig att skördaren kan gå i mitten av ledningsgatan och röja vänster kant uppifrån-och-ner, svepa över botten och sedan ta höger kant nerifrån-och-upp. Och sen tillbaka. (samt runda stolparna när det behövs såklart)

Användarvisningsbild

Re: Nytt finskt röjaggregat för ledningsgator

Esa Björn  
#423901 Den där Mense verkar minst klumpig samt trög i vertikal gallring som kanske är den viktigaste delen...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).