Traktorer och processorer

Valtra N4 i skogen

83 inlägg 41962 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Valtra N4 i skogen

MAW  
#414305 Hej!

Är det någon här som har erfarenhet av (eller tankar om) Valtra N4 i skogen?

Har precis beställt en N4 i veckan som gick. Den kommer i första hand att tjäna som jordbrukstraktor men kommer också få vikariera lite i skogen.

Har nästan svårt att sitta still nu i väntans tider även om leveranstiden på den här bebisen är mindre än två månader :grin: . Vore kul att få höra om andras erfarenheter och tankar om Valtra N4 i skogen och även i övriga jobb medans man väntar :P

Jag hade en N154e Direct som demo hemma några dagar i somras och tyckte den var riktigt fin att köra inplastarpressen med. Demotraktorn hade dock plasttank så den hade nog inte klarat sig så bra i skogen :???: Tyckte annars den såg hyfsat ren ut undertill och hade bra markfrigång.

Magnus



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Valtra N4 i skogen

MAW  
#414406 Ingen som har en N4:a i skogen ännu?
Någon som funderat på att skaffa en?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valtra N4 i skogen

Seb macahan  
#414433 Jo jag har haft funderingar.
Men jag har inte sett någon fullt skogsanpassad ännu. Samt att jag har inte bestämt om jag ska byta maskin än, den jag har är lite för ny ett tag till.
Sen måste jag erkänna att intresset avtog lite när jag fick reda på vad priset i grundutförande var. Får man fråga hur du har specat din och vad du får ge. Du kan skicka Pm om du inte vill gå ut med det här.

Användarvisningsbild

Re: Valtra N4 i skogen

Aqualize  
#414456 Själv är jag inte så intresserad av priset (för jag kommer ändå inte köpa någon) men nyfiken på vad en jord- & skogsbruksbonde köper för specifikation. Så det kan du ju vara öppen med. Nu har du ju inte ens skrivit vilken N4 det är.

Två månader? Du får nog hugga en riktigt stor julgran i år om du ska få in traktorn under granen i ett paket ;-)

Avatar Fallback

Re: Valtra N4 i skogen

MAW  
#414504 Tror det blir bäst att hitta en stor julgran på rot ute i skogen att ställa traktorn under :grin:

Det är en Valtra N154e Direct dvs varianten med steglös växellåda som vi har beställt. Vi provade att speca en N134 Active som jämförelse men i nettopris skiljde det inte så mycket så vi tog den starkare Directen. Tror att Lantmännen har olika marginal på olika varianter vid olika tider och så var det ett komfortpaket som inte fanns på Activen vilket gjorde att det sprang iväg om man ville ha det som ingår där. Basutrustningen utöver växellådan skiljer också en del mellan Active och Direct.

Traktorn är som sagt i första hand till för jordbruksarbete och då mest vallskörd och lastararbete. Vi ska sälja en Valtra N101 HiTech -08 (bara gått ca 1000h) som är skogsutrustad men som inte gått speciellt mycket i skogen och en Deutz Fahr 106 Agrotron -99 (gått ca 7000h) som varit vår lastartraktor, nya traktorn ska ersätta båda de gamla. Vi behövde en starkare traktor än N101:an som var lite för svag för att köra pressen trots sina 110hk och vi ville också ha lastkännande hydraulik till pressen, en Claas 355 Uniwrap. Deutzen börjar bli lite gammal då en lastartraktor alltid måste fungera för att få fram foder till djuren.

Tillvalen blev ganska många:
- Komfortpaket (hyttfjädring, framaxelfjädring, takfönster)
- Större däck (650 r38 + 540 r28)
- Elspeglar (måste vara ett h-vete att ställa in en manuell högerspegel utan högerdörr) med värme
- Bakrutetorkare
- Klima
- Bättre stereo med sub(!) och telefonhandsfree
- Frontlastare, Ålö Q66
- Plåttank
- TwinTrac
- Ledljuspaket
- 160 liters hydraulpump
- Sigma Power kraftuttagsboost
- Power beyond (= extern LS-hydraulik)
- Kraftuttag med 540e/1000/1000e
+ lite småsaker, bl a vidvinkeltorkare

Därutöver är det en del utrustning som är standard på Direct men som är tillval på Hitech och Active.

Nettopriset passerar miljonen.. :surp:

Som jämförelse kostade Deutzen över 600' år -99 om jag minns rätt. Mina föräldrar tittade igenom lite gamla papper och vi såg att vi köpte en ny Valmet 505 GLTX med lastare -86 som gick på 250'. Såg också att vi -86 köpte en ny rundbalspress för nära 100' och en ny växelplog för 50'. Jag tror att vi lägger ungefär lika mycket pengar på traktor nu som vi gjort tidigare.

Fast helt ärligt så får man nog sätta lite av pengarna för en helt ny traktor på nöjeskontot :wink:

   TS
Avatar Fallback

Re: Valtra N4 i skogen

frågande och vetande  
#414511 Bara av nyfikenhet. Vad hade ni tänkt er för 101:an?

Avatar Fallback

Re: Valtra N4 i skogen

MAW  
#414513
frågande och vetande skrev:Bara av nyfikenhet. Vad hade ni tänkt er för 101:an?


Jag har inte hunnit bestämma det riktigt ännu. Jag får fundera lite och återkomma.

   TS
Avatar Fallback

Re: Valtra N4 i skogen

Robertberg  
#414515 Kul att ni har möjligheten att köpa nytt och utrusta såsom ni vill! :smile:
Har alltid undrat vad det är för folk som köper en ny traktor och sen inte kör med den så mycket.. (tänker på er N101)

Avatar Fallback

Re: Valtra N4 i skogen

frågande och vetande  
#414516 Hör gärna av dig när du vet lite närmare MAW :smile:

Avatar Fallback

Re: Valtra N4 i skogen

MAW  
#414523
Robertberg skrev:Kul att ni har möjligheten att köpa nytt och utrusta såsom ni vill! :smile:
Har alltid undrat vad det är för folk som köper en ny traktor och sen inte kör med den så mycket.. (tänker på er N101)


Visst är det kul att köpa traktor :grin:

N101:an köpte vi inte helt ny men närapå, den hade bara gått 276h men var nästan 3 år när vi köpte den av en skogsbonde som hade fortsatt använda sin gamla traktor i skogen och bara använt 101:an för snökörning och lite skogskörning. Tanken när vi köpte den var att den skulle användas i skogen men tiden har inte räckt till så den har mest använts i jordbruket för plöjning, gödselkörning, vallskörd osv. Senaste 2-3 åren så har den inte varit kopplad till skogsvagnen alls. Nu köpte jag dessutom en 8 tons grävmaskin i vintras så det ser inte ut som att det blir mer tid för skogskörning med traktor framöver.. :lol:

Funderar faktiskt på att sälja skogsvagnen också, får skapa en säljestråd för alla mina maskiner som ska bort.. :wink:

   TS
Avatar Fallback

Re: Valtra N4 i skogen

MAW  
#414570
Seb macahan skrev:Jo jag har haft funderingar.
Men jag har inte sett någon fullt skogsanpassad ännu. Samt att jag har inte bestämt om jag ska byta maskin än, den jag har är lite för ny ett tag till.
Sen måste jag erkänna att intresset avtog lite när jag fick reda på vad priset i grundutförande var. Får man fråga hur du har specat din och vad du får ge. Du kan skicka Pm om du inte vill gå ut med det här.


Ölmstad har tagit fram en del till N4 http://www.olmstad.com/se/traktor-utrus ... e-30930230
Såg också en skogsanpassning från Anders skördare på Valtras demotour när dom var i Småland i somras men hittar inga bilder på nätet just nu.

Här är en film på en N174 Direct med skördaraggregat
hoppas den inte finns i någon tråd sedan tidigare.

Håller med om att priserna är saftigt tilltagna men man får också ganska mycket traktor för pengarna när man börjar titta på vad som ingår nu jämfört med för 17 år sedan när vi köpte nytt senast. Nu när vi handlade jämförde vi med Deutz-Fahr och efter en del förhandlande och kanske också lite tur med kampanjer så skiljde det inte så mycket även om Valtran var lite dyrare. Den Deutz-Fahr vi jämförde med var en 6160.4 TTV och efter att ha haft båda hemma på demo och kört bl a inplastarpress ett par dagar tyckte jag att Valtran hade betydligt bättre komfort och kändes mer gedigen. Min uppfattning var också att Valtran var mer genomtänkt med färre känsliga delar som slangar och rör med mera som stack ut i nederdelen av traktorn. Markfrigången under hitchkroken var rent bedrövlig på Deutzen som vi provade med ca 40 cm trots stora 38" hjul. Deutzen vi har nu ligger på nära 60 cm som jämförelse vilket jag upplever som mycket bra. Deutz-Fahr håller dock på att uppgradera sitt modellprogram så det blir intressant att se vad som kommer om någon månad. Vi har varit väldigt nöjda med den Deutz vi har nu och upplever att det är ett bra märke.

   TS
Avatar Fallback

Re: Valtra N4 i skogen

eqlazer  
#414576
MAW skrev:...

Tillvalen blev ganska många:
- Komfortpaket (hyttfjädring, framaxelfjädring, takfönster)
- Större däck (650 r38 + 540 r28)
- Elspeglar (måste vara ett h-vete att ställa in en manuell högerspegel utan högerdörr) med värme
- Bakrutetorkare
- Klima
- Bättre stereo med sub(!) och telefonhandsfree
- Frontlastare, Ålö Q66
- Plåttank
- TwinTrac
- Ledljuspaket
- 160 liters hydraulpump
- Sigma Power kraftuttagsboost
- Power beyond (= extern LS-hydraulik)
- Kraftuttag med 540e/1000/1000e
+ lite småsaker, bl a vidvinkeltorkare

...

*dregglar lite över specen* :)
Men inga bukplåtar?
Och är däcken lämpliga i skog?

Och med tunga och fulla dagar i vallskörden så kommer ni snart märka att plåttanken är betydligt mindre än plastvarianten...

Användarvisningsbild

Re: Valtra N4 i skogen

Aqualize  
#414617 Ja det där med kampanjer på vissa modeller känns lite väl konstruerat. När det kan finnas en annan modell som är precis likadan men bara lite annan inställning på datorn för motorn.

Ja traktorerna blir dyrare och dyrare. Men de är väl avsedda för att arbeta längre och klara större arealer på kortare tid. De här man ju nästan bo i behagligt och arbeta nätterna igenom med bra lysen.
En 60/70-tals drake sliter nog ut kropp och sinne på föraren om den skulle köra i lika stor omfattning.

Användarvisningsbild

Re: Valtra N4 i skogen

Seb macahan  
#414624 Nu kan jag ju inte låta bli o vara lite dryg. (ta det med glimten i ögat)
Tråden heter Valtra N4 i skogen, Du har redan en av de bättre skogstraktorer som finns på marknaden men funderar på o köpa en ny med twintrack (som jag förmodar att ni har användning av i jordbruket, potatis?) och du utrustar denna nya med plåttank, men i nästa andetag säger du att ni inte har hunnit använda den ni har i skogen och du funderar på o sälja skogsvagnen....??? :roll:
Om du ska sladda skogsvägar kan du göra det med i princip vilken traktor som helst. Vad ska du göra i skogen med traktorn? Ska du bara ställa den under julgranen på ROT så köp en skylift också så du kan pynta granen med kulor och glitter.....
Eller räknar du med att den är så mycket mer effektiv så du får mer tid o vara i skogen, så pass mycket mer tid att du till och med inte behöver skogsvagnen. Ska du investera i en gallringspelle? :wink:
Hoppas du inte blir förbannad, men det verkar inte logiskt.
När jag kollade pris så började man på ungefär de pengar du pratar om, förvisso med lastare o frontlyft men lastare har du också.
Men det är väl som vanligt med dessa maskiner, det är något magiskt med priset alltid. Det hade känts mer ärligt om de hade ett pris för alla.
När jag köpte min "nya" traktor 2011 så låg det annonser på begagnade med sämre spec än min bara 50-100tsk under vad jag gett för min ny. Då körde man en kampanj o jag slog till. Men hur kul är det o sälja för de som gett 150' mer än mig vin nyköp.

Avatar Fallback

Re: Valtra N4 i skogen

MAW  
#414769
eqlazer skrev:
MAW skrev:...

Tillvalen blev ganska många:
- Komfortpaket (hyttfjädring, framaxelfjädring, takfönster)
- Större däck (650 r38 + 540 r28)
- Elspeglar (måste vara ett h-vete att ställa in en manuell högerspegel utan högerdörr) med värme
- Bakrutetorkare
- Klima
- Bättre stereo med sub(!) och telefonhandsfree
- Frontlastare, Ålö Q66
- Plåttank
- TwinTrac
- Ledljuspaket
- 160 liters hydraulpump
- Sigma Power kraftuttagsboost
- Power beyond (= extern LS-hydraulik)
- Kraftuttag med 540e/1000/1000e
+ lite småsaker, bl a vidvinkeltorkare

...

*dregglar lite över specen* :)
Men inga bukplåtar?
Och är däcken lämpliga i skog?

Och med tunga och fulla dagar i vallskörden så kommer ni snart märka att plåttanken är betydligt mindre än plastvarianten...


Kul att du tycker om den, tycker också den blev rätt trevlig :smile:

Nej, däcken är inte lämpliga i skogen men bra vid jordbruk som det blir mest.
Jag räknar med att traktorn kommer finnas minst 15 år i företaget och eftersom jag och mina föräldrar tillsammans har ca 170 ha produktiv skogsmark så vill jag ha möjlighet att köra i skogen på sikt. Blir det skogskörning om några år räknar jag med att det ska gå bra att sätta på bukplåt och kanske komplettera med skogsdäck.

Plåttanken på N101:an är på knappt 100 liter (tror jag) och den har nätt och jämt räckt för 10-12 timmars pressning. På N154:an är plåttanken 165 liter så jag tror att den kommer räcka minst lika bra som på 101:an men man får inte glömma att tanka innan man åker hemifrån.

Vår verksamhet ser ut som så att mina föräldrar har huvudansvaret för djurhållningen, de har numera köttdjur och hade tidigare mjölkkor. De är pensionärer men jobbar fortfarande heltid med verksamheten. Jag gör det mesta av åkerbruket och så mycket jag hinner i skogen, lejer bort det mesta men planterar och röjer så mycket jag hinner. Vindfällen har vi senaste åren tagit i samband med gallring. Jobbar nästan heltid som systemutvecklare, har 4 barn i åldrarna 4 till 11 år och en heltidsarbetande fru så tiden är knapp men det blir väl bättre när barnen växt upp, det fanns betydligt mer tid för skogskörning för 10 år sedan.. Jag brukar hinna med lite extrakörning med pressen på sommaren hos grannar men det är ingen maskinstationsverksamhet så jag kan komma hem varje kväll och tanka :wink:
Senast redigerad av MAW tor 27 okt 2016, 00:01, redigerad totalt 2 gånger.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).