Traktorer och processorer

Valmet 700

9 inlägg 6786 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Valmet 700

Sthi  
#414486 Har startproblem när man just stängt av motorn, det orkar inte dra runt motorn då, men låter man den stå nån halvtimme startar den som regel igen. Nytt batteri, huvudströmbrytare och startmotor hjälpte inte.
Har fått tips om att en eller fler spridare kanske läcker igenom så jag ska kolla det.
Är det någon som har anvisning eller tips på hur man byter spridarna, har försökt få loss dem men de verkar sitta hårt.



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Valmet 700

Skogshuggarn  
#414600
Sthi skrev:Är det någon som har anvisning eller tips på hur man byter spridarna, har försökt få loss dem men de verkar sitta hårt.


Tror du behöver en speciell avdragarhylsa för demontering och brotsch till sätet innan den återmonteras.

Avatar Fallback

Re: Valmet 700

tallen100  
#414610 Brukar gå att lirka lös med en kofot eller annat lämpligt, med försiktighet!
Men dom kan sitta rejält...

Avatar Fallback

Re: Valmet 700

tallen100  
#414611 Fast jag tycker ju att om det skulle bero på läckande spridare så skulle det ju hinna fylla på mer när den står och därmed vara lika stum efter en halvtimme :???:
Men har du kollat om du har diesel i motoroljan?

Användarvisningsbild

Re: Valmet 700

Skogshuggarn  
#414703 Mekat mycket insprutning, men aldrig med "kofot", (brutalt)!. :lol:

Annars låter det lite otroligt att motorn blir "stum" direkt efter stopp enbart beroende på spridarna.
Låter mer som att det trycker in vatten någonstans (topp/fodersättning osv).
Vatten i oljan?, ryker den svart/vitt osv.

Avatar Fallback

Re: Valmet 700

tallen100  
#414710 :lol: Jodå vänligt men bestämt :mrgreen: .

Du uppfattar inte att motorn går tyngre när den blivit varm tex, på tomgång?
Kan ju vara tätt i nån kanal så den inte får smörj ordentligt så det nyper vid vevlager, och lossnar när det kallnat?

Användarvisningsbild

Re: Valmet 700

Sthi  
#414712 Jo det verkar som att oljenivåen har stiget lite 3-4 mm över strecket, teorien är väl att det så småning om sipprar förbi kolvringarna och lämnar plats för kompression!
Det är svårt att lukta om det är diesel i oljan.
Nej traktorn går inte tyngre i motorn när den blir varm, tvärt om vill jag säga.
Hoppas inte det är vatten som trycks in, det minskar inte i kylaren.

Man kanske får konstruera en egen avdragare, det vore bra om man kunde komma över en anvisning från en verkstadshandbok.

Tack för alla svar och tips

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valmet 700

Skogshuggarn  
#414721 Trycker det in från kylet så brukar oljan bli grå förr eller senare.

Avdragarhylsan och sätesbrotsch borde väl gå att låna/hyra någonstans av någon hygglig traktormek?.

Användarvisningsbild

Re: Valmet 700

Sthi  
#414787 Jag får hålla koll på oljan om den tenderar att ändra färg.
Ska kolla om det är möjligt att låna verktygen runt Östersunds området
Verkar som Olssons i Ellös har nya spridare och nödvändiga packningar

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).