Skogsröjning

Kedjeröjsåg

448 inlägg 160417 visningar 46 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Kedjeröjsåg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#414461
JensSkoog skrev:Den är OK, blåser bra och kostar inte för mycket, och med RTS-selan funkar den bra. Men jag skulle aldrig byta bort min stora, ryggburne Stihl lövblåsare, men det blir ju lite orättvist att samanlikna en 64 kubikare med en 36 kubikare. :wink:

Jens! När änvänder du den lilla lövblåsen? Å när föredrar du den stora lövblåsen?
/Niklas

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Kedjeröjsåg

JensSkoog  
#414479
Niking skrev:
JensSkoog skrev:Den är OK, blåser bra och kostar inte för mycket, och med RTS-selan funkar den bra. Men jag skulle aldrig byta bort min stora, ryggburne Stihl lövblåsare, men det blir ju lite orättvist att samanlikna en 64 kubikare med en 36 kubikare. :wink:

Jens! När änvänder du den lilla lövblåsen? Å när föredrar du den stora lövblåsen?
/Niklas

Den lilla är bra när jag jobbar i trädgårdar där jag ska in mellan blommor och
allt annat som gör att man får ha en fot på bromsen när man blåser. :smile:

Den stora använder jag där det är stora flater med mycket löv och gräs och när
jag har klypt häck, båda för att blåsa i hög och för att få allt ner från toppen av
häcken. Jag ogillar att gå med räfsa, så blåsen gör jobbet. Den är ju ochså grym
när jag har tagit ner träd och behöver städa. :-BD

Användarvisningsbild

Re: Kedjeröjsåg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#414503
JensSkoog skrev:
Niking skrev:
JensSkoog skrev:Den är OK, blåser bra och kostar inte för mycket, och med RTS-selan funkar den bra. Men jag skulle aldrig byta bort min stora, ryggburne Stihl lövblåsare, men det blir ju lite orättvist att samanlikna en 64 kubikare med en 36 kubikare. :wink:

Jens! När änvänder du den lilla lövblåsen? Å när föredrar du den stora lövblåsen?
/Niklas

Den lilla är bra när jag jobbar i trädgårdar där jag ska in mellan blommor och
allt annat som gör att man får ha en fot på bromsen när man blåser. [emoji2]

Den stora använder jag där det är stora flater med mycket löv och gräs och när
jag har klypt häck, båda för att blåsa i hög och för att få allt ner från toppen av
häcken. Jag ogillar att gå med räfsa, så blåsen gör jobbet. Den är ju ochså grym
när jag har tagit ner träd och behöver städa. :-BD

Ok! Då vet jag. Jag har själv bara en Husqvarna 536 batteriblås, men funderar lite på att skaffa en större variant.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Kedjeröjsåg

JensSkoog  
#414508
Niking skrev:Ok! Då vet jag. Jag har själv bara en Husqvarna 536 batteriblås, men funderar lite på att skaffa en större variant.
/Niklas

Då skulle jag rekommendera en skicklig ryggburen sak, som
blåser det mesta över till grannen till grannen :lol: :lol:

Användarvisningsbild

Re: Kedjeröjsåg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#414509
JensSkoog skrev:
Niking skrev:Ok! Då vet jag. Jag har själv bara en Husqvarna 536 batteriblås, men funderar lite på att skaffa en större variant.
/Niklas

Då skulle jag rekommendera en skicklig ryggburen sak, som
blåser det mesta över till grannen till grannen[emoji38] :lol:

Jo, det får ju i så fall bli en ryggburen lövblås - och förmodligen någon resa till Gardells för att justera bäranordningen i så fall...
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Kedjeröjsåg

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#415632
Erre skrev:Syns ju knappt. Tog 8 steg å tänkte att här blir bra.
Ser ut som att jag är 20 meter ifrån kameran. :grin:

Alternativ 1.
Försök få så du "slår" framåt.
Alltså inte dra handen i sidled. Utan hämta upp snöret, rätta till armbågen så du bara gör ett slag framåt.

Har provat ditt sätt att starta sågen, men är för klen i armarna :sad:
De ständiga stoppen gör att jag snart sitter på sluten anstalt 😡
5 stopp på två timmar, inget kul att kränga av och på sågen i tät buskdjungel.

Användarvisningsbild

Re: Kedjeröjsåg

Seb macahan  
#415637 @Röjkvist, jag tror det är nåt fel på din såg. Min startar väldigt lätt även på ryggen. Det krävs varken stor kraft eller speciell teknik. Tack vare bränslepumpen ska de gå o starta den på rygg.

Användarvisningsbild

Re: Kedjeröjsåg

Seb macahan  
#415640 Om du ställer upp tomgången lite kanske den inte stannar så ofta och blir lättare o starta.

Användarvisningsbild

Re: Kedjeröjsåg

Erre  
#415649 @Röjkvist
Håller med Seb.
Du måste nog få den åtgärdad.
Så många tjuvstop ska det inte vara.

Avatar Fallback

Re: Kedjeröjsåg

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#415651
Seb macahan skrev:Om du ställer upp tomgången lite kanske den inte stannar så ofta och blir lättare o starta.

Provade med högre tomgång och då blev det mera stopp.

Avatar Fallback

Re: Kedjeröjsåg

Qkeeper  
#418239 Går i tankarna kring ytterligare en röjsåg. Har sedan tidigare en större äldre Husqvarna men väger ju tyvärr bly. Har också en 345FR men den är för klen i grövre röjning. Så står nu i valet om man ska välja en större klingsåg typ 545/555 fx/fxt eller om man skall köra på en kedjeröjsåg i 535Fbx? Skulle en 345FR och en 535Fbx vara bra komplement till varandra eller skall man hellre köra på en 545/555? Vad säger ni som kör kedjeröjsåg? Tycker ju när man läser på forumet att de flesta verkar väldigt nöjda med kedjeröjsågen :-BD

Avatar Fallback

Re: Kedjeröjsåg

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#418247 Jag har både och. Röjsåg 345F och en kedjeröjsåg.
När man kommer till grova hasselbuskar och annat grovt så är kedjeröjaren perfekt.
Har fällt alar som var 25cm i stubbskäret med kedjeröjaren. Kvistat av ekgrenar mm.
Röjsågen använder jag nu bara till brunnsröjning när plantorna är ca 1m höga.
Nu har jag haft en del problem med tjuvstopp på kedjeröjaren, men jag hoppas det
finns en lösning på mina problem.

Avatar Fallback

Re: Kedjeröjsåg

jannee  
#418248 Ligger man i fas med röjning kontra röjningsbehovet lär "nog" en kedjeröjare vara ganska onödig.
"Tror" proffsröjarna fortfarande använder sig av klingröjare - av någon orsak :grin:

Avatar Fallback

Re: Kedjeröjsåg

Qkeeper  
#418294 Tyvärr ligger jag ju inte i fas så därför jag behöver större såg :lol:

Avatar Fallback

Re: Kedjeröjsåg

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#418317
Qkeeper skrev:Tyvärr ligger jag ju inte i fas så därför jag behöver större såg :lol:

Inte i fas här heller :oops:
Heltidsjobb, åker en del hoj och 3 barn nu utflyttade.
Men i maj blir jag fri!! Då ligger buskar risigt till :mrgreen:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).