Avverkning (slutavverkning)

Vandringsled blev basväg i Värmland

43 inlägg 18127 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vandringsled blev basväg i Värmland

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#414316
Humlas skrev:
Niking skrev:På mina marker går äganderätten före friluftslivet. Å allemansrätten innebär ingen som helst rätt att störa eller förstöra för markägaren och dennes näringsverksamhet.
/Niklas


Men framkomligheten får lik förbannat inte försvåras på "Allmänt nyttjade stigar" vare sig du vill eller inte.


Får vandringsleden försvåra skogsbruket?

En gammal basväg hos mig har blivit vandringsled. Dags att driva skog igen, på samma basväg som förra gången, där det gamla servitutet från laga skiftet säger att man får forsla skog (en del går över grannens mark).

Vem skall ta hänsyn till vem här?

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Vandringsled blev basväg i Värmland

Humlas  
#414318
Mangan skrev:
Humlas skrev:
Niking skrev:På mina marker går äganderätten före friluftslivet. Å allemansrätten innebär ingen som helst rätt att störa eller förstöra för markägaren och dennes näringsverksamhet.
/Niklas


Men framkomligheten får lik förbannat inte försvåras på "Allmänt nyttjade stigar" vare sig du vill eller inte.


Får vandringsleden försvåra skogsbruket?

En gammal basväg hos mig har blivit vandringsled. Dags att driva skog igen, på samma basväg som förra gången, där det gamla servitutet från laga skiftet säger att man får forsla skog (en del går över grannens mark).

Vem skall ta hänsyn till vem här?


Sunt förnuft. Avverka, köra ut och laga eventuella skador.

Avatar Fallback

Re: Vandringsled blev basväg i Värmland

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#414324 Sunt förnuft? Alla har olika inställning till vad som är "sunt förnuft", tyvärr.

Avatar Fallback

Re: Vandringsled blev basväg i Värmland

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#414326 Bedrövligt, hur svårt hade det varit att stoppa avverkningen?
I somras när det var torrväder hade skadorna blivit minimala.

Avatar Fallback

Re: Vandringsled blev basväg i Värmland

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#414329 Det svåra är när avverkningen är klar, men det blir dåligt väder när man skotar.

Användarvisningsbild

Re: Vandringsled blev basväg i Värmland

T Landström  
#414330 Vi har ju några gamla "bygator" på marken...tror dom är 300-400 år gamla... Dom får inte användas...eller dom får inte förstöras vid avverkning...ris skall rensas bort...
Räknas väl som fornminne eller nått...

Användarvisningsbild

Re: Vandringsled blev basväg i Värmland

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#414332
Röjkvist skrev:Bedrövligt, hur svårt hade det varit att stoppa avverkningen?
I somras när det var torrväder hade skadorna blivit minimala.

Det är ju svårt att få fram pålitliga långtidsprognoser...
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Vandringsled blev basväg i Värmland

tallen100  
#414352 Alla marker är ju olika men många gånger går det ju precis lika bra att ha basvägen bredvid och broa och risa för överfart på den gamla vägen/stigen, tyvärr slarvas det en hel del med detta. Tycker det är bra att gamla kulturminnen skyddas, men samtidig är det ju inte lika roligt för markägaren som har en massa sånt på markerna :???:

Användarvisningsbild

Re: Vandringsled blev basväg i Värmland

Humlas  
#414355 Ett bra exempel är detta från trakterna runt Arvika.

Skördaren lägger sig bredvid stigen och lägger virke över den, då skyddas den från både ris och körskador. Här har man också lagt ut sprängmattor där skotaren passerar stigen.

1477316900_14708115_10154184915520345_804922561878196717_n.jpg

Avatar Fallback

Re: Vandringsled blev basväg i Värmland

tallen100  
#414356 Perfekt planerat, många gånger är det inte svårare än så :smile:

Användarvisningsbild

Re: Vandringsled blev basväg i Värmland

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#414363 Jag har sett många ställen där man kört med en mindre traktor och skogsvagn efter stigar, det har inte blivit några skador det har bara blivit bättre framkomlighet att gå efter som det blir bättre trampat, lite rakare och bredare yta att vandra i.
När man sen avverkat har skotaren kunnat köra i samma spår med små skador som varit lätta att återställa.
Och ännu lättare att vandra i...

Avatar Fallback

Re: Vandringsled blev basväg i Värmland

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#414377
tallen100 skrev:Alla marker är ju olika men många gånger går det ju precis lika bra att ha basvägen bredvid och broa och risa för överfart på den gamla vägen/stigen, tyvärr slarvas det en hel del med detta.


Jo, inne på hygget är det inget problem. Men när man kör genom andra bestånd eller grannens så tycker jag det verkar dumt att ta upp två vägar i skogen istället för att behålla en. Det slutar väl bara med att man får ta upp en tredje väg nästa gång... :)

Nu skall de använda stockmattor på basvägens värsta ställen, och rätta till resten. Vi får väl se. Själv tycker jag spåren i överrsta bilden inte är jättekatastrof. Syns inte om man kört ner stenmurar eller så, men det verkar torrt och inte så djupa spår. Platta till det värsta borde räcka. Edit: Förstorade bilden nu, okej det var inte så bra.

Användarvisningsbild

Re: Vandringsled blev basväg i Värmland

Smålandshuggarn  
#414382 Synd att bygga skogsvägar istället för att driva virke tusentals meter, aldrig e nåt alternativ :roll: Vet att de kostar, tar upp skogsmark o herregud o bla bla, men tror de är en stor del av lösningen på markskador! Som ni skrivit innan så går problemen på hygget nästan alltid att lösa.

Användarvisningsbild

Re: Vandringsled blev basväg i Värmland

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#414392 Det finns ingen anledning till två parallella basvägar bredvid varandra. Man utnyttjar befintlig basväg så gott det går, eller så gör man en ny basväg och låter den gamla växa igen. Det sistnämnda torde i de flesta fall vara sämre.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Vandringsled blev basväg i Värmland

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#414403
Smålandshuggarn skrev:Synd att bygga skogsvägar istället för att driva virke tusentals meter, aldrig e nåt alternativ :roll: Vet att de kostar, tar upp skogsmark o herregud o bla bla, men tror de är en stor del av lösningen på markskador! Som ni skrivit innan så går problemen på hygget nästan alltid att lösa.


Det är inte tusentals meter, och skogsväg är inte aktuellt.

Ser inte skogväg som lösningen på körskador, då skulle vi behöva bygga vägar med 300m mellanrum om ens det. Det blir nog inte så populärt hos friluftslivet det heller. Och vad gäller markskador, blir det inte mer om du gör en 10m bred gata/släntar/dikar än när du kör skotare?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).