Avverkning (slutavverkning)

Avverkning gammal skog

29 inlägg 13504 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Avverkning gammal skog

Stenander  
#414038 Jag är ny här och undrar om någon har en uppfattning om hur mycket det blir kvar netto (i kronor) av en skutavverkning av "gammskogen" c:a 1000 m3sk. Efter alla kör- och avverkningskostnader. Blandat tall och gran i södra Norrlands inland?



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Avverkning gammal skog

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#414065 Mellan 100 och 500 kkr.

Avatar Fallback

Re: Avverkning gammal skog

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#414095 Eftersom det ofta är svårt att få ett fast nettopris i anbudet kan man alltid be en uppköpare om en kalkyl på uppdraget. Då finns det även något att förhålla sig till när slutnotan kommer. Man behöver ju inte automatiskt tacka ja till anbudet/kalkylen man får.

Annars får jag hålla med föregående talare att mellan 100 och 500kkr borde vara rimligt.

Användarvisningsbild

Re: Avverkning gammal skog

Skogshuggarn  
#414128 1000 m3sk är en skaplig post som borde trigga priset uppåt + intresse.
Ger det högt sågtimmerutbyte, goda kvaliteter och korta drivningsavstånd så ska det upp ett par snäpp prislistan.

Ta in anbud från flera aktörer!, och kolla vad som ger bästa "rotnettot" inkl möjligheter och kostnader för återbeskogning. (MB + plantering)-.

Användarvisningsbild

Re: Avverkning gammal skog

Stenander  
#414165 Tack för svaren. Förstår att det är svårt att komma närmare sanningen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Avverkning gammal skog

halvproffs  
#414166 Följ Skogshuggarns råd. Är det nära väg så borde det vara runt 500:- fub vid väg. Så har prisintresset varit här i S Norrland. Jag fick 400:- fub vid väg netto för en post på 200fub.

Användarvisningsbild

Re: Avverkning gammal skog

Skogshuggarn  
#414167 Glömde!,,,,,

Kan du ta det som "barmarkspost"? så ger det (ibland), bättre betalt än vinterpost.

Ring Svea, Norra, SCA mfl och jämför!. :wink:

halvproffs skrev:Följ Skogshuggarns råd. Är det nära väg så borde det vara runt 500:- fub vid väg. Så har prisintresset varit här i S Norrland. Jag fick 400:- fub vid väg netto för en post på 200fub.


Någonstans där ja,,,

Kanske något lägre för inlandet, men det ska inte röra sig om flera hundra för en slutavverkningspost

Användarvisningsbild

Re: Avverkning gammal skog

svampbob  
#414168
Skogshuggarn skrev:Glömde!,,,,,

Kan du ta det som "barmarkspost"? så ger det (ibland), bättre betalt än vinterpost.

Ring Svea, Norra, SCA mfl och jämför!. :wink:


Jag vill minnas att vi fick 34 kr upp för barmarkspost i somras. Detta just utanför Umeå.

Användarvisningsbild

Re: Avverkning gammal skog

Skogshuggarn  
#414170
svampbob skrev:
Jag vill minnas att vi fick 34 kr upp för barmarkspost i somras. Detta just utanför Umeå.


/Fubben då förstås?, men räknat på 1000 så ger det ett ökat rotnetto om 34 000:-. Är pengar det oxå :wink:

Avatar Fallback

Re: Avverkning gammal skog

axwell  
#414198
Skogshuggarn skrev:Kan du ta det som "barmarkspost"? så ger det (ibland), bättre betalt än vinterpost.

Ring Svea, Norra, SCA mfl och jämför!. :wink:


Och Norrskog, Callans och Gällö Skog.
http://galloskog.se/vara-tjanster/priser/

Avatar Fallback

Re: Avverkning gammal skog

Elfving  
#414203
Skogshuggarn skrev:
svampbob skrev:
Jag vill minnas att vi fick 34 kr upp för barmarkspost i somras. Detta just utanför Umeå.


/Fubben då förstås?, men räknat på 1000 så ger det ett ökat rotnetto om 34 000:-. Är pengar det oxå :wink:


Är det fel mark så är 34 000 kr väldigt lite pengar för markskador som inte skulle uppstå på tjälad mark.

Användarvisningsbild

Re: Avverkning gammal skog

Ängagärdet  
#414214 Hej!
Angående kalkyl så är det ingen garanti, då vi gjorde en för oss stor avverkning på ca 4000fub så begärde vi anbud, södra lämnade ej det bara en kalkyl, vilken de saltade med en halv miljon skulle det visa sig! Tack vare den glädjekalkylen fick de ju uppdraget, men de får aldrig någon slutavverkning mer. Då man försökte få någon att ta något som hellst ansvar eller reda ut vad som blev tokigt, ja då jäklar hålls det om ryggarna hala som ålar! Inte ens chefens ord och handslag hölls! Min sämsta affär någonsin!

Användarvisningsbild

Re: Avverkning gammal skog

Skogshuggarn  
#414217
Elfving skrev:
Är det fel mark så är 34 000 kr väldigt lite pengar för markskador som inte skulle uppstå på tjälad mark.


Självfallet!. jag tog bara upp det som ett alternativ om objektet medger barmarkskörning?. Summan 34 är nog inte "hugget i sten" utan det kan (kanske?) gå att förhandla ett bättre pris.

Ängagärdet skrev:Hej!
Angående kalkyl så är det ingen garanti, då vi gjorde en för oss stor avverkning på ca 4000fub så begärde vi anbud, södra lämnade ej det bara en kalkyl, vilken de saltade med en halv miljon skulle det visa sig! Tack vare den glädjekalkylen fick de ju uppdraget, men de får aldrig någon slutavverkning mer. Då man försökte få någon att ta något som hellst ansvar eller reda ut vad som blev tokigt, ja då jäklar hålls det om ryggarna hala som ålar! Inte ens chefens ord och handslag hölls! Min sämsta affär någonsin!


Trist!!!,,, och ska inte komma med några "pekpinnar", :oops: men man ska alltid skriva kontrakt med sortimentsnetto mm inskrivet. även om man är "kompis" med virkesköparen.

Vad var det som gick snett då, förutom kalkylen?

Avatar Fallback

Re: Avverkning gammal skog

skogsrisen  
#414226 Jag håller på med anbud på min första avverkning.
ca 2500m3fub och jag har tagit in fem anbud.
Skillnaderna mellan buden var ca 160000kr från lägst till högst!
Vinteravverkning i västerbottens inland.
Så ta in flera anbud det lönar sig!

Användarvisningsbild

Re: Avverkning gammal skog

Vardon  
#414231 Brukar ni ta bankgaranti på era avverkningar?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).