Traktorer och processorer

Helårsdrift i skogen?

6 inlägg 2898 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Helårsdrift i skogen?

Oddeiste  
#414195 Bor i Nord Norge, og vurderer å starte med heltidsjobb med hogst av bjørk.
Er det mulig å bruke traktor og tømmerhenger året rundt? Normalvinteren ligger vel på drøyt 1 m snø, men det varierer. som oftest legger den seg ikke før i desember, og smelter ikke før i mai.

Er det kjørbart på barmark rett etter snøen har smeltet eller er det for bløtt?

Kom gjerne med innspill for hvordan man kan legge opp drifta for å ha arbeid store deler av året. Er vel avhengig av å få ned 1000-1500m3 i året. Tynn til middels stor bjørk i ulendt terreng.

Går det bra å felle trærne med motorsag midtvinters og la de ligge til våren? Tenker da på fuktighet?

Hvor mye klarer en å trekke etter f.eks en Widetrak hvis føret er godt?



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Helårsdrift i skogen?

Oddeiste  
#414196 Vil legge til at jeg har sett frest traktorvei 300 m til fjells i forbindelse med vedhogst. Snøen var sikkert en meter dyp. Har vanskelig å se for meg at en slik løsning er effektiv.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Helårsdrift i skogen?

stegmaster  
#414207 Som jeg skrev i din andre tråd, så må en nesten vite hva det betales for pr.m3, og hvor mye du må betale skogeier for å hugge, for å komme fram til hvor mye maskiner det må/kan investeres i, eller om det vil fungere overhode.

Selv synes jeg du skulle gjøre om virket til ved selv, om det finnes marked for det, for det er i dette ledde i kjeden det blir størst verdiøkning på virket.
Om jeg kjøper 1m3 (fastkubikk) her sør til 350kr, så blir verdien på denne til 1500kr brutto etter den er kappet/kløvd (750kr pr lös m3, 1 fast m3 er ca 2m3 lös kappet i 30cm).

Användarvisningsbild

Re: Helårsdrift i skogen?

Oddeiste  
#414212 Tviler på at markedet er så stort, uten at jeg tar arbeidet fra attføringsbedriftene i kommunene. Det er de jeg har tenkt å levere til.
Vi kan gå ut ifra 500 per fm3.

   TS
Användarvisningsbild

Effektivitet vinterstid med snøscooter

Oddeiste  
#414441 Noen som har erfaring hvor mye en klarer å hugge og kjøre ned med snøscooter i løpet av en arbeidsdag dag. 3-600meter kjøring.
Hva er egenvekt per fastkubikk bjørk?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Effektivitet vinterstid med snøscooter

stegmaster  
#414454
Oddeiste skrev:.
Hva er egenvekt per fastkubikk bjørk?

925kg rått virke.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).