Skogsröjning

5000 s/Ha

29 inlägg 11582 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback
flisshejk  
#41034 Kul med lite snurr på linan om sk. konfliktbestånd. Mangan har funderigar om lönsamheten att ta ut energived vid förstagallring. Det finns kalkyler som visar att även om man kan ta ut en del timmer ur en förstagallring så är det lönsammare att ta allting till energived därför att maskin kostnaderna blir betydligt lägre med bara ett sortiment. Det finns inget annat företagande i Sverige som är så omgärdat av regler och förbud som skogs och jordbruk stiftade av regeringen, Dessutom har vi en rad ideella föreningar som Naturskyddsföreningen, Miljöorgasinationer, Rörligafriluftslivet bla. som tror sig veta bättre än den enskilde skogsägaren hur hans skog skall skötas, därför pratas det om röjningsberg och röjningstvång. Wiigge tror på sämre avkastning på det som blir kvar smalare stammar osv. I ett sånt här bestånd går man normalt in minst en gång extra. När jag i början av 60-talet tog över min hemgård hade vi i Norrbotten slutavverkningsålder på 120 år plus att man kunde överhålla den till 140 år. Jag är lite osäker på årtalet när skogsbolagen med motivering att vi stod inför en förmodad virkesbrist lyckades övertala regeringen att sänka slutavverkningsåldern, då blev den för vår del 85 år vilket gör att den skogen växer för fullt rena vansinnet att avverka vid den åldern. Om man som skogsägare i slutändan håller skogen tills den är ordentligt mogen dvs en bra bit över den slutålder som nu gäller nog hinner den växa till sig tillräckligt. Michaels har en nyfiken fråga enligt min filosofi tänker du alldeles rätt. Skogshuggarn har redan skrivit om fördelarna. Wigge säger att ska man nu hålla på ta ut klenved kan jag väl köpa om man har ett mindre skifte, ja du wigge mitt skifte är på 250 ha, jag har i snitt sedan mitten av 70-talet per år tagit utt ca 300 ton energived som med konventionella skogsbruksmetoder bara fått ruttna ned. Ernst har än en gång slagit spiken på huvudet, man måste anpassa sig efter sitationen, jag har sagt det tidaigare och det tål att upprepas vi kan inte ha ett skogsbruk som bedrivs med schabloner. :lol:

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback
wigge  
#41079 Okej nog kan jag hålla med om allting går om man vill :)


Flisshejk flisar du upp själv?
Vet du vars dom köper upp flis alt energived? ( bor i norrbotten)

   TS
Avatar Fallback
flisshejk  
#41093 Hej wigge.
Tack för ditt svar. När jag på 70-talet började med detta sortiment flisade jag själv till min egen värme annläggning,1995 började jag sälja till SCA-Norrbränsle som var de första som började köpa detta sortiment i Norrbotten, men både Skogsägarföreningen och Sveaskog köper energived idag, leveranserna i år har gått till Sveaskog för dom betalde 230 kr/ton inget fraktavdrag ca 3 mils transportavstånd det är mellan 50 till 80 kr mer per ton än de båda andra, i energiveden tar man med allt från kvastskaft och uppåt. Jag undrar har du själv egen skog?

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#41097 Törs man verkligen överhålla gammal skog?
Jag hör fler o fler aktiva skogsägare som går in o gallrar i gammal skog för att inte "slippa" skogsbruk helt o hållet i beståndet.

/Nisse

Avatar Fallback
flisshejk  
#41121 Nisse säger törs man verkligen överhålla skog, Som jag sa när jag började så gav skogsvårdslagen möjligheter att överhålla skog, vi har så vitt jag vet ingen slutavverkningsplikt idag så vem skulle förbjuda dej att överhålla, Det finns en liten risk med överhållning det är att skogstyrelsen skulle klassa den som gammelskog och därför sätta avverkningsförbud men då måste det väl röra sig om flerahundra år gammal skog, men man kan kanske inte vara helt säker med den bevarande hysteri som graserar idag.

Avatar Fallback
wigge  
#41171 Flisshejk jo har ett par skiften, lät ju hyfsat betalt för det..
vad är minsta leverans? ton?

   TS
Avatar Fallback
flisshejk  
#41192 Jag vet faktiskt inte om det finns någon nedre gräns för leverans, efter som det är frågan om några hundra ton som jag levererar så har jag alldrig ställts inför den frågan, bäst att kolla med eventuell köpare,

Avatar Fallback
per-erik  
#41414 Jag skulle framförallt vilja hålla med "Flisshejk" om att schabloner är av ondo. Och även annat i resonemangen. Kanske går även tankegångarna att applicera på södra Sverige och grangallringar?

Kanske är ungskogsröjning både något av det svåraste men även den viktigaste åtgärd som vi utför i skogsbruket. Därför bör man ha ett genomtänkt mål och en övergripande förståelse i samband med att röjningen utförs. Själv har jag röjt ca 800 ha, dock en stor andel förröjning och hyggesrensning. Men balterna röjer billigare idag. Efter en en-dags kurs?

På tal om chablon: Har någon sett Bergvik AB:s mallar? Snacka om chablon!

Ni kör väl med 225 klinga? Jag bytte på 40 cc-sågarna redan i mitten på 80-talet. Sågen känns starkare och man kan använde mer teknik. Vägrar gå ut i röjskogen numer med en 200-klinga!

I dag är jag rädd för att röja gran, när temperaturen är högre än 0 grader, p.g.a. risk för infektion från rötsvamp. Vad säger ni om detta?

Har någon sett ett bra väl genomarbetat dokument som beskriver hur förröjning ska utföras?

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#41588 225-klinga är bättre på nästan allt.
Enda nackdelen är att den tar någon sekund extra att få snurr på.345 blir lite seg med 225.

/Nisse

Avatar Fallback
per-erik  
#41593
nisse skrev:225-klinga är bättre på nästan allt.
Enda nackdelen är att den tar någon sekund extra att få snurr på.345 blir lite seg med 225.

/Nisse


Jag har inte kört just 345, men har samma erfarenhet: i stort sett enda nackdel är att man får ge gas lilte tidigare, innan man klipper till.

Anvnder du filmall: min erfarenhet är att den jag provat, för något år sedan, ger en klinga som är onödigt aggresiv. Så jag filar alltid på frihand, men försöker alltid vara noga, så att jag kan kontrollera sågen. Vad säger du?

Per-Erik

Avatar Fallback
Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#41680 Jag är rädd för att röja gran utanför perioden augusti-september pga inseksrisken. Överdrivet kanske ? Har inte sett nåra angrepp av sextandade på många år. Å andra sidan kanske det beror på att man är noga med röjningssäsongen.

Avatar Fallback
Axl  
#41749 läste i en tidning (troligen skogen) att man tappar 5 % i volym på en omloppstid på att glesplantera gran (1200 istället 2500) och att det kan vara klart lönsamt. Men att säga ett plantantal generellt är ju löjligt med dom variationer som finns i det här landet.

Intressant att företaget kallar sig "skogsmästarna" när dom är jägmästare!

Avatar Fallback

Re: 5000 s/Ha

flisshejk  
#42061 Hej wigge. Har du bestämt något om djungelröjningen hörde häromdagen att Sveaskog betalar 290 kr/ton för energived som levereras rå och 330 kr/ton för det som legat en sommar det här innebär att det är klart lönsamt att skippa massaveden och leverera allt som energived vad dom sedan gör med virket är ju för skogsägaren egalt bara man får betalt

Avatar Fallback

Re: 5000 s/Ha

wigge  
#42124 Hej !

Ja de lät ju hyfsat bra ut det, har hållit på i helgen å röja en riktig djungelskog så där borde ju finnas ett par ton.

Minsta leverans?

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).