Traktorer och processorer

Någon Volvo BM T650 expert här?

39 inlägg 16960 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Någon Volvo BM T650 expert här?

Skogshuggarn  
#414063
jannee skrev:En törstig djäkel :grin:


Där kom den! :wink:

Jmf med en 1113 (typ) som "sniffar" på dieseln så,,, ja, men den kan väl omöjligt vara törstigare än min 641á med powershift? (samma motor).
Den drar runt 6 l/h (nyrenoverad) i hyfsat hårt arbete. Inget att bråka om tycker jag för det arbete som den utför jmf med en 218.

   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Någon Volvo BM T650 expert här?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#414064 Kört snöröjning med min 650, klarade 2st 6,5h rundor på en tank med i princip platan i mattan körning, rätt anständigt

Användarvisningsbild

Re: Någon Volvo BM T650 expert här?

Skogshuggarn  
#414066
gnisten83 skrev:Kört snöröjning med min 650, klarade 2st 6,5h rundor på en tank med i princip platan i mattan körning, rätt anständigt


Strax över 7L/h då?.

Vad körde du för redskap?,,,, blötsnö?

Man hinner (tydligen), köra rätt tuffa snömängder på 1/h efter bla väg även om det är på "lillettan" (mellanklass-snöslunga).

   TS
Avatar Fallback

Re: Någon Volvo BM T650 expert här?

tallen100  
#414067
Skogshuggarn skrev:
jannee skrev:En törstig djäkel :grin:


Där kom den! :wink:

Jmf med en 1113 (typ) som "sniffar" på dieseln så,,, ja, men den kan väl omöjligt vara törstigare än min 641á med powershift? (samma motor).
Den drar runt 6 l/h (nyrenoverad) i hyfsat hårt arbete. Inget att bråka om tycker jag för det arbete som den utför jmf med en 218.

Det var inte illa på 641an hade för mej dom låg på bortåt 10 liter i timman, dom brukar ju oftast få gå med plattan stumt i mattan för att komma någon vart, beror ju säkert på hur friska dom är i "lådan" :mrgreen: .

Avatar Fallback

Re: Någon Volvo BM T650 expert här?

jannee  
#414069 Vet inte hur sant det är men när 650 kommer upp i varv är den törstig, mer eller mindre oberoende belastad eller inte.
Lågt varv och hårt belastad är den traktorns starka sida.

Avatar Fallback

Re: Någon Volvo BM T650 expert här?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#414070 Var före 2000 så jag inser att minnet sviktat, gick nog inte att köra 2varv med 650 utan de var med 805an som jag hade sen som nästan har dubbelt så stor tank. Med den gick rundan 1h snabbare med 280 blad ist.

Vreten 2,40 klaffblad var de på 650 och med tanke på att jag bor i södra Småland så varierade snöförhållanden rätt mkt

Användarvisningsbild

Re: Någon Volvo BM T650 expert här?

Skogshuggarn  
#414082
tallen100 skrev:Det var inte illa på 641an hade för mej dom låg på bortåt 10 liter i timman, dom brukar ju oftast få gå med plattan stumt i mattan för att komma någon vart, beror ju säkert på hur friska dom är i "lådan" :mrgreen: .


Javisst!,,,, allt beror ju på skick och hur man hanterar grejorna.

"Drängastart på en snålbondes tvärsluta 641 i minusgrader utan motorvärmare"?,,, möjligt!
:???: :wink:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Någon Volvo BM T650 expert här?

Skogshuggarn  
#419657 På 10 körtimmar i snösvängen med 650´n (snöslunga), så har jag lyckats hålla förbr strax över 4 l/h
Då är det enbart varmstarter 70/30 arbets/transporttimmar och att hålla ner varv (optimalt), enl din rek "Janee".

Vrid finns det mycket riktigt gott om - oavsett!.

   TS
Avatar Fallback

Re: Någon Volvo BM T650 expert här?

jannee  
#419678 650 är en råstark oxe, desto lägre varv desto bättre bränsleekonomi. Högt varv är en dödssynd för den motorn. :grin:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).