Traktorer och processorer

Radiostyrd Valtra

69 inlägg 34761 visningar 23 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Radiostyrd Valtra

hlb  
#413979 PeterN, Sätt på "kranspetsstyrning" av vajern, för ett par hundringar, så slipper du hälften av hoppen.

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Radiostyrd Valtra

PeterN  
#413993
hlb skrev:PeterN, Sätt på "kranspetsstyrning" av vajern, för ett par hundringar, så slipper du hälften av hoppen.

Bra idé, varför kom jag inte på det själv :P . Jag använder min Oxe med klämbanke ibland för att dra fram helstam, men tycker ändå att det blir mycket i & ur. Nu har jag fastnat i tanken på radiostyrning och är lite nyfiken på vad kalaset kan tänkas kosta.

Användarvisningsbild

Re: Radiostyrd Valtra

Vardon  
#414017
hlb skrev:PeterN, Sätt på "kranspetsstyrning" av vajern, för ett par hundringar, så slipper du hälften av hoppen.

Förklara för en som inte begriper, drar du vajern via kranen för att kunna flytta kranen och därmed ändra winschvinkel?

Användarvisningsbild

Re: Radiostyrd Valtra

hlb  
#414046 Så ser min vajerstyrning i nylatron ut.

Användarvisningsbild

Re: Radiostyrd Valtra

kärrabol  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#414090 HLB Har du kommit igång med produktionen?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Radiostyrd Valtra

hlb  
#414097 kärrabol, Svårt att få lönsamhet i produktionslinjen när försäljningen är begränsad till ental. Du kommer att få din, även om jag skall köra ens ärende. Erbjudandet med kaffe står väl kvar hoppas jag. Styrningen gör ju inte radiokontrollen av traktorn onödig, bara en bit på vägen mot att slippa hoppa. Har man sett Hypros radiostyrda bärare i aktion, inser man vad man kan åstadkomma med radiostyrd traktor.

Användarvisningsbild

Re: Radiostyrd Valtra

kärrabol  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#414315 Kaffet fins som utlovat men jag kan köra bort till dig om du vill,
Har inte kommit igång än så jag har inte upplevt behovet men hoppas komma igång i november
Vi hörs

   TS
Användarvisningsbild

Re: Radiostyrd Valtra

hlb  
#414366 kärrabol. Man är väl rätt sugen på att se din traktor också.

Användarvisningsbild

Re: Radiostyrd Valtra

kärrabol  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#414391 Ok. Dom har lovat komma och färda radion i veckan så sen kan jag förhoppningsvis visa upp den när som helst.
Du är välkommen

   TS
Användarvisningsbild

Re: Radiostyrd Valtra

kärrabol  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#414693 Nu har jag en egen lift. Allt verka funka nu skall bara gubben lära sig också

   TS
Avatar Fallback

Re: Radiostyrd Valtra

tallen100  
#414699 Riktigt behändigt :smile: , men ta det försiktigt! troligen lätt att både klämma sej och ev ramla ur skopan innan allt är inlärt :wink:

Användarvisningsbild

Re: Radiostyrd Valtra

johan eriksson  
#414711 Ser ju kanon ut Åke.

Användarvisningsbild

Re: Radiostyrd Valtra

Aqualize  
#414716 Ser farligt ut och om det är i ett arbete, rent olagligt. Det här är vad som gäller för kranar och truckar (traktorn diskas redan där eftersom den inte platsar in på sådant):
https://www.av.se/globalassets/filer/pu ... 2006-7.pdf
Det är viktigt att notera att tillfälliga personlyft med utrustning som hjullastare, traktorer, eleskoptruckar eller grävmaskiner inte är tillåtna då de varken är kranar enligt definitionen i dessa föreskrifter eller uppfyller de tekniska kraven som gäller för personlyft med truckar.

Användarvisningsbild

Re: Radiostyrd Valtra

Vardon  
#414723 Vilket ekipage Kärrabol. Är så där riktigt avundsjuk på ett bra sätt :)

Användarvisningsbild

Re: Radiostyrd Valtra

valtraa93  
#415076 Jag köpte en Hypro 450 XL och lät montera fjärrstyrning på den till min Valtra A93. I vintras gallrade jag 4 ha 30-årig tallskog med utrustningen. Hyprovinschen fjärrstyr jag med samma aggregat som traktorn. Efter ett par veckors träning hade jag fått koll på alla knappar och spakar (9 spakar på Hypron, 8 funktioner på fjärrstyrningslådan och 3 knappar inuti traktorhytten) och kunde få upp flytet. Fjärrstyrningutrustningen som kostade 60 tkr köpte jag av en kille i Skåne som jobbade på Lantmännen Maskin. Det är förmodligen samma kille som tidigare omnämnts i denna tråd men jag tror han har slutat på Lantmännen. Tyvärr har jag inte kvar har mobilnr. Montaget Gjorde Lantmännen Maskin i Örebro i samband med ordinarie service och lite andra arbeten, jag uppskattar montagekostnaden till cirka 10-15 tkr.
Jag är helnöjd med ekipaget. Fjärrstyrning kostar en hel del men spar mycket tid och rygg. Nu går jag bara in i hytten när jag ska fika.
Vinschvajern är 50 m och den utnyttjar jag det mesta av. Jag lägger ett glest system av permanenta basvägar med ett teoretiskt mellanrum på 100 m. Terrängförhållanden och beståndsgränser gör att det i praktiken blir något mindre. Allt ris lägger jag i vägarna. På sommaren går jag ut med traktorgrävare och lägger ner trummor i dikena och kompletterar med ris från röjning så jag får basvägar som sedan håller året runt och kan användas vid andra och tredjegallring och för att hämta eventuella vindfällen.
Det här sättet att jobba tar visserligen tid men för mig är det här ett fritidsintresse och friskvård och jag får en skog som inte är sönderkörd, den är lätt att promenera i och den innehåller mer timmer.
Det ska bli intressant att se hur mycket jag hinner med den här vintern när jag räknar med att kunna köra en hel säsong, från nästa vecka till slutet av april.
Hlb, hoppas att du kommer igång med din kranspetstillverkning. Om du kommer ihåg så beställde jag 2 st av dig när du hade din välarrangerade traktorprocessträff hemma hos dig.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).