Uppvärmning

Vad är detta för uppvärmningssystem?

17 inlägg 10998 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vad är detta för uppvärmningssystem?

Jürgen  
#414003
IMG_1477133232.233255.jpg
IMG_1477133290.726818.jpg


Hej

Är det någon som vet vad detta för för uppvärmningssystem? Finns en oljetunna utanför baracken dör det går en tunn "oljeledning" in till denna rostiga värmesystem. Men min undran är vad bränslet kan vara? Spillolja, fotogen eller diesel?

Skulle vara kul att få igång denna om det går :)
IMG_1477133653.166391.jpg




   TS
Avatar Fallback

Re: Vad är detta för uppvärmningssystem?

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#414018 Känns som ett byggomgörrätt-system ;-).

Det enda som jag kan tänka mig är att man har försökt att få en oljebrännare utan elektronik. Höjdskillnaden gör att olja rinner av sig själv. Låter livsfarligt om det skulle få baktändning. Är absolut ingen expert på pannor men kan endel om värmesystem. Har aldrig sett något liknande om jag endast kollar på bilderna.

Avatar Fallback

Re: Vad är detta för uppvärmningssystem?

hfab  
#414020 Bränslet ska vara diesel av bra kvalitet. Det du har är en helt vanlig husqvarna dieselkamin med vatten slinga.
Rengör tank, ledningar eventuellt filter och regulator innan du försöker elda. Kolla även så det finns vatten och glykol i värme slingan.

Avatar Fallback

Re: Vad är detta för uppvärmningssystem?

bgl  
#414032 Finns en tråd här för några år sen om denna typ av kamin.
Domän använde såna i större kojor om jag minns rätt.
Galvat spirorör som skorsten är inte någon höjdare.
Kaminen vill ha bra drag så isolering en bit förbättrar troligen förbränningen, men det viktigaste är att se upp med risken för att förzinkningen invändigt är urbränd och att falsningen kan vara skadad invändigt vid sotning. Byt gärna till ett riktigt isolerat rökrör.

Avatar Fallback

Re: Vad är detta för uppvärmningssystem?

Jürgen  
#414338 Hfab. Om jag nu rengör allt som går innan jag ska prova anläggningen........vet du hur jag ska gå tillväga för att få igång den? Fyller jag alltså diesel i tunnan utanför boden och tänder på och sedan sköter sig dieseln sig själv? Ingen el behövs?

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad är detta för uppvärmningssystem?

hfab  
#414340 Ingen el behövs.
På regulatorn sitter ett vred, vrid det till ändläge (motsols)
När du ser att det är blött på botten av brännaren vrider du tillbaka vredet till start läge, brukar finnas en märkning på regulatorn.
Tänder gör du antingen med ett tändpapper eller t-röd. Jag använder t-röd. När/om det brunnit ca 5 min bör den övre vattenledning börja bli varm.

Byt ut rökröret mot ett stålrör. Galvat är inte hälsosamt.
Lycka till!

Avatar Fallback

Re: Vad är detta för uppvärmningssystem?

hfab  
#414341 http://www.arbetsvagnar.se/upload/dokum ... papper.pdf
http://www.arbetsvagnar.se/upload/dokument/tramek.pdf
Inte samma kamin men dom fungerar på samma sätt
Senast redigerad av hfab lör 12 nov 2016, 08:55, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Vad är detta för uppvärmningssystem?

Jürgen  
#414346 Tusen tack hfab. Jag ska hämta vagnen till helgen. Så jag får kanske återkomma om fler dumma frågor om jag inte får det att funka? ;)

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad är detta för uppvärmningssystem?

hfab  
#414348
Jürgen skrev:Tusen tack hfab. Jag ska hämta vagnen till helgen. Så jag får kanske återkomma om fler dumma frågor om jag inte får det att funka? ;)

Det kan du göra

Avatar Fallback

Re: Vad är detta för uppvärmningssystem?

eqlazer  
#414368 Och se till att ha god ventilation tills du ser att allt fungerar som det skall! :)

Avatar Fallback

Re: Vad är detta för uppvärmningssystem?

Jürgen  
#414463 Tack alla

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vad är detta för uppvärmningssystem?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#414490 Skulle just säga Warmwind, men ser i pdfen att den kan ha ett annat namn.
Var försiktig och testa den rejält och länge under uppsikt, tills du vet att den funkar.

Avatar Fallback

Re: Vad är detta för uppvärmningssystem?

BM 35  
#414696
hfab skrev:Ingen el behövs.
På regulatorn sitter ett vred, vrid det till ändläge (motsols)
När du ser att det är blött på botten av brännaren vrider du tillbaka vredet till start läge, brukar finnas en märkning på regulatorn.
Tänder gör du antingen med ett tändpapper eller t-röd. Jag använder t-röd. När/om det brunnit ca 5 min bör den övre vattenledning börja bli varm.

Byt ut rökröret mot ett stålrör. Galvat är inte hälsosamt.
Lycka till!

Det brukar räcka om du tänder en tändsticka och lägger på botten där det är fuktigt av diesel,,så tar det sig

Avatar Fallback

Re: Vad är detta för uppvärmningssystem?

Jürgen  
#414776 Jag hittar inget märke på själva dieselkaminen. Men det jag hittar är att det är en thermomatic comfort control 240 mt-y installerad på kaminen. Någon som känner till denna?

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad är detta för uppvärmningssystem?

Jürgen  
#414777
IMG_1477537849.801198.jpg

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).