Jakt och Fiske

Kontakta markägare för jakt.

23 inlägg 6145 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Kontakta markägare för jakt.

Dicjoh83@gmail.com  
#413537 Hej. Sniker mig in på detta forumet fast jag inte har så mycket som en plätt med skog.
Jag är jägare sedan flera år och letar efter nån liten plätt med mark att arrendera runt vänertsborg/trollhättan/uddevalla.
Nu till frågan, jag har letat febrilt bland annonser och annonserat själv pä diverse jaktsidor men känns konstigt att annonsera på jaltsidor då jag söker människor som kanske inte jagar själva utan bara har mark.
Så jag går direkt till källan, vart kan man bå ut till markägarna själva, vågar man lägga en annons här tex eller andra forum som riktar sig till markägare?
Nån som kan tipsa hur man når rätt person bäst när man vill arrendera lite mark för jakt? :wink:



   TS
Avatar Fallback

Re: Kontakta markägare för jakt.

Elfving  
#413608 Åk runt i byarna och fråga! Personlig kontakt är bäst i det här fallet. För markägare finns inga pengar i sånt här, så de orkar inte engagera sig i något som för dem är en okänd persons hobby. Frågar man snällt vid personlig kontakt så är det troligen enklare!

Användarvisningsbild

Re: Kontakta markägare för jakt.

Seb macahan  
#413620 Och kanske erbjuda o hjälpa till med röjning etc. Detta kan vara mer intressant än pengar eller en kombo. Till att böja med så tror jag det är viktigt o bygga upp ett förtroende kapital. Man släpper ogärna in en okänd yngling om man inte sett vad dom går för först. Erbjud din hjälp och pengar o kanske en prövotid, så den som upplåter jakten har möjlighet att se hur du sköter det innan man tecknar arrende avtal på flera år.
För min egen del hade jag gärna sett fler nya jägare på min mark om de ville hjälpa till. Problemet med den jag har nu är att han har så mycket å stå i när man ska röja, planta eller resa torn. Men den 16:e Augusti är nästan alltid ledig 😡 😡 o alla andra jakt tillfällen. Man ska inte behöva tjata om man erbjuder nästan 150ha prima jaktmark för 2-4dagars röjning per år eller? :???:

Användarvisningsbild

Re: Kontakta markägare för jakt.

Dicjoh83@gmail.com  
#413658 Tack för tips.
Det är väl klart man vill hjälpa till så mycket som möjligt. Man gör det ju även för sin egen skull, tex om man inte röjer så blir det ju hopplösa marker att jaga på.
Och man vill ju alltid hålla sig väl med markägaren annars kanske man blir utan snart igen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Kontakta markägare för jakt.

jannee  
#413659 Inte f*n släpper jag in en jägare till att röja, ej heller till att plantera. De duger inte till i något av fallen, troligtvis är det så UTAN undantag.
Skicka dem till att handrensa några diken, där kan de i alla fall inte göra någon skada och lätt att kontrollera om jobbet utförs väl eller inte. :mrgreen:
Man kan ta med sig presumtiva jägare till en 1:a gallring. De kan få äran att där brossla ihop massaveden/kuben i högar så att de blir lätt åtkomliga när de ska köras ut, då kan man få hålla långa avstånd mellan stickvägarna.
Tror att de som har tid med sådant/ställer upp, är lätt räknande. :grin:

Användarvisningsbild

Re: Kontakta markägare för jakt.

Dicjoh83@gmail.com  
#413660 Trevligt svar. Tack för det :|

   TS
Avatar Fallback

Re: Kontakta markägare för jakt.

hfab  
#413662 Hade inte jannee bott så förtvivlat avsides skulle jag kunna hjälpa till några dagar. Jag är både jägare, skogsägare och entreprenör. Jag kan utan att skämmas hävda att det finns jägare som är utomordentligt duktiga på att både röja och plantera.
En jakt intresserad ungdom som vill hjälpa till är guld värd!

Avatar Fallback

Re: Kontakta markägare för jakt.

tallen100  
#413664 Jannee kan vara lite vrång ibland, men han är en hejare på roliga historier :wink: :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Kontakta markägare för jakt.

Dicjoh83@gmail.com  
#413665 nejnej "nfab" det går ju inte eftersom du e jägare och fullständigt värdelös på allt verkar det som.

För det är ju självklart så att alla jägare är egentligen förklädda kontorsråttor som inte kan något om skog och mark, helt odugliga till allt och vill bara skjuta helt hysteriskt runt sig (trodde det bara var danskar som gjorde så).
Ungefär som folk på landsbygden säger att alla stadsbor är ett gäng riktiga svin säger stadsborna att alla från landet är ett jävla drägg.
Det här med att dra alla över en kam trodde jag var lite förlegat, men jannee vet ju redan allt om mig och vad jag kan verkar det som så det är väl inget att diskutera.

   TS
Avatar Fallback

Re: Kontakta markägare för jakt.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#413666 Jamen du, skall du vara på det viset lär du inte få några pluspoäng för de markägare som skulle kunna tänka sig att hyra ut.

Och nog skulle jag tvärt emot Elfving påstå att det kan ligga mycket pengar i det, är ju inte långt från Gbg. 300:-/ha och år kanske.

Användarvisningsbild

Re: Kontakta markägare för jakt.

Dicjoh83@gmail.com  
#413668
Mangan skrev:Jamen du, skall du vara på det viset lär du inte få några pluspoäng för de markägare som skulle kunna tänka sig att hyra ut.

Och nog skulle jag tvärt emot Elfving påstå att det kan ligga mycket pengar i det, är ju inte långt från Gbg. 300:-/ha och år kanske.



ville inte låta som ett as, men jag tyckte det var rätt otrevligt att säga att alla jägare är värdelösa men det kanske bara är jag.

Jo det ligger en del pengar i det det kan man ju säga, finns marker runt sthm som är på över 1000kr/ha men det hänger väl på läge och vilttillgång. vissa ingår det stugor med tv slakteri och allt möjligt.
Senast redigerad av Dicjoh83@gmail.com tor 20 okt 2016, 13:15, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Kontakta markägare för jakt.

hfab  
#413670 Kolla in Uddevallanejdens Jaktvårdskrets på fasansboken!
Glimmingen är väl i dina trakter @Dicjoh83@gmail.com

Avatar Fallback

Re: Kontakta markägare för jakt.

jannee  
#413671 Kanske bäst att precisera något. Är du BÅDE skogsägare och jägare bör du gilla båda sakerna och kanske t.o.m. vara duktig på båda eller tvärtom :grin:
Av de jägare jag känner (eller vet om), kanske ett 20 tal är det ingen som är intresserad av att göra något nyttigt i skogen, tvärtom de betalar mer än gärna arrendet, betalar för att få upprensat, betalar t.o.m. för att få äpplen utkörda till älgarna :?:
Orsaken till detta är att de har INTE tid, jobbet, familjen, barnens aktiviteter o.s.v.. Men när det är bockjakt eller älgjakt, ja de finns det tid minsann :?: .
Har själv erbjudet "mina" jägare att byta arrendesumman mot skogsplantering.
Svaret var att tyvärr fanns inte tid för sådant.
De är inte ens byxade till att hålla nere vildsvinsstammen, den har kontinuerligt ökat under de senaste 20 åren.
När man efterfrågar resultat är det den ena ursäkten efter den andra. De har blivit så skygga, går bara att jaga nattetid, de har "just" nu vandrat bort från deras jaktområde (nästa natt har de kuperat halva potatisåkern :mrgreen: )
Jägarna idag är inte som den gamla stammen (och varför ska de var det, allt förändras). Idag är det gemenskapen och naturupplevelser som är det viktigaste, därefter kommer att kanske få nedlägga något djur - i alla fall om man få tro jägarna själva.
När jag själv jagade morkullor, änder, hare eller räv var det för att skjuta något, var för mig det primära - men nu är det nya tider och annorlunda värderingar.

Avatar Fallback

Re: Kontakta markägare för jakt.

åberg  
#413672 Hej och välkommen till Skogsforum Dicjo83

Ser att du har fått några bra tips till svar. Ser även att du fått ett kategoriskt uttalande som är svårt att tolka in nåt smicker i. Mitt tips till dig är att dra nytta av godbitarna och inte ta åt dig av en persons tråkiga erfarenheter. Det är tillämpbart här såväl som på alla andra forum.

Hoppas du hittar fina marker och får en bra samverkan med markägaren/markägarna, lycka till!

Avatar Fallback

Re: Kontakta markägare för jakt.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#413673 Just idag såg jag att jägarna hade röjt siktgata genom min fina självföryngring. ;)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).