Öppna kategorin

Dagens nya samhälle är snart här.

13 inlägg 2688 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Dagens nya samhälle är snart här.

Hema  
#413613 Såg idag denna dokumentärfilm och tycker den är värd att se. Det kommer med stor sannolikhet inneböra stora förändringar i dagens samhälle.

http://urplay.se/program/196346-den-automatiserade-framtiden
Vad händer med jobben i en värld där datorer, maskiner och robotar alltmer ersätter mänsklig arbetskraft? Vi åker till Silicon Valley för att undersöka hur långt man kommit med självkörande bilar, ett fenomen som kan komma att göra miljontals anställda inom transportindustrin onödiga. Vi besöker ett lager som istället för avlönade medarbetare använder robotar. Och så berättar vi om den algoritmbaserade mjukvaran som skriver artiklar till tidningen Los Angeles Times.



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Dagens nya samhälle är snart här.

totte  
#413730 Håller med, sevärd och tänkvärd. Mot slutet kommer grundläggande frågor.

"Ska vi ha ett samhälle med tomma fabriker där allt tillfaller de rikaste eller ska vi ta av överfödet och dela det med varandra så att alla kan få mer fritid och leva friare, bättre liv?" (55:00 i programmet)

En egen fundering utifrån detta: Hur skulle det gå till utan att falla in i en planekonomi? Ett samhällssystem som ju vid det här laget visat sig grundligt odugligt för att skapa välstånd och jämlikhet.

Avatar Fallback

Re: Dagens nya samhälle är snart här.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#413734 Framtiden är redan här? Vi har ju fantastiskt mycket färre personer per producerad vara i fabriker och annat manuellt arbete (tex lantbruk) än för 70 år sedan. Samtidigt som skillnaden mellan fattig och rik blivit mindre.

Avatar Fallback

Re: Dagens nya samhälle är snart här.

r93  
#413749 Det går ju och diskutera i oändlighet, enligt denna länken så tjänar en börs-vd 50 gånger vad en industriarbetare tjänar.
På åttiotalet tjänade börs-vd:n 9 gånger mer.
Sedan vill jag inte kalla den genomsnittlige industriarbetaren fattig.

Men i jämförelse med ovanstående vd så har han det inte så fett!

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/femti ... ors-vd-lon

När det gäller det övre skiktet så har respekten för pengar försvunnit helt, du är en oduglig bank-vd, du får sparken! Men här har du 22 miljoner.

Jag vill förtydliga att jag inte är kommunist!! :grin:

Avatar Fallback

Re: Dagens nya samhälle är snart här.

Hema  
#413771
Mangan skrev:Framtiden är redan här? Vi har ju fantastiskt mycket färre personer per producerad vara i fabriker och annat manuellt arbete (tex lantbruk) än för 70 år sedan. Samtidigt som skillnaden mellan fattig och rik blivit mindre.

Den stora automatiseringsvågen "sunamin" är det flera som misstänker att den är påväg och det är ingen science fiction. Skillnaden mellan löner väl väl som lägst i början på 70-talet (det var väl 1973 som vi fick 8h/arbetsdag och femte semesterveckan) sedan har pendeln svängt tillbaka.

   TS
Avatar Fallback

Re: Dagens nya samhälle är snart här.

Hema  
#413774
totte skrev:Håller med, sevärd och tänkvärd. Mot slutet kommer grundläggande frågor.

"Ska vi ha ett samhälle med tomma fabriker där allt tillfaller de rikaste eller ska vi ta av överfödet och dela det med varandra så att alla kan få mer fritid och leva friare, bättre liv?" (55:00 i programmet)

En egen fundering utifrån detta: Hur skulle det gå till utan att falla in i en planekonomi? Ett samhällssystem som ju vid det här laget visat sig grundligt odugligt för att skapa välstånd och jämlikhet.

Planekonomi bygger väl på bestämd produktion kontra kapitalismens som bygger på efterfrågan. Utan att hänvisa till någon källa, så har jag läst att man ser att vi är påväg bort från stora tillverkningsserier och går mot en ökad mångfald av varor. Många som tror att utveckling inom 3d-skrivare kommer gå kångt att vi kommer kunna tillverka deh mesta via dessa. Vissa har gått så långt att de tror att vi kommer skriva ut vår mat inom 20år.

Skulle man införa en garantilön/medborgarlön skulle man kunna lägga ned försäkringskassan, slopa alla andra bidrag. Visst skulle säkert finnas de som inte skulle göra något, men jag tror att flera skulle gå ned i arbetstid för att få mer tid till fritiden. Eller välja ett jobb närmare hemmet, trots lägre lön. Flera musiker/konstnärer, kreativa personer skulle nog kunna dra nytta förändringen och då även samhället.

Visst finns det orosmoln och det behöver man se upp med, fast man måste prova, innan man kan måla fan på väggen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Dagens nya samhälle är snart här.

tallen100  
#413780 Skulle inte Finland prova på medborgarlön? Tror inte det skulle vara så dumt med något sånt, inte någon jättesumma men så pass så att folk kan överleva. Fler skulle nog våga prova på eget företag tex, och alla
som är sjuka skulle slippa bråk med myndigheter o.s.v. Och det skulle gynna landsbygden.....

Avatar Fallback

Re: Dagens nya samhälle är snart här.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#413824
Hema skrev:
Mangan skrev:Framtiden är redan här? Vi har ju fantastiskt mycket färre personer per producerad vara i fabriker och annat manuellt arbete (tex lantbruk) än för 70 år sedan. Samtidigt som skillnaden mellan fattig och rik blivit mindre.

Den stora automatiseringsvågen "sunamin" är det flera som misstänker att den är påväg och det är ingen science fiction. Skillnaden mellan löner väl väl som lägst i början på 70-talet (det var väl 1973 som vi fick 8h/arbetsdag och femte semesterveckan) sedan har pendeln svängt tillbaka.


Den stora "automatiseringsvågen" har redan varit här, och det var när jordbruket mekaniserades. Sen har det hela tiden automatiserats mer och mer inom produktionen. Det är väl några få ställen det finns kvar att göra, typ transporter.

Skillnaden mellan fattig och rik var större på 30-talet, innan mekaniseringen.

Visst kan man måla fan på väggen, det är ju roligare så, men med tanke på vad automatiseringen har fört med sig för positiva effekter tidigare så ser jag ingen större anledning till oro.

Avatar Fallback

Re: Dagens nya samhälle är snart här.

åberg  
#413836 Det blir nog som vanligt, lite bättre för varje årtionde.

Avatar Fallback

Re: Dagens nya samhälle är snart här.

tallen100  
#413853 Vad har blivit bättre de senaste årtiondena?
Är det sjukvården, äldrevården, skolan eller pensionerna. Eller rent av mjölkpriserna?

Avatar Fallback

Re: Dagens nya samhälle är snart här.

jannee  
#413855 Som vanlig arbetare uppfattar jag det som att vi hade det bäst i mitten av 70 talet. Då var det i alla fall en positiv syn på det mesta och snack om neddragningar hörde man sällan eller aldrig talas om.
Ska egentligen inte klaga idag heller men nog börjar man väl tröttna på allt negativt som sägs i radio och visas på tv, för inte tala om alla neddragningar och sparande.
Inflationen har gjort oss 40 talister gott :grin:
Men inte tror jag dagens ungdom får en lika bra framtid som vi åldringar hitintills haft.
Tesen att det allt var bättre förr stämmer in i mångt och mycket.
Självklart har kapitalvaror blivit billigt och lättillgängligt, dock är det ingen kvalitet, men sådan är utvecklingen sedan får vi acceptera det bäst vi vill eller inte.
Åldringsvården kanske man kan klandra - men va f*n ingen anade att 30 talister och 40 talister skulle fortsätta att leva i all oländighet 😡
Gubbar och kärringar har ju inte vett att dö :lol:

Avatar Fallback

Re: Dagens nya samhälle är snart här.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#413857 En idag 65-årig man beräknas leva 18,85 år till. 1980 beräknades en 65-årig man leva 14,3 år till.

Avatar Fallback

Re: Dagens nya samhälle är snart här.

Hema  
#413876
Mangan skrev:
Hema skrev:
Mangan skrev:Framtiden är redan här? Vi har ju fantastiskt mycket färre personer per producerad vara i fabriker och annat manuellt arbete (tex lantbruk) än för 70 år sedan. Samtidigt som skillnaden mellan fattig och rik blivit mindre.

Den stora automatiseringsvågen "sunamin" är det flera som misstänker att den är påväg och det är ingen science fiction. Skillnaden mellan löner väl väl som lägst i början på 70-talet (det var väl 1973 som vi fick 8h/arbetsdag och femte semesterveckan) sedan har pendeln svängt tillbaka.


Den stora "automatiseringsvågen" har redan varit här, och det var när jordbruket mekaniserades. Sen har det hela tiden automatiserats mer och mer inom produktionen. Det är väl några få ställen det finns kvar att göra, typ transporter.

Skillnaden mellan fattig och rik var större på 30-talet, innan mekaniseringen.

Visst kan man måla fan på väggen, det är ju roligare så, men med tanke på vad automatiseringen har fört med sig för positiva effekter tidigare så ser jag ingen större anledning till oro.

Jag vet inte om det blivit något missförstånd från något håll, men 1. har du sett dokumentären och 2. jag syftade att skriva fan på vägen, åt att gå ned i arbetstid och/eller medborgarlön/basinkomst innan man testat. Vet många som tycker att 8h är bra som det är.

Angående att det var större skillnad på 30-talet låter högst troligt, men det jag sa var att det sedan början på 70-talet sakta blivit sämre genom ökade klyftor. Kanske är det en pendeleffekt på ca 40-50år och att vi nu kommer gå mot en tid med mindre skillnader och kanske kommer automatisering/robotiseringsvågen att ge oss en rad förbättringar. Jag är av åsikten att det kommer komma stora förändringar.

Det som var bättre förr var iaf framtidsförhoppningen i samhället, men det har ju inget med vilken levnadsstanard man befinner sig i.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).