Motorsåg och handhållet

Längdmätning i motorsågen

44 inlägg 15739 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Längdmätning i motorsågen

Göt  
#413556 intressant funderande och så småningom kommer lösningen. Kommer ihåg en bild som jag såg i en gammal skogma katalog där måttbandet var monterat på motorsågen. Utveckling tar tid och då var måttbandet nymodigt istället för en ribba som man hade tidigare.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Längdmätning i motorsågen

tallen100  
#413564 Ska det mätas på ett ungefär så kan man lika gärna räkna fotsteg :geek:

Användarvisningsbild

Re: Längdmätning i motorsågen

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#413604 Eller i antal fot.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Längdmätning i motorsågen

Göt  
#413607 fast då måste man mäta skorna såg att mina 43:or är kortare än 12 tum som en fot skall vara :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Längdmätning i motorsågen

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#413609 Även om man räknar steg som tallen100 föreslog, så behöver ju dessa mätas också. Jag, som är 196 cm lång, har normalt en steglängd på ca 80 cm (enligt totalstationen).
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Längdmätning i motorsågen

tallen100  
#413615 Du som är så lång kan ju lägga dej rak 2,5 gånger och sen bara plussa på 10 centimeter, så har du 5 meter :mrgreen:

Nej jag säger det igen, måttband är grejen :wink:

Användarvisningsbild

Re: Längdmätning i motorsågen

Seb macahan  
#413619 Om och eller när trakthyggesbruket avvecklas eller minskar i omfattning och virket återfår sitt "rätta" värde samt när vi brukar kvalitets skog då kommer även utrustningen att uppdateras. För många år sen kostade man på sig 3d fotografering 360graders vinkel vid större stadsprojekt. Idag görs det vid de flesta mäklarhusen vid varje villa försäljning. Bilar kör igenom ett område och skannar hela bostadsområden på några timmar. Tekniken finns idag för att möjliggöra både optisk analys av stocken o göra en värdeaptering utefter prislista. Att man inte kör med optisk mätning mer än på labbnivå än så länge på skördarna är mer för o validera korrekthet och livslängd och service. Vilket man kan förstå om man nån gång stoppat in nävarna i ett skördaraggregat. Det är ju inte direkt någon foto miljö några längre stunder.
Men på en motorsåg skulle det nog kunna funka när tekniken har blivit billigare.
Jag var med o utvecklade Ericsson´s första mobilkamera 00-02. Då skrattade vi åt att inte kunde väl ett företag som Ericsson tro att detta skulle bli något och dyra var dom också. 25st välutbildade ingenjörer hade fel. Året efter utvecklade vi en trådlös "surfplatta" med pekskärm som skulle koppla upp till internet via bluetooth (Wifi var inte uppfunnet då). Detta var ett av Ericssons dyraste utvecklingskoncept och man skrotade det hela vilket vi alla var överens om att detta såg vi inget användarvärde i, Härre gud ville man åt internet fanns ju datorn....... :oops: :oops: man kan väl säga att jag bet mig lite i läppen när jag läste om Apple´s lansering av I-padén dryga 10år senare.
Teknik som idag kostar skjortan kan inom 10-15år rymmas i en så pass "simpel" och "billig" tekniklösning som en telefon. Varför inte i en motorsåg om det finns en nyttan för det.
Sen vet vi ju att konsument prylar som är "roliga leksaker" alltid utvecklas snabbare.
Vi får väl se!
hade varit kul o se ansiktsuttrycket på de som manuellhögg på 50-60-talet om de idag hade sett en skördare in action 50år senare.....

Användarvisningsbild

Re: Längdmätning i motorsågen

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#413640 Spännande att ha varit med om den utvecklingen ju.
Men precis så är det, vem trodde för 10 år sedan att folk skulle gå omkring med
såna fräna och kunniga datamanicker i näven till vardags.
Så blir det nog med motorsågarnas mätning åxå, det uppfinns så länge det finns köpare.

Avatar Fallback

Re: Längdmätning i motorsågen

tallen100  
#413669 Ska det vara en "mätande motorsåg" så måste den kunna mer än att bara mäta längd och allt ska sitta i sågen,
annars blir det lite som att uppfinna en elektrisk klädnypa som öppnar och stänger genom en knapptryckning högst upp, visst fränt men.... :D

Avatar Fallback

Re: Längdmätning i motorsågen

åberg  
#413694 Om den kan mäta diameter också så får du ut stockvolymen som naturligtvis sparas så man har lite koll på uttaget. Och hur få kubik per timme man orkar med. :grin:

Jag hade gärna sett att hjälmkameran tog träslag, men nu säger ju tallen att allt ska sitta i sågen... Funkar det med knappar på kåpan för sortimentval?

Användarvisningsbild

Re: Längdmätning i motorsågen

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#413712 Eg kan det ju sitta i kläderna, tex startpunkt sparkar man till med foten sen har man röstkommando
och HUD i visiret samt laserpunkt från hjälmen som markerar kapställe.

Avatar Fallback

Re: Längdmätning i motorsågen

tallen100  
#413713
åberg skrev:Jag hade gärna sett att hjälmkameran tog träslag, men nu säger ju tallen att allt ska sitta i sågen... Funkar det med knappar på kåpan för sortimentval?

Helt rätt att lyssna på tallen :wink:

Men menade bara att det ska inte vara tex en grej att slå in i rotstocken o.s.v, som ska springas och hämtas och tappas bort. Allt bör sitta i såg eller hjälm, eller rent av en liten dosa där måttbandet skulle hängt.

Användarvisningsbild

Re: Längdmätning i motorsågen

Dolmarsven  
#415035 Jag tror här måste man förstå lite olikheter mellan Tyskland och Sverige.
Jag tror vad han utvecklade är mer för de som huggar ved och inte till proffs. I Tyskland finns otroligt många människor som huggar ved åt sig själv och oftast kör på rullar i 1m längd eller 50cm eller 33cm beroende på vedklyv, panna eller möjligheter. Oftast springer de runt i skogen med tumstock, måttband, metermått, osv. och för dessa människor kan det bli mycket enklare och bättre med den här utvecklingen. Dessa människor gör det inte för att tjäna pengar det är mer hobby och t.o.m. recreation. För proffs är det inte rätt verktyg tycker jag för att man måste gå tillbaka osv. man sparar ingenting på det och andra sidan kanske det är bara början och det kan utvecklas mer.

Avatar Fallback

Re: Längdmätning i motorsågen

JPW  
#415061 Jag tror att längdmätning, aperingsoptimering och 3D-visualisering ska kombineras för att det ska vara någon vits. Kamera på hjälmen som tar bilder på stammen allteftersom man kvistar. När det är färdigkvistat har stereobilderna från kameran beräknat en tokbra 3D-modell av hela stammen och dessutom beräknat helt optimala kapställen baserat på prislistan man läst in i systemet. I hjälmens visir sitter en stereodisplay (typ en vanlig mobilskärm med en kartongbit på som ser till att skärmen visar en unik bild för varje öga) som i realtid visar kapställena på stocken. Man kapar och får en summering av sortimenten efter dagen är slut. Kanske man kan få systemet att dra nytta av bilder på trädet på rot och då mer exakt modellera böjar och kvalitetsgränser? Grön krongräns mm. Att bara få hjälp med att kubba stammar till ved är väl knappast värt många kronor, men att klara av att själv maximera utbytet med apteringsoptimering är ju en annan femma!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).