SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Skogsvagn (Huggarvagnar)

Weimer, Skogsforum gör ett studiebesök

10 inlägg 10276 visningar 23 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Weimer, Skogsforum gör ett studiebesök  ARTIKEL

Torbjörn Johnsen  
#413599 I måndags gjorde jag ett studiebesök hos Weimer i Råskog mellan Aneby och Eksjö. Weimer Skogsteknik & Hydraulik är det korrekta namnet på företaget. Jag träffade VDn och ägaren Urban Johansson, son till företagets grundare som mycket riktigt hette Weimer i förnamn. Därav namnet.

Weimer började tillverka skogsvagnar i Råskog redan under 60-talet och i början på 90-talet flyttade man tillverkningen till Estland för att få ner tillverkningskostnaden. Verksamheten i Estland drevs i ett delägt dotterbolag men av olika anledningar valde Urban för något år sedan att avveckla verksamheten i Estland. Tillverkningen togs istället hem till Råskog och ett nytt vagnsprogram, (Fjärde Generationens vagnar - 4G) lanserades samtidigt. Det har nog inte varit helt problemfritt att ”starta om” verksamheten på hemmaplan och samtidigt säkra upp alla rättigheter och fortfarande ha koll på service och eftermarknad men det verkar som Weimer nu vilar på stabil grund i Smålandsskogen. Idag finns en ändamålsenlig tillverknings- och monteringsanläggning i Råskog på platsen där företaget en gång grundades. Förra året tillverkades ungefär 30 färdiga vagnar här och i år räknar man med att det blir 35.
1476907631_img_1167.jpg


Det mesta tillverkas i Sverige
-Weimer har en tydlig inriktning att jobba med kvalitétsprodukter både vad gäller råvaror och komponenter och för den färdiga slutprodukten, säger Urban. En del legoarbeten köps in från ett företag i Tranås, främst svets och plåtarbeten. I Råskog svetsas andra delar av vagnarna och här monteras allt sedan ihop. Kranarna kommer från ett företag i Estland med undantag för den minsta som man tillverkar själv. Griparna tillverkar Weimer själva då man vill ha en konstruktion där gripskänklarna ligger på insidan av oket istället för tvärt om som är vanligt hos andra tillverkare. Hydraulkomponenterna köps in från ledande tillverkare.
1476907634_img_1190.jpg

1476907633_img_1182.jpg

1476907633_img_1181.jpg

1476907632_img_1178.jpg

1476907631_img_1176.jpg


Verksamhet på tre ben
Utöver skogsvagnar så tillverkar Weimer ett stort antal hydrauliska vinschar per år. Många andra vagntillverkare köper vinschar från Weimer och man säljer även för montering på skotare. Vinschmodellerna har utvecklats under åren och har idag betydligt färre ingående komponenter, varav bl a hydraulcylindrarna görs i huset i egen avancerad CNC-maskin. Den tredje verksamhetsgrenen är försäljning av hydraulikkomponenter. Dels som eftermarknad till tidigare modeller av Weimervagnar men också till många andra ändamål. Weimer har ett stort utbud och det mesta finns att hitta i shopen på företagets webbsajt. Utbudet är rena drömmen för en entusiastisk hembyggare

1476907634_img_1188.jpg

1476908631_img_1186.jpg

1476907633_img_1185.jpg

1476908602_img_1183.jpg


-Vi har alltid varit väldigt öppna och transparanta med priserna, säger Urban Johansson. Alla priser publiceras på vår webb och när vi t ex ställt ut på en mässa har vi alltid varit öppna med våra priser.

Säljer direkt
Det är inte enbart hydrauliken som man säljer direkt. Även de flesta skogsvagnar säljs direkt till slutkund och Weimer jobbar i huvudsak helt utan mellanhänder eller återförsäljare. De flesta skogsvagnar säljs på den svenska marknaden. När jag besökte Weimer hängde sex orderspecar på tavlan i monteringshallen. En vagn till Värmland, två till Norrland, två till Västra Götaland och en till som jag inte kommer ihåg. Varje vagn med sin egen spec beroende på vad kunden har valt när det gäller kran, drivning, däck mm. Det flesta vagnar som säljs är We5 4G, We10 4G och We 12 4G samt någon enstaka We 8:a som verkar vara en mellanstorlek som inte är speciellt intressant för den svenska marknaden i dagsläget. Till vagnarna kan väljas ett antal olika kranalternativ: We 4200, WE 5200, We 6700, We 7200 och We 8300 där siffrorna anger räckvidden i mm och den största är en riktig monsterkran med dubbelt utskjut och en lyftkraft om 1060 kg vid fyra meter. Kompletta specifikationer på Weimers vagnar och kranar hittar ni här.

1476908516_img_1172.jpg

1476907632_img_1180.jpg

1476908563_img_1179.jpg

1476907633_img_1171.jpg


Drivning med automatik
Alla vagnar kan förses med drivning och det är relativt enkelt att eftermontera även om det billigaste är att montera drivningen i samband med när vagnen byggs. I dag ligger kostnaden för montering av drivning på 36 000 kr + moms oavsett vagnsstorlek om man beställer den i samband med vagnsköpet. Weimers drivning sitter monterad på boggivaggan och enligt Urban så är det en fördel eftersom boggispelet inte påverkas av om drivningen används eller ej. Drivningen är försedd med automatik som lägger an drivrullen med högre tryck om det går tungt eller släpper dem när det går lätt/fort. För några år sedan fanns problem med skador på slangarna till drivenheterna men idag är de helt skyddade i armen.

1476907630_img_1169.jpg

1476907630_img_1168.jpg


Idag arbetar fem personer på Weimer Skogsteknik och Hydraulik och det tar dem ett par dagar att knåpa ihop en vagn beroende på storlek och specifikation. Leveranstiden är från någon vecka upp till någon månad beroende av när på året man beställer.

Jag hoppas att så småningom få möjlighet att besöka en Weimeranvändare för att göra video och reportage direkt från den hårda verkligheten.


Senast redigerad av Torbjörn Johnsen fre 02 feb 2018, 11:12, redigerad totalt 3 gånger.

   TS
FTG
Användarvisningsbild

Re: Weimer

JohannesG  
#413725 Bra reportage, mycket intressant. :-BD Även många bra och intressanta bilder. :-BD

Hade det inte varit bra att även lägga det i en egen tråd eller en notis i första inlägget på denna tråd så att det blir lättare att hitta?

Användarvisningsbild

Re: Weimer, Skogsforum gör ett studiebesök

totte  
#413732 Bra ide´ Johannes, så gör vi.

Instämmer, ett mycket bra reportage, mycket intressant även för mig som inte någonsin kommer att köpa en skogsvagn.

Avatar Fallback

Re: Weimer, Skogsforum gör ett studiebesök

ATK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#413967 Ja, intressant reportage. Det kanske blir flera från andra firmor och tillverkare?
Vi var på Weimers för 6-7år sedan och köpte en skopinsats, vi blev mycket väl
mottagna och visades runt. Stannade även till hos grannen, "Hästmannen"
och pratade.

Avatar Fallback

Re: Weimer, Skogsforum gör ett studiebesök

Eremiten 74  
#415006 Vilket roligt reportage Torbjörn ! Hoppas att du / ni kommer att göra flera reportage. Extra roligt att se saker som produceras i Sverige. Mvh Eremiten 74

Användarvisningsbild

Re: Weimer, Skogsforum gör ett studiebesök

Torbjörn Johnsen  
#415010 Kul att det uppskattas @Eremiten 74! Det blir absolut fler reportage. Både Fredrik och jag har en lång "knäcklista".

   TS
Användarvisningsbild

Re: Weimer, Skogsforum gör ett studiebesök

JohannesG  
#417015 @Torbjörn Johnsen, Filmades det inget under detta besök?

Användarvisningsbild

Re: Weimer, Skogsforum gör ett studiebesök

Torbjörn Johnsen  
#417017 Nej, tyvärr inte. Däremot hoppas jag komma ut till en användare som kör Weimervagn och filma lite.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Weimer, Skogsforum gör ett studiebesök

JohannesG  
#417028
Torbjörn Johnsen skrev:Nej, tyvärr inte. Däremot hoppas jag komma ut till en användare som kör Weimervagn och filma lite.

Okej, ser fram emot det. Om du har möjlighet filma drivningen när den används. Och om möjlighet finns, utmana den lite så vi kan se vad den går för. Samma med andra märken hade varit intressant, skogsforum kanske kunde göra en praktisk jämförelse av kraft och typ av drivning på olika märken.

Avatar Fallback

Re: Weimer, Skogsforum gör ett studiebesök

ErikSwärd  
#605311
Torbjörn Johnsen skrev:Nej, tyvärr inte. Däremot hoppas jag komma ut till en användare som kör Weimervagn och filma lite.


Hur går det med besöket hos en weimer ägare?
Vi är på gång att byta vår nuvarande kärra mot en begagnad weimer (we10 g4 2014) i slutet av Januari och om priserna vänder uppåt på timmer så kommer det nog bli en hel del körning med den i vår.

Ska bli intressant att se hur dom är. Kommer hänga efter en Valtra 6650 i "smålands djupa dalar" som sången beskriver det :)

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).