Traktorer och processorer

Niab 5-15b

11 inlägg 7579 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Niab 5-15b

fmg910  
#413493 Har provkört en niab har kört ca15 fub barr och löv massa det gick bra har nu fått erbjudande att köpa den och priset är riktigt bra och den funkar riktigt den är från 02 men mina funderingar är hur mycket använder man den och ja måste byta traktor oxå har en valmet 405 och den är för liten i skogen hjälp mej med lite råd om hur ja ska göra



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Niab 5-15b

totte  
#413510
fmg910 skrev:hur mycket använder man den


Ja, det är ju en intresant fråga som ingen annan kan svara på än du själv. D v s, bara du vet vad du har för skog, vad du vill göra i skogen, hur mycket tid du har för skogsjobb och alla andra saker runt omkring. Men om du ändå vill ha synpunkter så bör du ju ta och berätta lite för oss om det.

Avatar Fallback

Re: Niab 5-15b

fmg910  
#413511 Ja var nog lite otydlig har ca 100ha produktiv skogsmark gör allt själv utom att slutaverka har egen skotare så ja kör allt själv och tänkte fortsätta med detta har ganska mycket första gallring inom några år

   TS
Användarvisningsbild

Re: Niab 5-15b

totte  
#413513 Dags för NIAB-ägarna på forumet att rycka in här nu, men det låter ju verkligen som du har stor användning för den, förutsatt att inte kvistning med motorsåg är ditt största nöje.

Användarvisningsbild

Re: Niab 5-15b

Erre  
#413519 100 hektar och du gör allt själv utom slutavverkning.
Klart du ska ha en processor om ekonomin tillåter.

405 an borde väl gå att använda.
Med ordentligt med frontvikter.
Om du inte har alldeles för taskig terräng.

En Niab är ett multiverktyg.

Avatar Fallback

Re: Niab 5-15b

frågande och vetande  
#413521 Har själv en sådan skapelse. Det finns hur mycket som helst att säga. Niaben är en allround maskin men inte speciellt snabb. Att kunna ta riktigt grova träd och sedan gå in i en första gallring är inte många processorer som klarar. Men för mig gäller en uppgradering inom snar framtid. Det går helt enkelt för långsamt för att jag ska hinna med att få gjort några gallringar. Och det faktum att det går inte att göra en bra risfördelning på rothalsarna vid respektive huvudstam intill stickvägen i gallringarna. Röta vill jag gärna inte ha in. Annars finns det mycket positivt att säga om niaben som sådan, stark, robust och enkel att skruva med för en självverksam som mig med lagom mycket mek kunskap :smile: . Den fungerar bra pga sin enkla konstruktion.

Avatar Fallback

Re: Niab 5-15b

jannee  
#413522 Bare till att köp, när du senare tycker att det är för jobbigt byter du ut den mot en bättre begagnad skördare :grin:
Pengarna du i dag, eller i morgon lägger ut får du garanterat igen.
I framtiden fäller du tills du börja bli jummen, därefter springer du med vajern tills du bli varm, för att sedan stå och FRYSA när Niaben gör jobbet :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Niab 5-15b

frågande och vetande  
#413523 Om du nu har funderingar på att även byta traktor så är jag har jag gått i funderingarna på att byta till en med kopplingsfri fram/back. Detta för att ha möjlighet att göra traktorn fjärrstyrd då det blir mycket in och ut i traktorn. En sådan sats till valmet/valtra kostar ca 50'000 skulle jag tippa på.

Användarvisningsbild

Re: Niab 5-15b

Vardon  
#413562 Se om du kan flytta hydraulpumpen och tanken till traktorn. du får fram vikten och kan använda det till ev skogskärra med då pumpen på 405 är liten tycker jag.

Har själv funderat på niab men har nog bestämt mig för en hypro 450 med korta kranen, och pump och tank fram. Främst för att få upp hastigheten kring gallring och klent. Om jag inte köper en skördare då förstås...

Avatar Fallback

Re: Niab 5-15b

tallen100  
#413566
Vardon skrev:Om jag inte köper en skördare då förstås...

Klart du ska ha en skördare :D , trodde du redan köpt en och glömt att berätta.

Avatar Fallback

Re: Niab 5-15b

fmg910  
#413587 Ja det lutar nog åt ett köp och byte av traktor har fått ett bud på en ny a 83 från lantmännen i Växjö men ja vill inte ha en sån fundera på en 6300 valtra beg istället a83 påminner för mycket om 405 har bytt två växellådor och renoverat motorn en gång på 7000 timmar så man är inte så imponerad av den modellen

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar