ATV och UTV i skogen

Hjälp att välja timmervagn

19 inlägg 12035 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Hjälp att välja timmervagn

r93  
#413503 Håller med ovanstående!
Tar själv ut 30 meter ved varje år plus eventuella vindfällor.
Så länge hälsan tillåter så tänker jag köra min mohedavagn med starvinsch.
I framtiden blir det att investera i hydraulik, avlastningen är jobbig med vajerkran, men själva lastningen går väldigt bra.
Om jag var tvungen att välja mellan min fyrhjuling eller traktor så hade jag valt traktorn alla gånger!!

Sedan som jannee skriver, markskador, vad är värst köra en gång med traktor? eller tre fyra gånger med atv?
Tycker det blir ganska tydliga spår efter hojen även när man kör "tomme" det är alltid någon sten eller stubbe som är besvärlig att komma över och då börjar det slira och speka så mossan yr innan man kommer vidare, dessutom att bakaxlen är konstant diffspärrad, eller vad man ska kalla det, så river även det när man svänger, polaris har väl något nu som heter "turf mode"?

Sedan är det ju förbannat kul med fyrhjuling!! Och förbannat kul med hydraulik!!

ATV från Bengtssons
Avatar Fallback

Re: Hjälp att välja timmervagn

Plassarn  
#413505 Kan väl tillägga att det gungar rätt bra i ekipaget när man hissar upp en 55cm stock som är 4,5 lång...

Användarvisningsbild

Re: Hjälp att välja timmervagn

Seb macahan  
#413506 Till ATD. Jag hade atv o vagn innan. O det funkar till lite vedkörning i 3meter. Även till nån stock men det frestar grejerna duktigt om du ska köra ut lite vindfällen o grövre ved. Som många andra tyckt hade jag också satsat på en mf135, 165 boxer eller liknande traktor 35-60hk. Med en vettig begagnad vagn. Du bör få ihop detta för runt 80-100tsk o få bra grejer. Alternativt mini traktor med driven liten driven vagn.
Fördelen med vanliga traktorer från 50-70talet är att de sällan går sönder och när de gör det är det ofta både lätt o billigt o laga. Atv är kul i början o visst lockar det med nytt. Men mest nytta av har du nog av de andra tipsen.

Avatar Fallback

Re: Hjälp att välja timmervagn

Qkeeper  
#413509 Jag kan varmt rekommendera kranman. Hade n T1500 med vajerkran först och den drog fram ca 40-45m3 ved varje år utan problem. Sen blev det T1750 med 30-50 kran när det skulle sättas igång och gallras på allvar och den har släpat ut en bit över 1000m3.

Kommer ju alltid finnas två läger i den här frågan. Där endel menar traktor och endel menar fyrhjuling. Beror ju på vilka krav och förväntningar man har.

Själv har jag både traktor och fyrhjuling. Fördelarna jag ser med fyrhjulingen är att den tar liten plats, går att köra betydligt större del av året, de uppgifter jag har till fyrhjulingen är lite snöröjning, sandning, sladdar vägen, div transporter och körning i skogen såklart. Traktorn används betydligt färre timmar om året men den fyller sin funktion med 3-4h grässlåtter på sommaren, diverse lyft med frontlastaren även haft den med och vinshat lite i mindre slutavverkning.

Skulle mycket hellre sälja traktorn än fyrhjulingen, en traktor utan frontlastare skulle jag personligen aldrig ens tänka på.

Sedan beror det ju också på skogen i sig. Själv har jag mestadels klenare bestånd och den slutavverkning som blir i större utsträckning lejer jag bort. Har också skogen nära hemmet så har ingen längre transportväg så att man inte får med sig lika mycket som på en traktor gör inget. Men längre fram i tiden när skogen ser annorlunda ut och går mot större procent med grov skog än klen så får man nog tänka om och välja traktor om man ska hugga något annat än ved.

När det gäller veden kapar jag det mesta 3-3,5m och då funkar det fint. Ibland blir det givetvis något riktigt grovt som ska med men de gångerna funkar det att kapa kortare och lägga mitt i lasset, längden spelar ju ingen roll om det ör brännved.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).