ATV och UTV i skogen

Hjälp att välja timmervagn

19 inlägg 12037 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Hjälp att välja timmervagn

ATD  
#413322 Hej,

Jag har sökt och läst, läst lite till, och sökt ännu mer, men jag blir inte klok. Jag är helt ny ägare till ca 18 ha skog plus 6 ha betesmark. Jag kommer att köpa en ATV och en timmerkärra för att plocka ut ca 20-25 m3 klyven ved per år. Jag tänker följande specifikationer:

Hydraulisk kran
Vinsch
Kvalitetsmotor med elstart t ex Honda
Drivning på hjulen
Justerbar boggielängd

Jag har sett kärror allt från 50 000 - 200 000 kr. Jag vill gärna hamna så lågt som möjligt i pris utan att göra för stort avkall på kvaliteten.

MVH,
ATD



   TS
ATV från Bengtssons
Användarvisningsbild

Re: Hjälp att välja timmervagn

Vardon  
#413325 Argumentera bra för dig själv varför du väljer ATV och vagn istället för en begagnad traktor med vagn. Det blir ändå ungefär samma pengar.

Som svar på frågan hade jag köpt en Kranman i lämplig storlek, jag gråter hellre när jag köper och njuter när jag använder än tvärtom.


https://www.blocket.se/ostergotland/Tra ... m?ca=6&w=3

Avatar Fallback

Re: Hjälp att välja timmervagn

Rolfnilsson400  
#413344 Jag kör med en minitraktor Kubota 5100 istället för fyrhjuling, Den är betydligt bättre i skogen, jag hade fyrhjuling innan.
Traktorn går tillräckligt sakta så att man kan krypa över stenar och andra hinder. Det skonar vagnen mycket. Vagnsdriften gör underverk och är det trångt är vagnsstyrningen guld värd

Användarvisningsbild

Re: Hjälp att välja timmervagn

ATD  
#413355 Ja jag har varit inne på traktor också men då får jag lägga runt 150k för en traktor med 4X4 och frontlastare vilket jag anser att man ska ha om man har traktor. Till detta en kärra för 150k till. Sedan är risken att en traktor från 80-talet går sönder och reparationer tillkommer.

Minitraktor har jag också sneglat på men inte hittat någon i närheten av 031-området.

Jag har tänkt och tänkt, och så faller jag tillbaka på ATV. Liten, smidig och förstör inte marken på samma sätt som en traktor.

Jag får nog kosta på en dyrare vagn ändå. Är det Kranman och Avesta som gäller eller har vi andra kvalitetsvagnar?

   TS
Avatar Fallback

Re: Hjälp att välja timmervagn

Stimpy75  
#413362 Använder mintraktor. Här lite riskörning

Avatar Fallback

Re: Hjälp att välja timmervagn

tallen100  
#413365 Ta en funderare till om att skaffa en traktor/minitraktor istället, den har du mycket mer nytta av alla kategorier, utom ren nöjesåkning.

Avatar Fallback

Re: Hjälp att välja timmervagn

jannee  
#413368 Den som inbillar sig att en atv gör mindre åverkan på marken har nog aldrig kört en gammal "bara" bakhjulsdriven traktor.
Är det riktigt blött, så blött att en traktor inte tar sig fram kommer självklart atvn fram, den gräver fina spår i gyttjan :grin: .
En traktor typ Ford 4 000 eller BM 400/430 köper du för ca 30 tkr. En vagn med grip för runt 50 tkr. Visserligen begagnat och du får kanske snarligen kosta på nya däck, men dessa prylar håller och sjunker inte mer i värde. Din atv förlorar halva nypriset på 4 år dessutom går den sönder mer än en gammal bonntraktor.
Bara till att leta, bl.a. på blocket :!:
För övrigt vill jag se en atv försöka köra fram i 40 cm blötsnö :grin:

Avatar Fallback

Re: Hjälp att välja timmervagn

tallen100  
#413378
jannee skrev:För övrigt vill jag se en atv försöka köra fram i 40 cm blötsnö :grin:

Det är inga problem, bara det finns gott om fästpunkter för vinschlinan och lyckas lura med någon som har mycket god kondition :D

Användarvisningsbild

Re: Hjälp att välja timmervagn

ATD  
#413403 Vad tror ni om denna traktor? Är det vettigare köp än en ATV?

http://www.blocket.se/vi/69745212.htm

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hjälp att välja timmervagn

Vardon  
#413406
ATD skrev:Ja jag har varit inne på traktor också men då får jag lägga runt 150k för en traktor med 4X4 och frontlastare vilket jag anser att man ska ha om man har traktor. Till detta en kärra för 150k till. Sedan är risken att en traktor från 80-talet går sönder och reparationer tillkommer.



Fast det du kan göra med den maskinen är ju milsvid skillnad mot vad du kan göra med ATVn. Förslaget var väl att du köper begagnat i så fall, och en 4wd traktor och en vettig kärra kan du väl få för runt 200 000. Ska du köpa ny vagn och ny fyrhjuling blir det ungefär samma pengar.

Ett alternativ är ju att byta traktor när den tiden är inne.

Vad ska du göra med dina 6 ha betesmark? 6 ha är mycket om du bara har en atv och maskinutbudet är betydligt bättre till traktor.

Avatar Fallback

Re: Hjälp att välja timmervagn

jannee  
#413413 För länge sedan pratade man om Japanskit därefter kom Ikeaskit och numera är det Kinaskit.
Har sett prylar från Kina som rostar sönder och ger vika vid blotta åsynen.
Är du verkligt intresserad be då någon verkligt traktorkunnig att följa med och gå igenom Kinaprylen.
Betänk på att du aldrig kan få tag i några reservdelar till Jinnan - i alla fall inte samma år som du behöver prylen :mrgreen:
Är du ute efter udda prylar satsa i stället på något tillyxat från öststaterna - de går aldrig sönder :grin:

Avatar Fallback

Re: Hjälp att välja timmervagn

Ferguson system  
#413428
jannee skrev:Den som inbillar sig att en atv gör mindre åverkan på marken har nog aldrig kört en gammal "bara" bakhjulsdriven traktor.
Är det riktigt blött, så blött att en traktor inte tar sig fram kommer självklart atvn fram, den gräver fina spår i gyttjan :grin: .
En traktor typ Ford 4 000 eller BM 400/430 köper du för ca 30 tkr. En vagn med grip för runt 50 tkr. Visserligen begagnat och du får kanske snarligen kosta på nya däck, men dessa prylar håller och sjunker inte mer i värde. Din atv förlorar halva nypriset på 4 år dessutom går den sönder mer än en gammal bonntraktor.
Bara till att leta, bl.a. på blocket :!:
För övrigt vill jag se en atv försöka köra fram i 40 cm blötsnö :grin:


Holder med jannee.

Kjøp en eldre 2wd traktor og legg pengene i en bra tømmerhenger. De fleste eldre 2wd traktorer får man billige reservedeler til og de er forholdsvis lette å sku på. En annen fordel med 2wd trakor er smidigheten. Trenger du mer framdrift: vinsj i fronten, gode dekk med kjetting eller pigger, vogn som gir godt med vektoverføring til drivhjulene og eventuellt drift på vogna.

Avatar Fallback

Re: Hjälp att välja timmervagn

Rolfnilsson400  
#413467 Titta på https://www.blocket.se/halland/Minitrak ... ?ca=21&w=3 eller www.TraktorTEMA.se
Med en minitraktor får du kraftuttag och lyftarmar.
Byt ut motorn till vagnen till en pump på kraftuttaget

Avatar Fallback

Re: Hjälp att välja timmervagn

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#413474 Är det inte en våldsam "överspecifikation" på ekipaget för det lilla årliga uttaget? Vagnsdrivning? Missförstå mig inte men jag hade i din sits skaffat en MF35 eller liknande + en 5 tonsvagn, kanske t o m med en vajerkran för 25 kubik ligger på gränsen för handlastning :-) Men det är kul med hydraulik!

MVH
Morgan, K.T.S

Avatar Fallback

Re: Hjälp att välja timmervagn

Plassarn  
#413500 Sköter våra 58ha skogsmark och 8ha bete/slåtter med en IH275 från 1959 och "nytraktorn", en Valmet 502 från 78. Visst händer det att jag kör fast i skogen ibland, men det gör man nog med en 4WD också, enda skillnaden är väl att man sitter ännu jävligare till då. Har ringkedjor med rejäla broddar på Valmeten (påsvetsade klackar av verktygsstål, 25x25x3 mm), och så länge den inte hänger upp sig (alltför mycket) så tuggar den sig fram.

Kör ut det jag hugger med vajerkran och timmerkärra, och i år så har jag investerat i en "ny" kran med hydraulsväng, gjorde mycket stor skillnad. Har inte råd med större och dyrare leksaker, visst kan jag låna enormt mycket pengar och köpa en Valtra och en driven Moheda, men då får jag se till att öka på det årliga uttaget också. Nästa år blir det nog en griplastarvagn, efter åtta år som självverksam och flera år som oavlönad vajerdräng till fadern så tycker jag att jag gjort rätt för en. I år har jag hittills lyckats får fram cirka 50 m3fub med antikviteterna, dessutom får man mycket nyttig motion, så man spar in pengar på gymkortet man inte behöver.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).