Bioenergi

Lönsamhet i vedförsäljning?

4000 inlägg 1195237 visningar 142 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#413393
stegmaster skrev:Kraven til virket setter jag nästan til 100%.
Har köpt björk av båda private och skogsbolag, men dom senaste åren har kvaliten varit alldeles för dårligt.
Virket dom säljar har legat för lenge, dessutan er det mycket klent och dårligt kvistat(då det er maskinhugget).
Så numera huggar vi alt själv, i båda egen och andras skog.
Virket betaler vi inget för, men det er ju absolut inte gratis att manuellhugga själv. :sad:
Köpte förr för ca 350kr fub från skogsbolagen + transport.
Nu huggar vi och kör hem typ 10fub på en dag(ca 6timer x 2 mann ).
Räknar vi då et snitt på 500kr timen (traktor och huggarvagn lite mer och man med motorsåg lite mindre).
Så har 500kr x 12 timer / 10fub= 600kr pr fub bör man ha, redan för man börjar kapa/klyva/ leverans.
Rästan av uträkningen tar jag senare, har inte tid med mer just nu.


Korles får du til å hogga gratis i andre sin skog, du må vel gi ett eller anna igjen?

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

mordellio  
#413407
adahlm skrev:Gjorde nu även en snabbkonvertering på excel-tabellen med SEK som valuta.

Finns på https://docs.google.com/spreadsheets/d/ ... sp=sharing

För att kunna slå in egna siffror där måste man spara den som kopia på sin egen google-drive..

Gjorde överslag att 1€ = 10SEK = 10NOK, korrigera med egna siffor och utgifter så ser ni vad det blir i handen för varje levererad kubik..

T.ex. med 600kr / m3fub skulle försäljningspriset vara 590kr/lösm3 för att ens göra nollresultat.. (med denna utgiftsmall)


När du har en timkostnad på 200:- i kalkylen, är det för en traktor/ maskin för att flytta veden?
Arbetslön, borde den inte vara minst det dubbla eller ännu mer?
Du skriver förflyttning till tork och förvaring, torkar du utomhus och ställer in det under nåt tak sedan? Ska man inte ha med nåt rep och underhåll på eventuella byggnader? Kanske är så lite så det är försumbart.

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

stegmaster  
#413416
can skrev:Korles får du til å hogga gratis i andre sin skog, du må vel gi ett eller anna igjen?

Jeg har en nabo som eier mye skog, men han bryr seg ikke om den i det hele tatt.
Skogen er dessuten mye rot. Det er aldri tynnet eller noe, så det er bjørk, furu og gran hulter til bulter.
Og hugging med maskin er utelukket på grunn av det bratte og vanskelige terrenget.
Men selvsagt hjelper jeg han når han trenger min hjelp, og litt ved byr jeg på, men dette står ikke på noen måte i forhold til virket jeg tar ut fra hans skog.
Skogområdene rundt her er sjekket av skogbrukssjef, men ingenting var brukbart til annet enn ved.
Så verdien av skog ved salg av eiendom er veldig lav her.
Men som sagt så er der krevende å få fram virke, så uten gravemaskin til å gjøre traktorveier hadde det ikke fungert.
Så i praksis vil jeg si at selve virket er gratis, men dyrt og krevende å få fram.

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Vedproducent  
#413438 Extremt överskattade produktionssiffror 5 m3 resp 8 m3 löst per timme. Ja det kan man ha någon timme då och då med rak fin ved. Men jag påstår att du inte med någon vedmaskin klyver 30 cm osorterad björk i varierande diametrar i säck med mer än max 3,5 m3 stjälpt sett över tiden (en man).
Jag har de bästa grejorna man kan ha för ändamålet och har i alla fall klyvt runt 15000 m3 så jag har tränat men sett över säsongen så ligger jag aldrig över 3,3 m3 stjälpt i säck med en man som gör allt.

Det är bara siffror som man lurar sig själv med att sätta in så höga siffror i en kalkyl. Det slår stenhårt och åt fel håll.

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

stegmaster  
#413459 Det er helt korrekt som vanligt från dig Vedproducent.
Produserte volymer på 8m3 pr time, er nog bara en teoretisk siffra som endast er möjlig var allting er optimalt.
Mange maskiner kan ju klyva 60cm ved, så det er vel det som räknas, raka stockar i lagom grovlek, samt bara köra alt ut på et släp eller likn. så er det nog möjligt, men inte i praksis.
Att fylla 4m3 lös i säcker går fint på 1 time, men man måste vara 2 mann, för att hålla kolla på säckerna och köra undan 1-2, setta upp nya, och lasta på virke på stegmataren.
Dock brukar vi köra 3m3, för vi flytter undan säckerna , setter upp nya, och laster upp stegmataren.
Detta går på ca45- 50min, sen brukar vi ha en liten rast, så vi snittar nog inte mer enn 3m3 i timmen.
(18 säcker på en dag, ca 6 timar, brukar det bli, men då inngår lite underhåll som smörjning av vedmaskin och pto axel, och rydding av vedplassen för sågpon och flis som det blitt under dagen, fylla diesel m.m)
Men 4m3 er absolut möjligt med 2 mann pr, timme, men det er maks om man ska ha koll på alla moment.
Men så bråttom har vi inte, det ska ju vara roligt ochså, och inget stress. :wink:
Snakkar nu om björk och 30cm ved.
Men tallstockar snittar vi 4m3 säcker pr timme, utan stress.

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#413466 Håller med om att 3-3,5 m3s/h känns som en rimlig siffra om hoppar över fika.
Vill även minnas att man hamnar runt 600-750kr/m3s inkl. någon typ av lön inräknat. (Dock räknar svart utan moms och skatt.)

Så min bedömning är att m3s pris till kund bör ligga runt 1000kr/m3s om alla ska ha betalt.

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

adahlm  
#413479 Försöker svara på alla här på samma svar..

När du har en timkostnad på 200:- i kalkylen, är det för en traktor/ maskin för att flytta veden?
Arbetslön, borde den inte vara minst det dubbla eller ännu mer?
Du skriver förflyttning till tork och förvaring, torkar du utomhus och ställer in det under nåt tak sedan? Ska man inte ha med nåt rep och underhåll på eventuella byggnader? Kanske är så lite så det är försumbart.


200kr/h är för de maskiner som flyttar på råmaterialet / vedsäckarna. Satte in en beräkning även för denna på
https://docs.google.com/spreadsheets/d/ ... sp=sharing

Med det mesta medräknat (förutom chauffören) blir maskinkostnaden på en äldre traktor endast 125kr/h så tom. 200kr/h är i överkant.
Arbetslön 150 kr är i underkant, därtill borde komma alla påslag såsom försäkringar, pensionsavgifter, etc.
Satte till byggnadskostnaderna, 10kr / m3lös, underhåll samt andra kostnader.

Du räknar på nya vedmaskiner, så då blir det givetvis lite annorlunda.

I slutändan blir det inte så stor skillnad om man kör med en 200000kr:s vedmaskin eller en äldre som har ett värde på 20000kr. Det är helheten som gör lönsamheten.

Angående kapaciteten: Förra året körde jag i medeltal ca. 4,2 m3lös/h med pilkemaster evo30, inkl. lastning och annat, så med en ny hp43 borde man nog komma upp till 5,55m3lös/h, då maskinen är av helt annan kaliber än den gamla (i tabellen 0,18h/m3lös) värdena 8m3 samt 5m3 på första sidan hade jag som antagande av max-kapacitet.

Men som sagt, sätt in era egna värden/arbetssätt så får ni en uppskattning på er lönsamhet. 1000kr/m3lös +moms. är en fin o rund siffra men det är inte många som är beredda att betala såpass mycket för en liten vedhög

Observera även att alla priser är moms 0%. Momsen sätts på försäljningspriset men påverkar inte dessa beräkningar.

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

adahlm  
#413483 Satte även in vedbilen i beräkningarna.. Två olika alternativ, ny samt 15år gammal bil, blir en stor skillnad i slutändan..

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#413512
adahlm skrev:Men som sagt, sätt in era egna värden/arbetssätt så får ni en uppskattning på er lönsamhet. 1000kr/m3lös +moms. är en fin o rund siffra men det är inte många som är beredda att betala såpass mycket för en liten vedhög.


Lite förtydligande att min bedömning på 1000kr/m3s är inkl moms och skatt. Svårt och säga hur många som är beredda att betala men tror helt klart att det finns en marknad för myseldare. Men ska detta hända så måste svartveden bort först och det lär nog inte hända.

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Vedproducent  
#413540
adahlm skrev:Satte även in vedbilen i beräkningarna.. Två olika alternativ, ny samt 15år gammal bil, blir en stor skillnad i slutändan..

Japp det blir skillnad. Har bytt ut den 13 år gamla bilen mot en helt ny. Nu är kostnaderna lägre med den nya bilen än den gamla. Reparationer för cirka 25000 kr/år med gamla bilen har varit 0 kr hittills (4000 mil) Lägre bränsleförbrukning med drygt 30000 kr/år så det tål mer än den ökade värdeminskningen. Så det blir till att byta igen när bilen är 3 år gammal. Men en ny bil som rullar lite blir så klart dyr. Har man tur och klarar sig utan större reparationer så blir så klart en gammal bil billigare. Alla kostnader inom vedhanteringen är så beroende av volym och gör man en kalkyl med olika förutsättningar så är det inte konstigt att man får så olika resultat.

Produktion/timme och totalvolym är avgörande för det mesta. Där måste man ha ett någorlunda riktigt värde. För mig är 5 m3 stjälpt/timme i säck på en man väldigt långt borta från verkligheten.

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

åberg  
#413656
Vedproducent skrev:Reparationer för cirka 25000 kr/år med gamla bilen har varit 0 kr hittills (4000 mil) Lägre bränsleförbrukning med drygt 30000 kr/år så det tål mer än den ökade värdeminskningen. Så det blir till att byta igen när bilen är 3 år gammal.


Mekaniken bakom byte efter tre år har jag inte förstått till fullo, men du tillhör ju de som brukar ha ordentligt på fötterna så det vore intressant om du ville utveckla det. Värdeminskningskurvorna torde vara liknande och med avtagande branthet (bara förskjutna tre år relativt varandra). Så på den punkten hade jag fått för mig att nuvarande bil som redan är igenom tre branta(?) år har bättre prognos.

Räknar du med att gå ner i förbrukning igen vid nästa byte eller ökande rep-kostnader efter tre år? Eller är det mer att man accepterar byteskostnad som ett slags försäkring mot rep och stillestånd, högre kostnad mot lägre risk?

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Vedproducent  
#413663 Ja det är väl ofta rena slitagekostnader brukar komma vid 15000 mil och det är vad den går på cirka 3 år. Så reparationerna kommer att ligga på en nivå som kanske motsvarar den ökade värdeminskningen. Dessutom så är nybilsgarantin slut om det händer något allvarligt med motor/växellåda. Ja nya motorn från 2016 på samma bil anger dom -18 procent lägre förbrukning. Hur väl det stämmer med min vedkörning vet jag inte.

Lite samma sak som de som kör skogsmaskiner. Man byter innan alla dyra reparationer och stillestånd kommer.

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Vedproducent  
#414737 Helt galen vedsäsong! Svårt att förstå riktigt vad som händer. Nu är det i alla fall beställningsstopp och en intensiv månad med bokade vedleveranser väntar. Finns det någon liten skvätt med ved kvar efter det så säljer jag det senare. Helt tomt har jag inte haft sen 2011. Nu är det beställningsstopp i oktober :?: Älskar dessa luftpumpar :wink: som är helt värdelösa när det blir kallt.

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

stegmaster  
#414773 Kul att höra. :-BD

Själv har vi ca 70m3 igen att sälja, men har aldrig haft så mycket ved som i år, och aldrig solgt så mycket så här långt på året.
Har lyckas få alla dessa ca 70m3 under tak, så då gör det inget om man får sälja lite under vintaren, då man vet veden er torr och fin.
Jobbar fortfarandet mot en kund om et trailerlass til, det hadde ju vore kanon, men vi får se. :smile:
Verkar som det er betydligt färre som säljar ved i mitt område ochså.
Finns vel nån bonde som säljar några m3 svart, men dom som hadde större volumer verkar inte finnas kvar.

1477523690_p1020722.jpg

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

adahlm  
#414798 Slutsålt för min del sedan 2veckor sen.. Satt i vedbilen i typ hela augusti - ½oktober.. Aldrig varit med om liknande efterfrågan.. Telefonen ringer ännu fast jag tagit bort all reklam och annonser.

Nästa år gör man väl dubbelt mer o höjer lite priset så sitter man sen där med sin stora vedhög ända till april 2019.

Luftpumparna borde väl fungera som bäst nu i det här vädret, Är inte COP-värdet som högst då det är kring 0grader?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).