Skogsvagn (Huggarvagnar)

12 tons skogsvagn med drift.

836 inlägg 264071 visningar 50 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#413348 Om du inte har den typen armstöd som i N101an så byt till dom, de på den andra bilden är inte så sköna oavsett vilken spak de blir

FTG
Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

stegmaster  
#413349
Eremiten 74 skrev:Hej stegmaster ! Inlägg #121 tidigare i den här tråden finns det bilder.

Hmm, jag kanske er trög, men hittar inte riktig??
Er det denna som menas??
stegmaster - 12 tons skogsvagn med drift.

Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

loppan  
#413350 Jag kom ju fram till precis motsatt svar i denna fråga.
Det enda som skiljer våra offerter stegmaster är att jag valde 7200 kran och Kessla 102 hd med 304 kran men utan servospak

Jag har förbrukart tre patukärror genom åren,den första köptes 1988.
Patu/kessla har enormt bra kvalitè,jag har plågat dom mycket genom åren.

I mitt fall skiljde det 90.000 kr mellan dom,Kesslan dyrast
Trots att jag är Kesslafrälst så kunde jag inte motivera den priskillnaden utan det blev Weimer.
Kesslans detaljkvalitè är bättre då det är större industri med allt vad det är i utskärning och automatsvets.

Men de Weimer ägare jag pratat med säger att det är lika bra kvalité på dom.
Framtiden får utvisa om jag valt rätt kärra.

Kan tilläggas att jag tycker Kessla 102 hd med 304 kran är en lite mindre kärra och kran än we 12 8300

Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

stegmaster  
#413352 Tack för din åsikt Loppan.
Trevligt att höra från alla, hur ni tänkt, båda ni som köpt weimer och kesla, men even andra sina åsikter.

loppan skrev:Kan tilläggas att jag tycker Kessla 102 hd med 304 kran är en lite mindre kärra och kran än we 12 8300

Just här henger jag inte med??
304 er ju "endast" en 6,9m kran, medan den jag tänker köpa er en 304T med 8,5m räckvidd.
Dock er lastutrymmet lite på Kesla med sina usla 2,2m2(weimer 2,5m2), men det går att byta til 12t vagnens grind och staker om man vil, och det blir då 3,15m2.
Mitt val blir dock forlängningstaker på typ 40cm, om det skulle luta åt Kesla.


gnisten83 skrev:Om du inte har den typen armstöd som i N101an så byt till dom, de på den andra bilden är inte så sköna oavsett vilken spak de blir

Jo, det er tänkt att köpa til dessa Frameco armstöd oavsett, dock tycker Kesla sin ÅF att dom er något stora(tar mycket plats), så han letar efter något mer smidigt i framtiden.

Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

loppan  
#413356
stegmaster skrev:
loppan skrev:Kan tilläggas att jag tycker Kessla 102 hd med 304 kran är en lite mindre kärra och kran än we 12 8300

Just här henger jag inte med??
304 er ju "endast" en 6,9m kran, medan den jag tänker köpa er en 304T med 8,5m räckvidd.
Dock er lastutrymmet lite på Kesla med sina usla 2,2m2(weimer 2,5m2), men det går att byta til 12t vagnens grind och staker om man vil, och det blir då 3,15m2.
Mitt val blir dock forlängningstaker på typ 40cm, om det skulle luta åt Kesla.



304 T lyfter utan grip 1000 kg på 4 m
8300s lyfter 1160 på 4 m utan grip

102 hd 2.3 m2 lastarea
we 12 2.5 m2 lastarea.

När jag tittade på en 102 hd så såg den mindre ut än we 12 för ögat.

Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#413358 Orginal armstöd av den modellen från Grammer säljs av svensk hyttcomfort i Laholm

Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

stegmaster  
#413386
loppan skrev:När jag tittade på en 102 hd så såg den mindre ut än we 12 för ögat.


Ok.
Har du sett dom "live"??
Själv har jag bara sett bilder.


gnisten83 skrev:Orginal armstöd av den modellen från Grammer säljs av svensk hyttcomfort i Laholm

Tack för det gnisten83. :grin:

Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

loppan  
#413392
stegmaster skrev:
loppan skrev:När jag tittade på en 102 hd så såg den mindre ut än we 12 för ögat.


Ok.
Har du sett dom "live"??
Själv har jag bara sett bilder.


Jag har sett båda live.

Jag kunde inte förmå mig att betala 90.000 mer för en kärra som på pappret har något lägre prestanda bara för att det står Kessla på den även om mitt hjärta bultar för Kessla.

Framtiden får som sagt visa om jag gjorde rätt.

Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

Seb macahan  
#413453 Jag började känna att det var dags o tycka lite i tråden. Har ju varit förvånansvärt tyst mestadels.... :shock:
Är du helt övertygad om att du ska har spakarna i armstödet?
Jag vet att jag tidigare i tråden utlovade bilder :oops: ska försöka komma ihåg detta under veckan. Men nu har jag i alla fall maskinen hemma. Den har vart på lite uppdrag en tid nu.
Jag har mina spakar i hörnstolparna. När jag snurrat runt stolen har jag spakarna där jag vill ha dom, samt att jag slipper ha dom i vägen när jag ska i och ur stolen.
Nu har jag ju Kesla´s Walvoil och ergo-stickén är något lägre, men skulle jag ha något i armstöden skulle det endast vara minispakar.
Sen tycker jag nog att du resonerar lite märkligt gällande pris kontra vara. Om du tittar på en Kesla 304t kran med den hydrauliken som du vill ha och jämför det med Weimer´s kran med Rotec hydraulik. Jag har inte sagt att varken Weimer´s kran eller Rotec är dåligt på något vis men det skiljer ju förmodligen en hel del i inköpspris. Rotec är Italiensk hydraulik som förvisso verkar funka men inte så enkelt att programmera. Walvoil har jag inte programmerat än men det görs via Pc interface, Rotec via knapptryckningar. Inget o betala 90´för men 304t kranen är ju en "best". Jag har inte sett motsvarande Weimer kran men jag har sett deras andra mindre kranar.
Skulle jag "speca" upp min vagn så är det just med den kranen. Dels för styrkan men mest för räckvidden när jag kör med Tapio aggregatet.
Något som är viktigt i en skogskran är ergonomin och rörelsemönstret samt ett bra dimensionerat ventilpaket med "flowsharing". Jag tycker nog att just flowsharing är sådär men ok i mitt walvoil paket men jag har läst att man bytt det på dom nyare kranarna till ett bättre. Rotec´s flowsharing var jag inte särskilt imponerad av, inte heller FTG-cranes på sina "billigare" paket.
Måhända att jag är ute o "cyklar" då jag inte är hydraulik ingenjör men ventilen skiljer en hel del, vilket man märker när man kört några timmar.
Att jag tycker flowsharingen är ok är för att jag jämför med skördaren där det satt ett riktigt fint Parker ventilbord tillsammans med en väl dimensionerad LS-pump. Jag får inte riktigt den känslan i mitt walvoil med 115m/L LS-system på traktorn men det är inte jättelångt ifrån.
Detta är synpunkter som JAG tycker är viktiga. Skulle jag nån gång byta vagn o kran så blir det en Kesla igen med mini-spakar och det dyra ventilbordet från Danfoss eller Parker IQAN och med "snygging" kranen 304T :lol:
Har faktiskt nu precis avslutat ett arbete där jag skotat åt en manuellhuggare som kör traditionell skotare större delarna av året. Hans kommentar: Vilken kapacitet för o vara en huggarvagn! Det brukar ju mest vara för o slita o dra lite i bitarna. (jag har bara den lilla fjuttiga 204t kranen)
Hurvida hans expertis är värd något eller ej kan jag inte uttala mig om men jag har provat några likvärdiga kranar av olika fabrikat och jag tycker att det är stor skillnad (dock inte Weimer).
Ta nu inte mina synpunkter som kritik mot ditt beslut eller Weimer som jag för övrigt tror gör bra produkter. Men det skiljer mer än en Kesla dekal. Finnarna vet hur man bygger saker för skogen punkt, och det märker man i.....skogen.
Hoppas du tar det som synpunkter och inte kritik.

Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

stegmaster  
#413458 Det er ju just sånna åsikter man vil ha, spesielt från er som redan har en likn, vagn. :-BD
Dette med hur plasera spakerna er absolut inte huggit i sten, om det funkar fint som du säger att ha dom fasta bak, så er ju det egentlig bästa lösningen.
Förr det blir mycket inn och ut av traktoren för min del, så stora breda armstöd er nog knappast ideelt.
Så vil gärna se bilder på hur du har löst det i din traktor. :smile:
Men kommer oavsett få med 1 sett armstöd för att kolla, och sen skicka tilbaka dom om dom inte behovs.
(ÅF hadde dessa på hyllan hemma).
Annars så var vel priset nästan det dubbla på Kesla`s walvoil 58tkr, mot weimer`s Rotec til 33tkr, om jag minns rett.

En kanske viktig sak i offerten jag glömt bort i det hela er Weimer`s stödben er av teleskoptypen (vilket jag tycker er konstig på en 8,3m kran??, har mailat weimer om detta då dom bjuder på lavett enligt hemsidan som alternativ, men inte fått nåt svar om detta kostar ekstra).
Kesla har lavett( sågar med manuell forlängning).

På Kesla`n gick jag bort från 130l/min LS pumpen, endast för att slippa kraftaxelen.
Så denna som er aktuell nu er en 80l/min gearpump som sitter på växel direkt på pto.
Att prisen blir halften er ju inte heller direkt fel. 8)
Årsaken til detta er at jag måste pilla bort mycket av 3pkt för att köra med pto axel ovanpå draget, med pumpen på pto kan lyftarmerna var just som dom är. (har hydralisk nivellering på höger dragstång ochså, så det er inte bara att henga upp dom, eller montera bort dom snabbt)
Detta för att jag driver med snöröjning ochså på vintaren, och skulle nåt trassla med andra traktoren, så vil jag inte stå mitt i natten och börja montera 3pkt.
Det får hålla med 5 hydraulikslanger och pto pumpen. :wink:

Måste ta en avgörelse innan denna veckan tror jag, då det er lång leveranstid.
Keslan måste jag vara glad om den kom före nyår.
Weimer har inte svarat på detta enn.

En sak til Seb som jag frågat om tidligare som jag inte sett du svarat på, er om du tycker kraften i robsondriften er ok?? eller några synspunkter på detta?? Knuffer det på bra med fullt lass på vagnen, eller ???
Och en bild på hur du styrar fram /back på vagnen hade vore trevligt. :roll:

Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#413461 Ett litet förtydligande ang Rotec och Ergostick. Italienska ventiler men spakarna är Rotecs egen finska produkt.

MVH
Morgan, K.T.S

Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

Seb macahan  
#413472 Tur vi har Morgan på K.T.S. Synd att inte alla Åf är så engagerade. Tummen upp för dig Morgan som alltid svarar på frågor och flikar in fakta på ett smakfullt sätt för o vara Åf.bb

Användarvisningsbild

Re: Sv: 12 tons skogsvagn med drift.

Seb macahan  
#413473 Lite bilder på spakar.

Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

Robertberg  
#413475 Sen glöm inte att äta upp din banan!

Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

jannee  
#413480 Det är länge sedan den var ätbar. :grin:
Tror att den är till för bananflugorna, Zeb är nämligen djurvän, det har jag förstått eftersom han också planterar älgmat :mrgreen:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).