Motorsåg och handhållet

Instick med batterisåg Hva 536 Li XP

40 inlägg 18915 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Instick med batterisåg Hva 536 Li XP

cruisern  
#413317 Jag är i huvudsak mycket nöjd med min batterisåg Hva 536LiXP. Jag använder sågen mer och mer som komplement till min Hva 550XPG. Den är smidig och väger hälften av en fulltankad 550. Jag har 2 st 4,2 Ah batterier och det är tillräckligt för mitt ändamål.

Emellertid så är det en sak som inte fungerar och det är instick. Normalt fäller jag bara mindre träd med batterisågen så inget instick behövs. Ibland behöver jag dock göra ett instick men det är i princip omöjligt. Svärdtoppen nöter och nöter men inget händer. Kedjan är vass och kapar snabbt och bra.

På nedan bilder jämför jag svärtopparna mellan 550 och batterisågen. Kedjan till batterisågen är en H38, 12” och 45 dl. Motsvarande för 550 är Oregon 21BPX064, 15”.

Någon som har en förklaring och tips hur jag kommer runt problemet?

1476783764_instick1.jpg


1476783806_instick2.jpg




   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Instick med batterisåg Hva 536 Li XP

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#413327 Jag har själv 536 LiXP och gillar den skarpt. Jag har också upplevt att den allmänt är seg på instick, dock inte omöjlig. Dessutom har jag ibland upplevt att den ibland kan ha svårt att få grepp om trädet och bara står och tuggar. Men då brukar ett omtag någon centimeter upp eller ner göra susen.

Fundering 1: Har du filat ryttarna enligt mall?

Fundering 2: Har du prövat att byta kedja och kvarstår i så fall problemet?

Fundering 3: Flera föredrar Stihls kedjor till småsågar framför Husqvarna/Oregons kedjor. Kanske läge att pröva? (Jag har dock inte prövat det än).
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Instick med batterisåg Hva 536 Li XP

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#413328 Ser nästan ut som om den lilla kedjans ryttare sticker ut mer när den böjer sig, kanske det är ett inbyggt kastskydd?

Användarvisningsbild

Re: Instick med batterisåg Hva 536 Li XP

cruisern  
#413331 @Niking

Jag vill minnas att vid något tillfälle så fungerade instick hjälpligt. När jag senast var på Skogs-Elmia så tog jag upp det med Hva i deras monter. Dom höll inte med och skulle visa mig att det fungerade. Dom testade i en gran och tyvärr fungerade det inte för dom heller. Hva-killen bara gick därifrån utan att säga något.

Skall testa med omtag nästa gång.

F1: Kedjan är relativt ny och jag har kanske filat 1/4 mm på ryttarna. När jag kapar så går det mycket fint och jag får fina spån.

F2: Jag har inte provat med annan kedja. Jag har en ny kedja liggande och kan prova först om 14 dagar.

Jag inbillar mig att det har med vinklarna mellan tänderna i ingrepp och att skärvinkeln blir fel.

1476795268_instick3.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Instick med batterisåg Hva 536 Li XP

cruisern  
#413334 Vid närmare eftertanke så har jag följande teori:
Kedjan och skärens vinkel är ju konstruerad att avverka som effektivast på ovan- och undersidan av svärdet. Vi har då många tänder i ingrepp. När kedjan börjar böja sig ut med svärdspetsen blir skärvinkel sämre och vi får färre tänder i ingrepp. Det är dock bra längs ut på svärdspetsen men det hjälper inte. Och ju mindre svärd med mindre radie än sämre blir det. Även med en 550 så är instick lite jobbigare än att klyva.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Instick med batterisåg Hva 536 Li XP

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#413336 Jag minns svagt något jämförande filmklipp, där de jämförde 536 LiXP med (tror jag) någon liten bensinare (439?). I kapet var det ungefär jämnt skägg mellan de olika modellerna , men det skilde en del i tid när det gällde just insticket.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Instick med batterisåg Hva 536 Li XP

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#413342 "Kastreduktion Sidolänk med kastreducerande förhöjning samt förhöjd underställningsklack"

Ja, det var som jag trodde. Kedjan är gjord för att minska kastrisken, vilket den gör genom att minska avverkningen framme i spetsen. Byt kedja eller sågteknik. :)

http://www.lindarn.se/kedja-h38-pixel-38-mini-11-mm

Avatar Fallback

Re: Instick med batterisåg Hva 536 Li XP

mrvimek  
#413419 Pröva att sätta dit ett vanlig svärd o kedja och då lär de väl funka !

Användarvisningsbild

Re: Instick med batterisåg Hva 536 Li XP

cruisern  
#413427 Vad är ett vanligt svärd och kedja?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Instick med batterisåg Hva 536 Li XP

Mats_Orberga  
#413436 Jag har upplevt samma sak. Svärd och kedja är de som levererades med sågen. Jag har lagt märke till att främre delen av svärdet är mer kilformad än på de större sågar jag har. Kanske har det med det att göra eller så är det kedjan i kombination med den lilla radien på topptrissan.

Avatar Fallback

Re: Instick med batterisåg Hva 536 Li XP

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#413442 Kan du inte pröva med svärd och kedja från 550? Är väl samma fäste?

Användarvisningsbild

Re: Instick med batterisåg Hva 536 Li XP

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#413444 Nej, det är definitivt inte samma svärdsfäste på 536 LiXP som på 550 XP(G).

/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Instick med batterisåg Hva 536 Li XP

Mats_Orberga  
#413545 De levereras med olika delning också. Standard på 550 och liknande från EM är 0.325 och elsågen säljs med 3/8. Ingen stor sak att byta men jag tror bekymret ligger i kedjans konstruktion i kombination med den lilla diametern på topptrissan. Jag tror att säkerhetslänken före ryttaren gör att eggen inte kommer i kontakt med träet riktigt.

Användarvisningsbild

Re: Instick med batterisåg Hva 536 Li XP

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#413623 Det finns en mängd olika kedje modeller i var delning. Jag hade provat nån annan modell om nu inte kast risk är nåt att ha med i beräkningen.
Denna är inte så kul i allmänhet men tar heller inte så mycket kraft och är mindre kastbenägen.

Avatar Fallback

Re: Instick med batterisåg Hva 536 Li XP

Tretoppen  
#413643 Jeg har en video hvor jeg sammenlikner T536 med bl.a. MS180 hvor jeg både kapper og gjør innstikk. Begge de to minste sagene er utstyrt med Stihl 14", 1,1mm sverd og fabrikknytt kjede fra Stihl. Innstikk med T536 går helt fint, men går endel saktere enn med MS180.
Jeg benytter Stihl kjede også med originalsverdet på 12", og innstikk med dette fungerer helt fint.


Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).