Skogsekonomi

Hur mycket skog orkar man sköta?

20 inlägg 10408 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Hur mycket skog orkar man sköta?

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#413267 Själv jobbar jag 100%, men har börjat att ta lite mer ledigt från jobbet för att hinna med.
När barnen var små och bodde hemma blev skogen lite eftersatt. Vilket jag nu när barnen flyttat försöker komma ikapp, Men nu kommer krav att hjälpa barnen med villor, byggande, reparationer av bilar, sköta barnbarn eller hämta på dagis då deras tider inte stämmer och att min mor & svärmor behöver allt mer hjälp med att handla skotta snö, gräsklippning, skjutsande socialt umgänge mm mm. Och att jag engagerat mig i föreningsliv som tar en hel del tid, visserligen frivilligt men.
Frun jobbar numera 90%, ska försöka få 80-90%själv och jobba lite mer i skogen som efter tillköp närmar sig 150ha. Röjer och förstagallrar själv liksom bygger vägar, reparera, tar vindfällen, deklarerar, bokför, planerar, rekognocerar, hugger ved, stamkvistar.
Men slutavverkning och större andra gallringar kommer jag att leja bort har ingen chans med motorsågen...

Landshypotek Bank
Användarvisningsbild

Re: Hur mycket skog orkar man sköta?

machonisti  
#413269 Det är åtskilliga ha som skall röjas under ett år med ett innehav på 400. Snabbräknat på 80 år har man 5 ha i omlopp per säsong. Det går hur bra för det mesta men ifall något kommer emellan en säsong utökas saldot till 10 ha på panik - listan.

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket skog orkar man sköta?

sundelius  
#413278
Seb macahan skrev:Ja att allt går är ju ett faktum men vad man får offra är ju nått annat. Jag vet att jag ibland tar fel beslut, tex ge sig på o rensa diken manuellt istället för o ta in en maskin. Men det är inte av snålhet. Rent ekonomiskt ska jag inte sätta min fot i skogen utan hålla på med min byggverksamhet. Men ändå så står jag gång på gång o gör jobbet i skogen själv. Givetvis tycker jag det är skitroligt o röja rensa diken, spruta, plantera ja till och med vindfällen under lagom omfattning.
Men är det med skog som med gårdar och hus i allmänhet att man blir aldrig helt nöjd och helt färdig?

Känner ju igen mig i det det där med att ska man se det ur ett ekonomiskt perspektiv så är ju skogsarbete istället för byggandet förkastligt. Men efter att ha börjat med uppehåll i snickrandet de månader då det är som surast att hålla på med med finlir och maskinerna tar som mest stryk skulle jag inte byta för alla miljoner i världen :!:
Att istället för att frysa om händerna i blöta handskar och flytta på massa snö kunna starta en motorsåg med värme i handtaget och arbeta sig varm är livskvalitet.
Märker också att fysiken blir bättre de månader jag är i skogen och inte minst psyket tack vare att man slipper all planering, kontorstjänst och kundkontakter.
Du har nog rätt i att man aldrig blir färdig med skogen och det är väl en del av tjusningen, att man alltid kan förbättra.
Bättre att aldrig vara helt nöjd med skogen än en kund som aldrig blir nöjd.
Apropå din fråga om storleken, jag har 170 hektar varav 135 produktivt. Ska i år lämna bort min första gallring till en entrepenör, mitt mål var att endast lämna bort slutaverkning men som gnisten säger så måste man inse sina begränsningar och ta hjälp annars blir annat och framförallt andra lidande

Avatar Fallback

Re: Hur mycket skog orkar man sköta?

80-90  
#413301
gnisten83 skrev:Bara vindfällor tar mycket tid, förra sesången hade jag över 2m3fub/ha, hade jag då haft 400ha så hade de blitt mer än 800fub, mkt med ett heltidsjobb med....
Jag har lärt mej att inte vara rädd att ringa in hjälp när tiden inte räcker :-BD

Hoppas det inte blåser ner så mycket varje år hos dej .....

Avatar Fallback

Re: Hur mycket skog orkar man sköta?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#413308 Nä förra sesången var de mindre än hälften :wink:
Men detta är händelser som lite suger musten ur mej

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).