Sågverk (mindre)

Postningstabell

11 inlägg 8508 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Postningstabell

uffejohan  
#413094 Jag ska hugga stock för sågning av stomme till en ny gäststuga. Har sökt på nätet efter postningstabeller men inget hittat. Vilka dimensioner ( toppmätt ) behöver jag för att få ut två centrumutbyte 2"x6", x7" resp. x8"? Virket sågas i gammal cirkelsåg med ordinär precision....



   TS
Woodmizer sågverk
Användarvisningsbild

Re: Postningstabell

Ola63  
#413098 Man kan ju ganska enkelt räkna på 2 st 50*150 mm bredvid varandra= 100*150 mm och ta diagonalen på det. Pytagoras sats (10*10)+(15*15)=325
Roten ur 325=18 cm
Vid 18 cm klarar du 2 st 2*6 tum hyfsat. Sen är det bara att fortsätta räkna.

Användarvisningsbild

Re: Postningstabell

Ola63  
#413099 Annars kan man ju rita på rutat block också.[SMILING FACE WITH SMILING EYES]

Avatar Fallback

Re: Postningstabell

uffejohan  
#413136 Jo så blir det ju i teorin men i praktiken går det bort sågmån, virket krymper en del, allt är inte spikrakt....
Jag tänkte nog få lite erfarenhetsmått, vilka dimensioner på stocken behövs för att få ut skarpkantat 2"6", 7" och 8".

   TS
Avatar Fallback

Re: Postningstabell

Bosse1  
#413142 Du får köra marknadsanpassad=gäststugan postning och aptering i längd och mängd då blir allt lättare.Det går
ju såga tvåtumsex av allt som inte är för vekt.Råkar man få nån fuling på mitten,klyv den till regelvirke.

Avatar Fallback

Re: Postningstabell

Flax12  
#413151 Kan det här vara det du söker?
postning centrum.u.pdf
cirkelformel.pdf

Avatar Fallback

Re: Postningstabell

uffejohan  
#413185 Tack Flax12, precis vad jag sökte, kanon. Nu blir det till att hugga och ta fram den gamla timmerkritan...

   TS
Avatar Fallback

Re: Postningstabell

Flax12  
#413306 Va bra :smile:
Scannade av dom från diverse kopierade dokument i en pärm som jag fick när jag gick en kurs i enmanssågning på tidigt 90-tal.

Avatar Fallback

Re: Postningstabell

skogshasse  
#452420
uffejohan skrev:Jag ska hugga stock för sågning av stomme till en ny gäststuga. Har sökt på nätet efter postningstabeller men inget hittat. Vilka dimensioner ( toppmätt ) behöver jag för att få ut två centrumutbyte 2"x6", x7" resp. x8"? Virket sågas i gammal cirkelsåg med ordinär precision....


hur går det har du börjat såga virke

Avatar Fallback

Re: Postningstabell

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#452478 Lägg på 5 cm så är du säker

Användarvisningsbild

Re: Postningstabell

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#452486 Om man sågar reglar för eget bruk behöver de ju inte vara helt perfekta. Lite vankant i ena ändan gör inget. På samma sätt med underbrädor till panelen, lite vankant vänd inåt gör ingen skada.

Se bara till att barka vankanten innan torkningen påbörjas \M/

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).