Motorsåg och handhållet

husqvarna 260 motorsåg

12 inlägg 4352 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

husqvarna 260 motorsåg

Hepo  
#413110 Hej har husqvarna 260 motorsåg som jag fick tag på det var bra komp men jag tog lös cylinder för jag har gått över till aspen 2t och då vill jag sota ur använde crc gasket revover på cyl och kolv,gorde ny fotpackning oljade in cyl,kolv skruvade i hop men kompet blev mycket lägre fast det är samma ringar. Provstartade och körde max 1 min. kompet blev bättre. Vad beror detta på?



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: husqvarna 260 motorsåg

tallen100  
#413123 Var motorn varmkörd vid bägge provtillfällena?

Där har du en riktig outslitlig, pålitlig och stark såg, vårda den ömt :smile:

Avatar Fallback

Re: husqvarna 260 motorsåg

SawTroll  
#413133
tallen100 skrev:Var motorn varmkörd vid bägge provtillfällena?

Där har du en riktig outslitlig, pålitlig och stark såg, vårda den ömt :smile:


Kommer litt an på hva du mener med "sterk" - effekten var oppgitt til bare 2.4 kW/3.3 hp ved 8000 rpm, ikke så mye for 58cc, selv den gangen.

Avatar Fallback

Re: husqvarna 260 motorsåg

tallen100  
#413134 Jo men det går inte att stirra sej blind på endast hk och cc, som dom festa äldre sågar så är den lågvarvad men riktigt segstark. jag tycker den spöar nyare sågar i samma motorstorlek med hästlängder när det gäller att kapa grovt, det ska mycket till innan den kurkar.

Avatar Fallback

Re: husqvarna 260 motorsåg

SawTroll  
#413135 Jo da, men lavt turtall betyr også lav kjedehastighet, så alt går sakte, og det er ikke all verden du kan "rette opp" med et stort kjededrev - men 3/8x8 hjelper litt (ca. 14% ift. 3/8x7, teoretisk - i virkeligheten vil det alltid være litt mindre, siden det større drevet vil dra turtallet ned når du er inne i stokken).

3/8x8 var standard på Jonsereds 621 (56cc, 2.65 kW/3.6 hp) på samme tiden (kom tidligere) - prøv det på en moderne 3.6 hp sag, eller en 3.3 hp en.. :lol:

Användarvisningsbild

Re: husqvarna 260 motorsåg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#413161 Man har bara nytta av högt varvtal när det snurrar fort...

Användarvisningsbild

Re: husqvarna 260 motorsåg

totte  
#413164
Hepo skrev:Hej har husqvarna 260 motorsåg som jag fick tag på det var bra komp men jag tog lös cylinder för jag har gått över till aspen 2t och då vill jag sota ur använde crc gasket revover på cyl och kolv,gorde ny fotpackning oljade in cyl,kolv skruvade i hop men kompet blev mycket lägre fast det är samma ringar. Provstartade och körde max 1 min. kompet blev bättre. Vad beror detta på?


Troligtvis fanns det mycket små rester kvar i cylindern från din rengöring. Efter en stund så har de brännts upp/blåsts ut. Har du fått tillbaka samma komp som innan, annars kan det hända att du har gjort en tjockare cylinderfotspackning.

Användarvisningsbild

Re: husqvarna 260 motorsåg

totte  
#413165 Äldre "starka" sågar med något låg kedjehastighet filar man lite annorlunda än högvarviga kvistningssågar. En aning aggresivare, ett par tiondelar större underställning så kedjan skär lite mer. Sågen orkar eftersom den har mycket vridmoment. Och så matar man på lite hårdare än man är van med de nutida "gallskrikorna".

Avatar Fallback

Re: husqvarna 260 motorsåg

SawTroll  
#413200 Ja da, det er vel kjente momenter - egentlig burde man definere nøyaktig hva man mener når man sier at en sag (eller noe annet med motor) er sterk (eller at den ikke er det).

Uansett passer ikke den diskusjonen inn I denne tråden.
Senast redigerad av SawTroll tis 18 okt 2016, 10:41, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: husqvarna 260 motorsåg

Hepo  
#413233
totte skrev:
Hepo skrev:Hej har husqvarna 260 motorsåg som jag fick tag på det var bra komp men jag tog lös cylinder för jag har gått över till aspen 2t och då vill jag sota ur använde crc gasket revover på cyl och kolv,gorde ny fotpackning oljade in cyl,kolv skruvade i hop men kompet blev mycket lägre fast det är samma ringar. Provstartade och körde max 1 min. kompet blev bättre. Vad beror detta på?


Troligtvis fanns det mycket små rester kvar i cylindern från din rengöring. Efter en stund så har de brännts upp/blåsts ut. Har du fått tillbaka samma komp som innan, annars kan det hända att du har gjort en tjockare cylinderfotspackning.

Hej har fått tillbaka kompet svarar bra på ställskruvarna när jag skruvar på dom och behåller tomgongen bra när jag lägger sågen i olika lägen. kan en tjokakare ,tunnare fot packning ge lägre, högre komp

   TS
Avatar Fallback

Re: husqvarna 260 motorsåg

Blivande snickare  
#413237
Hepo skrev:
totte skrev:
Hepo skrev:Hej har husqvarna 260 motorsåg som jag fick tag på det var bra komp men jag tog lös cylinder för jag har gått över till aspen 2t och då vill jag sota ur använde crc gasket revover på cyl och kolv,gorde ny fotpackning oljade in cyl,kolv skruvade i hop men kompet blev mycket lägre fast det är samma ringar. Provstartade och körde max 1 min. kompet blev bättre. Vad beror detta på?


Troligtvis fanns det mycket små rester kvar i cylindern från din rengöring. Efter en stund så har de brännts upp/blåsts ut. Har du fått tillbaka samma komp som innan, annars kan det hända att du har gjort en tjockare cylinderfotspackning.

Hej har fått tillbaka kompet svarar bra på ställskruvarna när jag skruvar på dom och behåller tomgongen bra när jag lägger sågen i olika lägen. kan en tjokakare ,tunnare fot packning ge lägre, högre komp

Jo, rätt markant faktiskt. Man förändrar ju hur högt kolven kommer upp i cylindern, slaglängden är ju den samma.
Ju mera utrymme mellan kolv och cylindertoppen desto sämre komp :)
Är ju samma mängd luft/bränsle blandning som komprimeras men på en större volym = mindre tryck.

Användarvisningsbild

Re: husqvarna 260 motorsåg

totte  
#413280 Ja har du fått tillbaka kompet så är det ju bra. Och det låter på beskrivningen som den går som den skall, trevligt! Som snickarn säger, har man för tjock packning så höjer det ju cylindern och kompen blir något lägre. Låter ju inte som det var fallet, så det är bara att köra och vara glad över en riktigt fin gammal såg. :-BD

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).