Skördare

Sågmotor och SuperCut

17 inlägg 12204 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Sågmotor och SuperCut

per-erik  
#41134 Hej igen
Inför ett kursupplägg, riktat till ett sågverk har jag av flera skäl haft orsak att fundera över kaptider. Efter en kontakt med min värmländske vän förstod jag att jag inte alls hade koll på vad Supercut är för något.

Vad är skillnaden mellan kapenhet med Supecut och en kap utan detta system?

Undrar
Per-Erik



   TS
Avatar Fallback
Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#41138 Tja,det är väl Hultdin i Malå som ligger bakom,kortfattat så ärdet ett kompakt paket med en specialgjord Volvo flyg(dom heter ju nåt annat nu) och kedjesmörjning som smörjer hela kapfasen,ureainbyggd och en lägesgivare som känner av en kuggstång ja givetvis en inbyggd matningscylinder,aut. kedjespännare som fungerar,enkelt bytt kedja
Mindre strul med denna än gamla system,åtminstone Deere anv det(vi är nöjd med det)

Kolla http://www.hultdins.se/swe/index.htm sen "produkter" :D

Avatar Fallback
per-erik  
#41158 Hej Simba
Var in på sidan, den adress du skickade. Detta var klargörande. Har hört talas och varit i närheten av maskiner med Supecut, men visste inte att det fanns en större kapmotor. Vi som, på gott och ont, varit med ett tag, har ju kännedom om den motor du nämner, Volvo Flygmotor F 11, 19cc. Tror motorn heter Parker numer.

Jag har som sagt haft orsak att fundera över kaptider ett tag. Dels med tanke på de bränslepriser vi har nu. Jag misstänker att dieselmotorn är rätt så törstig under kapcykeln.

Det är även rätt så intressant att koppla ihop den kedjeslipning vi diskuterat tidigare med detta. Är kedjan vass efter slipningen är detta självfallet kanon. Men vad kostar [url]egentligen[/url] dåligt slipad kedjan, förutom att krångel som det innebär, i olika situationer.

Det måste väl gå att få fram siffror ur skördardatorn på hur stor del av tiden som går åt till att kapa stammen? Har någon statistik på hur många minuter kapen arbetar, ex. /timme, /dag?

Undrar ett mycket frågvis, och i detta ämne nästan novis
Per-Erik

   TS
Avatar Fallback
Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#41170 Deere har ett sådant som mäter "allt" kolla http://www.deere.com/sv_SE/forestry/ima ... sw_net.pdf

Användarvisningsbild
Fredrik Reuter  
#41270 Hej,
Med tanke på sågmotorer, någon som vet mer om denna modell (Parker F11-iP)?
Nyhet eller gammalt, bra eller dålig?

http://www.parker.com/literature/HY30-8252-B1-SE.pdf

PS. Splittar nog denna tråd framöver och lyfter sågmotorinläggen till kategorin för skördare. DS.

Avatar Fallback
Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#41283 Vi fråga faktiskt på en sån där i fjol då av dom på Deere i Joensuu,men svaret var att den gick inte att få ihop med Supercutten då+att dom ansåg att deras egna "Flasch-cut"funktion motsvarade denna,men visst tror jag att detta är ett steg i rätt riktning :!: :D

Användarvisningsbild
Thunborg  
#41285
Admin@skogsforum skrev:Hej,
Med tanke på sågmotorer, någon som vet mer om denna modell (Parker F11-iP)?
Nyhet eller gammalt, bra eller dålig?

http://www.parker.com/literature/HY30-8252-B1-SE.pdf

PS. Splittar nog denna tråd framöver och lyfter sågmotorinläggen till kategorin för skördare. DS.


Den sågmotorn kan jag inte säga ett enda gott ord om 😈 Det är tur att din länk inte funka , för det är inget att se, jag mår illa :wink:
Vi satte den på ett log-max 7000. Den första gick bäst ca 100 tim 😡 den andra 20 tim 😡 den tredje gick nog 40 tim med bla mätutrustning från parker plus log-max servicekille. den gick inte sönder men den byttes på log-max begäran . dom stanna pågrund av kolvhaveri . Parker hitta inga direkta fel på basmaskin. Ush och fy 8)

Användarvisningsbild
Fredrik Reuter  
#41291 Hej,
Så du menar att du gick inte 200.000 plus då... :wink:
Skämt å sido, vad synd!
Hade den hållit vad den lovat hade den ju kunnat sparat pengar i princip i alla led.

Avatar Fallback
"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#41310 känns nog som att jag stödjer Thunborg i detta fallet , inget ont om fabrikatetsmärket .. men just denna artikel , måste ha "smådjävlar" inbyggda
och rent tekniskt sett så ser jag ju inga hinder , kan basmaskinen förse motorn med maxoljeflöde som krävs vid varje kaptillfälle , normal temp på oljan , ren och fin olja är ju ett krav ...som finns :wink: .. annars skulle ju varenda ventil fastna /skära ihop :lol:

finns säkert fler entrepenörer som har råkat ut för detta .. :lol:

Avatar Fallback
per-erik  
#41403
Simba skrev:Deere har ett sådant som mäter "allt" kolla http://www.deere.com/sv_SE/forestry/ima ... sw_net.pdf



Jag tackar ödmjukast för upplysningen. Då har jag något att jobba på. Kul!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sågmotorer och Supercut [delad från förygringsavv]

Fredrik Reuter  
#57177 Hej,
Denna tråd är delad två 2 ggr.
Ursprungstråden (från Föryngringsavverkning) finns här: viewtopic.php?t=3749

Den nydelade tråden som handlar om prestationen i 24h racet finns här: viewtopic.php?f=10&t=5036

Användarvisningsbild

Re: Sågmotor och SuperCut

Fredrik Reuter  
#93634 Hej,
Lyfter en gammal tråd.
Skogforsk har gjort studier som visar att Parker F11-iP kapar i snitt 12% snabbare än andra sågmotorer.
Ovan i denna tråd skrivs ju inget vidare om denna sågmotor och på andra ställen på skogsforum så pratas det varmt om Bucher sågmotorer.
Jag har inte köpt Skogforsk resultat så jag vet inte, men undrar vilka sågmotorer de jämfört med tro?

Avatar Fallback

Re: Sågmotor och SuperCut

novis??  
#93641 burchern har varit ett lyft för våran 1470 2500t fortfarande full fart -3 litertimmen mot 19ccmycket bättre i fällning ja bara superlativ en liten grej bara var o prövade valmet931 365 det vat kul sågen på valmeten funka för första gången bra

Avatar Fallback

Re: Sågmotor och SuperCut

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#93677 Ska nog mycket till innan vi byter bort Buchern,en Parker håller max 1000 timmar.

Avatar Fallback

Re: Sågmotor och SuperCut

novis??  
#93698
Simba skrev:Ska nog mycket till innan vi byter bort Buchern,en Parker håller max 1000 timmar.

jaa det blir aldrig en 19cc igen

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).