Bioenergi

Lönsamhet i vedförsäljning?

4000 inlägg 1195118 visningar 142 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

80-90  
#412757 Jag har fått flera som köper blandved 45-50 till sin panna .. Ca hälften av det jag säljer är det ..

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

svampbob  
#412766 Kamineldarna köper oftast en säck eller två om året.

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Vedproducent  
#412781
Fredrik Reuter skrev:Vad kul!
Då är det bara att blåsa på för er som håller på och försäljningen av vedmaskiner kanske ökar snart igen!

Är det bara 30 ved till kamineldare som går nu?

Det känns som att med varje bergvärmepump så installeras minst en kamin. Kanske lite koka-soppa-på-en-spik syndrom. Beställ 20 lösmeter ved, bara vi inte ökar elförbrukningen?!

Jag har sagt ända sen jag började med vedförsäljning att berg/luftvärmepumpar bara är bra för vedförsäljningen och speciellt luftpumparna. Dom har sämst effekt när dom behövs bäst och då ska alla ha ved till en braskamin.

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

stektlök  
#412794 He he ja så äre nog Fredrik. "Bara inte elen går upp". Vi köper ved å trycker på när det är kallt å mörkt och så försvarar vi vedköpet med att dä ää juh såååå mysigt :-BD

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Hema  
#412954 När jag var på hus&hem-mässa för några år sedan, så var de flesta kaminerna gjorda för 25cm-ved. Någon som har någon erfarenhet av detta?

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

stegmaster  
#413031 Nä, inte av nya kaminer, men jag har några kunder som har gammalt (typ 60 tallet), som jag kapar och klyver i 25cm.
Jäklar vilken skit det er att köra så korta bitar i vedmaskinen, så detta tar jag ekstra peng förr.
Som tur er så er det endast snakk om totalt 10m3 (säckar), annars går det i 30cm ved.

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

JensSkoog  
#413035 Nya, rentbrännande spisar här, tar trettio cm utan problem, men
bästa brasan får man med 20-25cm klabbar. Många som köper
ved hos vedförsäljare sliter med att veden är för grov. De får klyva
extra innan de eldar. :wink:

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

adahlm  
#413059 Gjorde upp en liten kalkyl på vedtillverkningen / försäljningen.

https://docs.google.com/spreadsheets/d/ ... sp=sharing
Priserna i € men går enkelt att ändra till kr.

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#413076
adahlm skrev:Gjorde upp en liten kalkyl på vedtillverkningen / försäljningen.

https://docs.google.com/spreadsheets/d/ ... sp=sharing
Priserna i € men går enkelt att ändra till kr.

så om jag räknar med 30 kr SEK / kbm ved så är vedmaskinen betald?

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

adahlm  
#413086 Finns även x st andra faktorer som påverkar.. där finns även mellanblad 2 där det finns noggrannare uträknat de olika utgifterna. Största som påverkar är ju priset på råmaterialet..

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Vedproducent  
#413092
adahlm skrev:Finns även x st andra faktorer som påverkar.. där finns även mellanblad 2 där det finns noggrannare uträknat de olika utgifterna. Största som påverkar är ju priset på råmaterialet..

Det är bra gjort av dig att göra en kalkyl. Det är något som alla som säljer ved borde göra.
Jag är enig med dig att råvarukostnaden ligger som största post. Därefter följer kostnaden ut till kund som i regel blir dyrare än själva vedklyvningen. Alla maskiner/byggnader, säckar mm (förutom vedmaskinen). Kostnaden för själva vedmaskinen varierar förstås oerhört beroende av produktionsvolym. Fasta kostnaden för min vedmaskin hamnar långt ner på listan över dyra kostnader (högt räknat 15 kr m3 stjälpt).

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

adahlm  
#413169 Hur gör ni andra med utgångsmaterialet? varifrån skaffar ni fram den och vad har ni för kvalitetskrav på råvaran?

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

stegmaster  
#413319 Kraven til virket setter jag nästan til 100%.
Har köpt björk av båda private och skogsbolag, men dom senaste åren har kvaliten varit alldeles för dårligt.
Virket dom säljar har legat för lenge, dessutan er det mycket klent och dårligt kvistat(då det er maskinhugget).
Så numera huggar vi alt själv, i båda egen och andras skog.
Virket betaler vi inget för, men det er ju absolut inte gratis att manuellhugga själv. :sad:
Köpte förr för ca 350kr fub från skogsbolagen + transport.
Nu huggar vi och kör hem typ 10fub på en dag(ca 6timer x 2 mann ).
Räknar vi då et snitt på 500kr timen (traktor och huggarvagn lite mer och man med motorsåg lite mindre).
Så har 500kr x 12 timer / 10fub= 600kr pr fub bör man ha, redan för man börjar kapa/klyva/ leverans.
Rästan av uträkningen tar jag senare, har inte tid med mer just nu.

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

adahlm  
#413323 Gjorde nu även en snabbkonvertering på excel-tabellen med SEK som valuta.

Finns på https://docs.google.com/spreadsheets/d/ ... sp=sharing

För att kunna slå in egna siffror där måste man spara den som kopia på sin egen google-drive..

Gjorde överslag att 1€ = 10SEK = 10NOK, korrigera med egna siffor och utgifter så ser ni vad det blir i handen för varje levererad kubik..

T.ex. med 600kr / m3fub skulle försäljningspriset vara 590kr/lösm3 för att ens göra nollresultat.. (med denna utgiftsmall)

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

stegmaster  
#413380 Du räknar på nya vedmaskiner, så då blir det givetvis lite annorlunda.
Själv köpte jag min vedmaskin (begagnad) för 10 år sen för 56tkr+mva, och värde i dag er ca samma. (samma med stegmataren 35tkr+mva, och traktor för drivning av vedmaskinen 10tkr).
Så ugifterna til själva kap/klyv, blir drivmedel och underhåll av maskinerna + säcker och lön.
Låt säga 100kr pr fub i säckar, diesel, olja, kedjor och 250kr i lön på 2 mann i timen, och att man klarer 2 fub i timen.(4 lös m3)
600kr från huggandet, +350kr (100kr för kap/klyv driftskostnader, och lön kr 250x2/2=250kr)
Totalt 600+350=950kr pr fub bör jag ha för att vi ska ha lön i hela kedjan från träd til ferdig ved, sen ska man ju ha lite över til leverans til kund innom 3km, och pengar til framtidiga investeringer.
Om vi sen räknar att 1 fub er 2 lös m3, så tar jag 750kr+mva för varje lös m3.
Så har då1500kr, så det blir då altså 1500kr -950= 550kr över, efter man räknat lön i varje led av produktionen til annat.
Som leverans av ved innom 3km, grävning av traktorväger, försäkringar, och pengar til framtidiga investeringer.
(Alla summar er utan mva.)
Blev detta begripligt???? :???:

Har tatt alt direkt ut minnet, så kan ju ha missat nåt ifarten,

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).