Trädslag

Vilket litet träd/smal, hög, buske?

19 inlägg 30765 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vilket litet träd/smal, hög, buske?

superdave  
#413056 Hej allesammans, nu har jag flyttat till eget hus och är nyfiken på vad det kan vara för växt, det finns små taggar på stammen som sitter glest och sporadiskt.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Vilket litet träd/smal, hög, buske?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#413057 För grovt för havtorn men inte för slånbär så visa bild på bären om det finnas. :-BD

Avatar Fallback

Re: Vilket litet träd/smal, hög, buske?

superdave  
#413058 Nix, några bär stod inte att finna

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vilket litet träd/smal, hög, buske?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#413060 Tänkte att det även skulle kunna vara kvitten även om de är normalt inte så grova och oftast fler taggar.

Avatar Fallback

Re: Vilket litet träd/smal, hög, buske?

superdave  
#413061 Är inte bladen för knubbiga för det? På vattenskotten finns det fler taggar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vilket litet träd/smal, hög, buske?

halvproffs  
#413062 jag tror att det är ett päronträd. har växt upp som stubbskott.

Användarvisningsbild

Re: Vilket litet träd/smal, hög, buske?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#413064
halvproffs skrev:jag tror att det är ett päronträd. har växt upp som stubbskott.

Där kan du ha nått jag hänförde med vildapel, och där stämmer det inte.
Vi har inga päron träd här så det kan jag inte jämföra.

Avatar Fallback

Re: Vilket litet träd/smal, hög, buske?

superdave  
#413065 Det var vad jag också gissade på men det föll på bladen där också, havtorn eller hagtorn var det inte enligt google. Det känns ju som att det iaf är ett fruktträd.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vilket litet träd/smal, hög, buske?

jannee  
#413066 Krikon är det = en kusin till plommon, förr i tiden kallades den också fattig mans plommon.

Avatar Fallback

Re: Vilket litet träd/smal, hög, buske?

superdave  
#413068 Haha, det kunde man ju ge sig fan på! Är du säker?

   TS
Avatar Fallback

Re: Vilket litet träd/smal, hög, buske?

superdave  
#413069 En bild på en mindre stam.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vilket litet träd/smal, hög, buske?

jannee  
#413070 Nää säker kan man aldrig vara :oops: men efter bilderna och din tidigare beskrivning antog jag att det var så. Vill minnas att det fanns typ taggar på de krikonträd jag tog bort för 45 år sedan.
Googla på krikonträd och se om ditt träd liknar de bilder man kan få fram.

Användarvisningsbild

Re: Vilket litet träd/smal, hög, buske?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#413071
jannee skrev:Krikon är det = en kusin till plommon, förr i tiden kallades den också fattig mans plommon.

Fanken Jannee det var ju det jag menade när jag trodde på slånbär. Där av var de inte kvar. Krikon är förbannat goda men jag gillar de gula bäst!

Avatar Fallback

Re: Vilket litet träd/smal, hög, buske?

superdave  
#413072 Problemet är ju att jag inte riktigt hittar rätt blad och det är så många färger på frukten så jag blir förvirrad men en bild på ett träd såg lika ut, högt och lite yvigt. Jag kan leva med vetskapen om att det är fattigmansplommon :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vilket litet träd/smal, hög, buske?

halvproffs  
#413081
Tåndemåla skrev:
halvproffs skrev:jag tror att det är ett päronträd. har växt upp som stubbskott.

Där kan du ha nått jag hänförde med vildapel, och där stämmer det inte.
Vi har inga päron träd här så det kan jag inte jämföra.


När stubbskott skjuter upp är dom ofta är dom ofta sterila. Tog ner ett sånt i somras för att robotgräsklipparen skulle få lite mindre att krocka med. Frugan ympade in ett par sorter på den stammen så det blev några päron i alla fall. Gott om taggar på den stammen och grenarna.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).