Motorsåg och handhållet

Oregon sågkedja

31 inlägg 14295 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Oregon sågkedja

Rasmus Linnér  
#412956 Tjenare!
Är det någon som har använt Oregons kedjor någon gång? Är dom bra?



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Oregon sågkedja

där nor  
#412999 Jo, men kolla att alla tänder är skärpta. Lär dig fila och justera underställningen om du ska såga soft wood. Har själv 95 R och 95 VPX.

Användarvisningsbild

Re: Oregon sågkedja

totte  
#413000 Det är utmärkta kedjor. Som sägs ovan, de flesta kedjor är inte fullt vassa när de levereras, bara maskinslipade till rätt tandform. Några drag med filen på den nya kedjan så får du upp skärpan en hel del.

Användarvisningsbild

Re: Oregon sågkedja

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#413023 Ett toips till är att ta reda på vilken kedjemodell som passar dig och din såg bäst.
Det är rätt mycket olikt mellan modellerna.

Avatar Fallback

Re: Oregon sågkedja

SawTroll  
#413044
totte skrev:Det är utmärkta kedjor. Som sägs ovan, de flesta kedjor är inte fullt vassa när de levereras, bara maskinslipade till rätt tandform. Några drag med filen på den nya kedjan så får du upp skärpan en hel del.


Enig i det (og "transportskader" er en tilleggsfaktor), men Oregon er bedre i så måte enn det meste - vanligvis. Carlton kjeder er en "værsting" i så måte, i hvert fall har de relativt få jeg har hatt vært vesentlig mindre skarpe enn både Oregon og Stihl - og andre har erfart det samme.
Jeg har også vært borti i kjeder hvor enkelte skjæretenner ikke engang har vært formet (Windsor).

Rytterene må også sjekkes på nye kjeder, det hender at de er for høye.

Användarvisningsbild

Re: Oregon sågkedja

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#413049 Vilken har du sett det varit höga ryttare på?

Avatar Fallback

Re: Oregon sågkedja

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#413050 windsor fins ikkje meir har gått inn

Avatar Fallback

Re: Oregon sågkedja

SawTroll  
#413078
can skrev:windsor fins ikkje meir har gått inn

Ja, egentlig - men det er ikke så lenge siden jeg leste at merket fortsatt eksisterte i deler av Europa (sannsynligvis der det pleide å være et "godt navn") - men da var det snakk om Oregon og/eller KOX produkter, solgt som Windsor.

Windsors sverd produseres fortsatt (i motsetning til kjedene), men selges nå som Carlton (både Speed-tip of laminerte). Carlton sverd var jo tidligere "hentet" fra forskjellige produsenter (deriblant Windsor), men nå sies alt å være Windsor.

I tilfell noen ikke vet det; Oregon, Windsor, Carlton og KOX har samme eier(e) - det pleide å være Blount, men jeg har lest at nye eiere har overtatt.
Senast redigerad av SawTroll sön 23 okt 2016, 11:54, redigerad totalt 2 gånger.

Avatar Fallback

Re: Oregon sågkedja

SawTroll  
#413080
Mange skrev:Vilken har du sett det varit höga ryttare på?


Oregon og Stihl, som jeg husker konkret.

Avatar Fallback

Re: Oregon sågkedja

husqvarna_med_sthil  
#413083 Jag har kört med Oregons speedcut till min hva 550 nu i höst och jag tycker den kedjan var mycket bra, vasst, skar bra.

Användarvisningsbild

Re: Oregon sågkedja

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#413102
SawTroll skrev:
Mange skrev:Vilken har du sett det varit höga ryttare på?


Oregon og Stihl, som jeg husker konkret.

Hur högt är för högt?
De har ju bestämd form så olikheter märks rätt fort.

Jag har märkt att många tar ryttare de första de gör, men oftast är det för att kompensera dålig skärpa, inte för att det var för högt.

Avatar Fallback

Re: Oregon sågkedja

SawTroll  
#414107
Mange skrev:
SawTroll skrev:
Mange skrev:Vilken har du sett det varit höga ryttare på?


Oregon og Stihl, som jeg husker konkret.

Hur högt är för högt?
De har ju bestämd form så olikheter märks rätt fort.

Jag har märkt att många tar ryttare de första de gör, men oftast är det för att kompensera dålig skärpa, inte för att det var för högt.


Jeg målte ikke hvor mye for høye de var, men det tok en del strøk med fila å få de ned til normalt nivå, målt med Husqvarnas ryttermal.

Användarvisningsbild

Re: Oregon sågkedja

Mats_Orberga  
#414188 Höjden på ryttaren sätts väl redan när ämnet stansas ut. Sen ska den vikas, härdas och slipas. Inte så konstigt om höjden på ryttarna varierar lite på nya kedjor. Tillverkarna vill naturligtvis inte riskera att släppa ut en kedja med för låga ryttare och lägger antagligen in lite säkerhetsmarginal. Jag final nästan alltid ryttarna på en ny kedja men mer sällan tänderna innan användning.

Användarvisningsbild

Re: Oregon sågkedja

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#414252 Det ska inte skilja nåt på ryttarens höjd eller tänderna och gör det inte om man får för sig att mäta. Det görs många kubik tänder och felmarginalen som accepteras är 0.
På 1000 fot kedja är det oftast inga syn eller mätbara skillnader. Skulle det vara fel på något vis så fall kasseras de. Skulle man hitta nåt som det är fel på är det bara att ta numren från tillverkad kedja och reklamera.
Det kan däremot skilja lite i råvaran man inte kan se eller mäta, vilket ger nån hård tand här eller där..

Användarvisningsbild

Oregon 91VXL-044 (12") & 91VXL-050 (14")

traktorz  
#414261
Rasmus Linnér skrev:Är det någon som har använt Oregons kedjor någon gång? Är dom bra?

Oregons kedja för 3/8" Hobby heter 91VXL. Den är bland de lättaste, om inte den lättaste på marknaden i detta segment. Därmed får den ett lågt masströghetsmoment, och lämpar sig väl för test på effektsvaga sågar, typ MS193C-E & MS171. På den litet effektstarkare MS201, är 91VXL min favorit.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).