Socialt (mer om oss)

Fler funderingar från en skogstok

4 inlägg 1700 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Fler funderingar från en skogstok

halvproffs  
#413010 Nu har det gått ett halvår sen jag skrev om ämnet sist och nya funderingar dyker ständigt upp i min gamla men förhoppningsvis visare hjärna.
Har nu suttit på älgpass några dagar och grunnat på allt mellan himmel och jord som det heter men det mesta kretsar runt kommande gallringar som ska utföras. Allt planeras i nästan minsta detalj. Är i ett drömliknande tillstånd. Javisstja, jag är ju på älgjakt och måste lyssna efter varje knäpp i skogen, hålla koll på jaktradion och planera för kommande framkörning av den hemska tallslukande giganten som smakar himmelskt gott med potatis och svartvinbärsgele. Inte undra på att magen har en förmåga att öka i omfång. Har planterat 4000 gran o tallplant i år. Dels kommer en del att bli älgfoder förmodligen men då har jag ju back-up av granen så den som lever får se.

Har tjuvstartat lite före älgjakten med gallringen men nu är den igång på allvar. Helt otroligt att man inte har brutit något ben när man återigen trampar ner i hål mellan stenarna så det blir tvärstopp. Om man ändå kunde mala ner stenarna och sälja dyrt till arabländerna så det blev någon win-wineffekt av dom blir tanken.

Skogsintresset är nog medfött. Som liten åkte jag kälke efter timmerdoningarna som vår ardenner drog och när man kom till skogen lekte man av det som fantasin hittade på. När man blev lite äldre började kojbyggandet med granriskojor och som kronan på verket som tolvåring koja med kök och kamin. Även ett sovrum tillkom lite senare för spännande övernattningar. Kan det ha varit mer utvecklande än att sitta i timmar framför mobilen? Ja, inte vet jag, för det mesta förändras i en rasande fart. Känns som det var på riktigt förr och nu är det nästan en fantasivärld.

Tankarna kommer ibland åter från barn-ungdomstiden. Tänk vad hästskit det låg på marken som gödslade skogen på ett sätt som knappast traktorer gör. Tänker ibland på Skogshares resonemang om att optimera skogsmarkanvändningen till 100%. Rent industriskogsbrukstänk överallt med andra ord. För mig är skogen något helt annat. Det är en livsstil för mig att forma skogen som jag vill ha den i möjligaste mån. Sparar ofta björk fast jag vet att granen är mest ekonomisk. På hemskiftet har jag en plätt med bara björk och i Maj är det säkert en miljon vitsippor på marken. Finns inte pengar i granen som slår detta.



Tanken är ju också att lämna över en skog som inte är sönderkörd av maskiner och har ett högt volyminnehåll med ett stort naturvärde som nästa generationer kan vandra i och njuta av.

MVH från en skogstok!



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Fler funderingar från en skogstok

isteskog  
#413015 Det finns nog många "skogstokar" som resonerar som du Halvproffs! :smile:

Användarvisningsbild

Re: Fler funderingar från en skogstok

hlb  
#413017 Tanken är ju också att lämna över en skog som inte är sönderkörd av maskiner och har ett högt volyminnehåll med ett stort naturvärde som nästa generationer kan vandra i och njuta av.
Vilken bra sammanfattning halvproffs.

Användarvisningsbild

Re: Fler funderingar från en skogstok

sundelius  
#413027 ^:)^ ^:)^ halvproffs.
Från en annan skogstok :smile:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).