Motorsåg och handhållet

Längdmätning i motorsågen

44 inlägg 15747 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Längdmätning i motorsågen

Fredrik Reuter  
#412719 När kommer en funktion så man kan mäta längden och aptera med motorsågen? På senare år har vi på skogsforum diskuterat i flertalet trådar huruvida detta är något som kommer och också då hur det kan komma att se ut.

Mycket intressant har diskuterats, i tråden Uppkopplad motorsåg är det kanske mest lasermätning som diskuterats, i Måttband känns uråldrigt ! diskuteras om inte det gamla måttbandet redan skulle förpassats till hyllan och i princip samma i Måttband eller?

Johannes Meier i Tyskland (tror jag), verkar ha kommit på en uppfinning som gör att han slipper mäta med linjal eller måttband. Han verkar ha sneglat på hur skördaraggregat mäter längden, alltså med något som rullar mot stammen och mäter pulser som sedan kan omvandlas till längd på en display.


Han har alltså satt magneter på kopplingshuset och har sedan en pulsmätare placerad intill. Denna är sedan kopplad till en liten dator som presenterar längden på en display baserat på hur mycket kedjan snurrar.

Han drar helt enkelt svärdstoppen längs stammen för att mäta längd.

Smart lösning, men kanske bara för aptering av kortare bitar.
Blir det längre bitar som vi i Norden oftast apterar så faller uppfinning lite, det är svårt att motivera sig att gå tillbaka när man kvistat för att mäta när man inte gjort det med måttband.

Men det är uppfinning värd att diskutera ändå, kanske är detta ett steg mot ett motormanuellt arbete utan det vanliga måttbandet?

Får du några idéer av detta? Skriv då i så fall gärna i tråden, kanske kommer vi på något smart!





   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Längdmätning i motorsågen

T Landström  
#412721 Blir det inte ett J-VLA spring fram o tillbaka om man hugger timmer/massaved? :shock:

Användarvisningsbild

Re: Längdmätning i motorsågen

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#412724 Kanske tillförlitligt nog för metersved till bränne....

Undrar hur det funkat i lite längs 3-4-5m och lite olika träslag.
Lite surt o kvista, gå tillbaka och mäta. Ännu surare om det glider lite eller man tappar kontakten med stam av annan anledning.

Avatar Fallback

Re: Längdmätning i motorsågen

axwell  
#412728 Det där skulle passa mitt sätt att aptera timmer, massa- och brännved går på ögonmått.

Som pensionär prioriterar jag krökar, avsmalning och andra skador, det är mycket svårare att bedöma innan hela stammen är kvistad.

Kedjan borde få bättre ingrepp mot stammen om den backas.
Med dragen såg rättvänd skulle det var lättare att få rätt startpunkt, alternativt hålla sågen upponer med svärdstoppen först när det inte är så noga.

Avatar Fallback

Re: Längdmätning i motorsågen

SawTroll  
#412772 Noen tanker om dette;

Det har vært konstruert mange upraktiske anordinger som er ment å hjelpe brukeren til å kappe alle kubber nøyaktig like lange - men den egentlige hensikten er nok å tjene penger på at folk "tror" at dette er viktig. Det er utrolig hva en del folk kan overbevises om at de har behov for.
Selvfølgelig er det ikke viktig, så lenge avvikene ikke er store nok til å rote til stablene, og kubbene passer i ovnen - "øyemål" er vanligvis mer enn godt nok.

Når kubbene er ment for salg kan det være større krav til nøyaktighet for en "høy gradering" (mener det er +/- 2 cm i Norge) - da vil jeg tro at oppmåling og merking på forhånd er den beste løsningen, ikke en eller annen "gizmo" som monteres på sagen, og hemmer bruken av denne. Om du ikke er nøyaktig ved kapping i skogen vil dette selvfølgelig resultere i en del "delvise kubber" - de brenner jo de også (men er ikke egnet for salg).

Personlig prøver jeg å kappe til en lengde som går opp i x antall kubber i skogen (uten å måle, men ved å "telle" bortover") før hvert kapp - dette holder antall "delvise kubber" nede.
Senast redigerad av SawTroll fre 14 okt 2016, 18:55, redigerad totalt 2 gånger.

Avatar Fallback

Re: Längdmätning i motorsågen

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#412775 Läst i trådarna samt funderat lite. Här kommer min funderingar.
Känns som en nackdel med denna lösning är att lägga på mer vikt på sågen. Jag tror att bildbearbetning skulle kunna vara lösningen. Var något om detta i någon tråd(google-glasögon)

Sätt en kamera i hjälmen som registrerar en bild vid kapning. Bilden analyseras och jämförs med aktuell bild som kameran visar för att kunna beräkna avståndet. Ingen extra vikt i sågen endast en kamera på hjälmen. Eventuell tyngre datorkapacitet kan hängas på ryggen alt. wifi till en mobil enhet i närheten. Med google-glasögon på så projiceras avståndet/måttbandet på stocken.

För er med android-mobil. Test läget "Virtuell tur" i kameran så kanske det är lättare att hänga med hur tankarna går. Om inte ett roligt läge i kameran som man kan förgylla en fredagkväll med:-)

Användarvisningsbild

Re: Längdmätning i motorsågen

totte  
#412786 Vadan denna fokusering på elektroniska löningar där tekniken får helt övertaget över lösningen av problemet.

Problem: Att mäta fram ett tillräckligt noggrant värde på stocklängd utan att beöva flytta sig mer än en gång utmed stammen. Skall fungera i alla väderförhållanden som en huggare kan tänkas vara ute i.

Fungerande lösning: Måttband med utlösande krok.

Tvivlar starkt på noggrannheten i den här grunkan där man rullar kedjan. Den uppfyller inte alls kravet på att inte gå extra turer utmed stammen.

Diverse elektroniska lösningar har hittills inte visats i fungerande skick för stocklängder. Och frågan är varför de skulle göra det bättre än det ganska pålitliga måttbandet. Det senare lider ju dock av den fruktansvärda bristen att inte vara tillräckligt komplicerat. Det verkar ju numera som att varje grej som en icke utbildad människa kan förstå är alldeles för primitiv och passé.

Vi väntar med spänning på den elektroniska fällkilen :wink:

Ja jag vet, det är kul med prylar! :lol:

Avatar Fallback

Re: Längdmätning i motorsågen

axwell  
#412788
totte skrev:Diverse elektroniska lösningar har hittills inte visats i fungerande skick för stocklängder. Och frågan är varför de skulle göra det bättre än det ganska pålitliga måttbandet. Det senare lider ju dock av den fruktansvärda bristen att inte vara tillräckligt komplicerat. Det verkar ju numera som att varje grej som en icke utbildad människa kan förstå är alldeles för primitiv och passé.


SawTroll skrev:Det har vært konstruert mange upraktiske anordinger som er ment å hjelpe brukeren til å kappe alle kubber nøyaktig like lange - men den egentlige hensikten er nok å tjene penger på at folk "tror" at dette er viktig. Det er utrolig hva en del folk kan overbevises om at de har behov for.
Selvfølgelig er det ikke viktig, så lenge avvikene ikke er store nok til å rote til stablene, og kubbene passer i ovnen - "øyemål" er vanligvis mer enn godt nok.


"Naveln är universums mitt"
https://larsklingsbo.com/2013/02/03/sa- ... nt-page-1/

Användarvisningsbild

Re: Längdmätning i motorsågen

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#412832 Jag tror mer på en gps och basstation som på borr-riggar, där har man en noggrannhet på 5cm och det
borde räcka gott i detta fall.
Man har stationen tex i traktorn och en liten minigps med sig, trycker på en knapp på sågen för startpunkt och
så ser man i en display antalet decimeter från startpunkten.
Nåt åt det hållet borde gå att göra på ett billigt sätt, inte för 200K som idag.

Användarvisningsbild

Re: Längdmätning i motorsågen

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#412837 Noggranna och snabba GPS-mätningar kan vi nog glömma i skog. Det lär bli betydligt billigare, snabbare och noggrannare med ett traditionellt måttband. Varför krångla till det i onödan?
/Niklas
Senast redigerad av Niking fre 14 okt 2016, 22:16, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Längdmätning i motorsågen

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#412841 Jag har min önskan/idé klar, en liten sändare/mottagare monterad i nåt som slås fast i roten. En display på sågen med en noll-knapp.
Nolla displayen mot sändare/mottagaren, längden visas i displayen, ett tryck på noll-knappen vid varje kap.
Tror detta skulle fungera med en kombo av ultraljud o radio.
Visst, man måste tillbaka till roten men jag underkvistar nästan alltid på tillbakavägen så mig skulle det inte störa.

Magnus M

Användarvisningsbild

Re: Längdmätning i motorsågen

totte  
#412844 Man kan ju fästa sändaren i ett måttband som drar in den när man är klar :D

Användarvisningsbild

Re: Längdmätning i motorsågen

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#412913
totte skrev:Vi väntar med spänning på den elektroniska fällkilen :wink:


Ja för fällkudden som kopplades till avgasröret slog väl aldrig?

Det måste komma nåt nytt. :wink:

Avatar Fallback

Re: Längdmätning i motorsågen

tallen100  
#412914 Ett måttband är det enklaste och driftsäkraste man kan använda, vill folk ha strul så kan dom väl lika gärna köpa en elektroniskförgasarkrångelsåg i stället. Då blir inte virket felmätt iaf :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Längdmätning i motorsågen

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#412916
tallen100 skrev:Ett måttband är det enklaste och driftsäkraste man kan använda, vill folk ha strul så kan dom väl lika gärna köpa en elektroniskförgasarkrångelsåg i stället. Då blir inte virket felmätt iaf :mrgreen:


=)) =)) =))

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).