Skördare

Köpa beg. skördare för eget bruk.

64 inlägg 52275 visningar 23 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Köpa beg. skördare för eget bruk.

Erre  
#412748
Vardon skrev:Eftersom jag inte har en svärfar som bara kan lätta på lädret när folk ber om det så går det väl sådär... Du får lugna dig :)

Haha. Har du lädret själv så behöver du bara övertyga dig själv. :wink:

Tycker du har en intressant tanke.
Att klara så mycket som möjligt i egen skog med en maskin.

Många bra kommentarer.

Användarvisningsbild

Re: Köpa beg. skördare för eget bruk.

Vardon  
#412838 Kedjor vill jag ju ha. Eftersom jag resonerar som så på både traktor och fyrhjuling att jag vill ha kedjor för att kunna stanna när det är halt.

Framför allt känns det väl lite som att man kan smyga fram på frusen asfalt och grusväg med kedjorna på. Göra samma manöver med band tror jag blir en dålig idé.

Läst runt lite och det verkar vara lite olika åsikter om 4 vs 6/8 hjul, men Terribärgarn ska ju leva med...

Erre: Hade mitt läder räckt till så hade maskinen redan varit köpt...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpa beg. skördare för eget bruk.

Seb macahan  
#412847 Det är nog så som Anders Olsson skriver om 4,6 och 8hjul. Men min maskin vägde 11ton på 8hjul och jag tyckte den skar ner väldigt lätt. Kan ha o göra med att boggin skär i marken mer. Ett hjulpar skotar alltid, hade man varit duktigare på att använda boggilyften kanske det hade gått bättre, men då man körde på lite blötare var man rätt mån om o hålla så många hjul i backen som möjligt. Jag blev negativt överraskad av hur dåligt det bar. Sen hade ju min maskin väldigt låga och skrymmande boggilådor vilket gjorde att skar en sida ner 25-30cm så gick lådorna i marken vilket givetvis försämrade framkomligheten radikalt. Jag tror mina erfarenheter hade sett helt annorlunda ut med kedjor på ena boggiparet och band på det främre. Men det vill inte jag köra omkring med inne i beståndet (beståndsgående maskin).

Avatar Fallback

Re: Köpa beg. skördare för eget bruk.

Flax12  
#413457 Ja här finns inget att tillägga! Vilket fantastiskt nätverk sfo är. Oavsett vad du köper så har du full support från det här forumet det är helt klart :smile: . Instämmer med samtliga föregående talare. Kan själv vara behjälplig med erfarenhet från: sp21, rottne snok, kokums gp822, kokum 81-11, rottne 5005, 2002, 2004, lill-eva, 1270B, nokka profi, lillebror 470, cat 570 och därtill grangärde/ logmax aggregaten 626, 728, 828,928, 3000 o 5000. Har knappa 2,5 mil till rottne så där klappar det klart lite extra :wink:

Användarvisningsbild

Re: Köpa beg. skördare för eget bruk.

skogsjan695xl  
#414258 Bara att slå till.
http://www.blocket.se/vi/69840464.htm

Användarvisningsbild

Re: Köpa beg. skördare för eget bruk.

Karkebo  
#415025 Köpte en V. 911 för 6 år sedan pga. mycket snöbrottsskaddad skog. Och en boreliaskaddad kropp som levde på kortison Har150 ha. Var då 69 år. Det var en fantastiskt bra lösning använder den till allt även röjning av åkerkanter. Det sitter ett 960 aggregat på så slutavergningar och fröstllningar är inget problem. Köpte 911 direkt av en entrepenör som jag har god kontakt med och får råd av funkar mycket brA

Avatar Fallback

Re: Köpa beg. skördare för eget bruk.

dreamtool  
#415066 Har läst en hel del i tråden här nu och jag kan väl flika in med den informationen som jag har angående detta ämnet. Vi innehar skog på ca 140ha och vi har även vi en Valmet 911 2004? 6-hjulare, som vi inhandlade för 3 år sen eller så. Har hitintills haft lite smärre problem med att den läckt olja ifrån några kolvar, men det är ju enkelt att packa om själv och inte speciellt dyrt. Denna maskin är utrustad med valmets 350 aggregat nyrenoverat 2007. (dock skulle jag säga att det är ett jävla aggregat, när det fungerar så är det en dröm och allt flyter på bara utmärkt, men meckarvänligt är det nog inte men vad gör man om det är aggregatet som följer med)
Denna maskin har hitintills stått ute tyvärr sedan köp pga vi saknar plats under tak, men har inte haft några som helst problem med maskinen än elektroniskt eller dyl. Faktiskt så är jag överraskad hur stabilt byggda dessa maskiner faktist är.
Vi hugger lugnt tempo eftersom vi nu har en sån här maskin och kan ha tid att hugga, våra marker är otroligt blandade med blockteräng och surmarker så det bästa för oss och för att inte förstöra skogen är att köra på vintern helst under tjäle. och av denna anledningen så har vi även bara 2 av de 6 kedjorna som medföljde eftersom det drar något enormt bra ändå, och fler kedjor förstör bara marken mer. Denna modell tror jag klockar in på en vikt av 14 ton (utan boggie) 16 ton med boggie tror jag, samt vattenfyllda hjul och förstärkt så vår maskin väger någonstans runt 17 ton? och det går inte att jämföra med en traktor i varken vikt, grepp, eller stabilitet. Denna 911 har bättre framkomlighet än våran minibrunett med 8hjul och 4 kedjor med mindre än halva vikten förutasatt att marken inte är mjuk.
Normalt sett har vi huggit i månader och hoppats på en bra vinter, och när vintern vänder så är det snabbt snabbt att börja skota fram allt. Nu med en skördare så kan vi istället vänta, se till att vintern är perfekt, och sen dra av allt på 4-5 helger. Med tanke på att min far börjar bli till åren med så ska han inte behöva slita, så en maskin för ett antal 100k är väl värt investeringen i min åsikt.

Problemet vi hade när vi köpte skördare var att ingen visste egentligen hur man gör... Så en låda med instruktionsböcker och testa sig fram var det enda svaret, tog säkert en god 20 min innan jag ens kunde köra frammåt. Sen till att fälla träd, blandat resultat och idag 3 år senare så fäller vi fortfarande en del för hand för att sedan processera med maskinen (just in case).
Men att slita med motorsåg och skrapa ihop 15-20 m3 per helg, eller skörare med samma kapacite per timme (personlig kapacite 5 - 7 m3/h) är en enorm skillnad. Sen visst, med slitage blir det lite dyrare, men för oss som hugger en 300-400m3/år är det minimalt så länge inget katastrofalt händer. 1-2 kedjor per år (alltså 1-2 byten, inte nednötta kedjor), en liten skvätt hydralolja, 5l sågolja, motorolje-byte samt diesel är väl de största utgifterna vi haft hitintills. Men allt handlar ju om hur du kör.
Är det något jag kan svara på så är det bara att fråga!

Användarvisningsbild

Re: Köpa beg. skördare för eget bruk.

Fredrik Reuter  
#421077 Hej,
Tips på auktion på en Timberjack 1270b, kanske intresserar det någon... :-BD

https://www.klaravik.se/auction/product ... smaskin-3/

Användarvisningsbild

Re: Köpa beg. skördare för eget bruk.

Erre  
#421098 Auktion!
Ditt bästa Vardon. :wink:

Avatar Fallback

Re: Köpa beg. skördare för eget bruk.

Anse  
#439829
dreamtool skrev:Har läst en hel del i tråden här nu och jag kan väl flika in med den informationen som jag har angående detta ämnet. Vi innehar skog på ca 140ha och vi har även vi en Valmet 911 2004? 6-hjulare, som vi inhandlade för 3 år sen eller så. Har hitintills haft lite smärre problem med att den läckt olja ifrån några kolvar, men det är ju enkelt att packa om själv och inte speciellt dyrt. Denna maskin är utrustad med valmets 350 aggregat nyrenoverat 2007. (dock skulle jag säga att det är ett jävla aggregat, när det fungerar så är det en dröm och allt flyter på bara utmärkt, men meckarvänligt är det nog inte men vad gör man om det är aggregatet som följer med)
Denna maskin har hitintills stått ute tyvärr sedan köp pga vi saknar plats under tak, men har inte haft några som helst problem med maskinen än elektroniskt eller dyl. Faktiskt så är jag överraskad hur stabilt byggda dessa maskiner faktist är.
Vi hugger lugnt tempo eftersom vi nu har en sån här maskin och kan ha tid att hugga, våra marker är otroligt blandade med blockteräng och surmarker så det bästa för oss och för att inte förstöra skogen är att köra på vintern helst under tjäle. och av denna anledningen så har vi även bara 2 av de 6 kedjorna som medföljde eftersom det drar något enormt bra ändå, och fler kedjor förstör bara marken mer. Denna modell tror jag klockar in på en vikt av 14 ton (utan boggie) 16 ton med boggie tror jag, samt vattenfyllda hjul och förstärkt så vår maskin väger någonstans runt 17 ton? och det går inte att jämföra med en traktor i varken vikt, grepp, eller stabilitet. Denna 911 har bättre framkomlighet än våran minibrunett med 8hjul och 4 kedjor med mindre än halva vikten förutasatt att marken inte är mjuk.
Normalt sett har vi huggit i månader och hoppats på en bra vinter, och när vintern vänder så är det snabbt snabbt att börja skota fram allt. Nu med en skördare så kan vi istället vänta, se till att vintern är perfekt, och sen dra av allt på 4-5 helger. Med tanke på att min far börjar bli till åren med så ska han inte behöva slita, så en maskin för ett antal 100k är väl värt investeringen i min åsikt.

Problemet vi hade när vi köpte skördare var att ingen visste egentligen hur man gör... Så en låda med instruktionsböcker och testa sig fram var det enda svaret, tog säkert en god 20 min innan jag ens kunde köra frammåt. Sen till att fälla träd, blandat resultat och idag 3 år senare så fäller vi fortfarande en del för hand för att sedan processera med maskinen (just in case).
Men att slita med motorsåg och skrapa ihop 15-20 m3 per helg, eller skörare med samma kapacite per timme (personlig kapacite 5 - 7 m3/h) är en enorm skillnad. Sen visst, med slitage blir det lite dyrare, men för oss som hugger en 300-400m3/år är det minimalt så länge inget katastrofalt händer. 1-2 kedjor per år (alltså 1-2 byten, inte nednötta kedjor), en liten skvätt hydralolja, 5l sågolja, motorolje-byte samt diesel är väl de största utgifterna vi haft hitintills. Men allt handlar ju om hur du kör.
Är det något jag kan svara på så är det bara att fråga!


Vilken version av 911 är det, 911.3 ? Hur mycket har den gått ? Har fått erbjudande om att köpa en 911.3 av en entreprenör som vi även känner privat. Han körde ca 400 m3fub på en slutavverkning åt oss och tyckte det flöt på bra. Just att kunna styra sina insatser själv väger tungt, trots att vi inte har så mycket skog (totalt ca 80 ha). Pendeln har svängt fram och tillbaka några gånger mellan Hypro 755 (trepunkt), hjulburen dito och just nu denna maskin. Vi kommer i så fall främst köra årliga, mindre slutavverkningar på 200 - 400 m3fub per år, men har även en del gallringar framöver. Hur fungerar 911 i gallring ? Tror det sitter ett 350-aggregat på maskinen, för det kan väl hantera flera träd?

Användarvisningsbild

Re: Köpa beg. skördare för eget bruk.

rocky  
#440653
Döna skrev:En liten skördare som ibland glöms bort är Sampo. Lite enklare än Rottne H8 vilket kan vara bra och man slipper pendelarmar och hjulmotorer.


Sampo har hjulmotorer bak på den lilla modellen.

Användarvisningsbild

Re: Köpa beg. skördare för eget bruk.

skogsjan695xl  
#440696
rocky skrev:
Döna skrev:En liten skördare som ibland glöms bort är Sampo. Lite enklare än Rottne H8 vilket kan vara bra och man slipper pendelarmar och hjulmotorer.


Sampo har hjulmotorer bak på den lilla modellen.

Är det inte tvärt om. Mekanisk bak och hydrauliskt fram?

Avatar Fallback

Re: Köpa beg. skördare för eget bruk.

Kris  
#440712 Jeg kjøpte en valmet 901 1987 modell. Den trengte mye kjærlighet for å virke. Har selv ca 1800 mål med skog. Kjøpte den for å kunne komme ajour med tynning og ikke minst kjøre tynning hogst når forholdene er bra. Angrer ikke ett sekund på kjøp av hogstmaskin selv om det har blitt mange og lange kvelder med skruing.

Användarvisningsbild

Re: Köpa beg. skördare för eget bruk.

Sidekicknicke  
#474161 Hur har det gått, har det blivit nåt köp?

Användarvisningsbild

Re: Köpa beg. skördare för eget bruk.

Vardon  
#474252 Nej idén är väl inte helt borta än men är rädd för att spargrisen är för mager och att för mycket tid går åt till reparationer. Dvs det ska köras i två veckor men först måste jag laga och vänta på delar i 10 dagar.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).