ATV och UTV i skogen

Warnvinch RT25

12 inlägg 4146 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Warnvinch RT25

Wickevire  
#412730 Jag har två likadana vinchar den ena fram på hjulingen och den andra på vagnen. Det som händer är att den som sitter på vagnen går ryckvis och är lite orkeslös. Bägge vincharna är ansluten till en kontaktor under sadeln med samma grovlek på kablaget. Vinchen är väldigt lite använd men det verkar som den drar mycket ström. När man inte använt den på en stund drar den bra för att sedan börjar rycka.



   TS
ATV från Bengtssons
Avatar Fallback

Re: Warnvinch RT25

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#412750 Har visserligen en större modell men fick problem med kolen fastnat i kolhållaren

Användarvisningsbild

Re: Warnvinch RT25

0470  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#412811 Kanske kabeln är för klen.

Avatar Fallback

Re: Warnvinch RT25

axwell  
#412820
Wickevire skrev:Jag har två likadana vinchar den ena fram på hjulingen och den andra på vagnen. Det som händer är att den som sitter på vagnen går ryckvis och är lite orkeslös. Bägge vincharna är ansluten till en kontaktor under sadeln med samma grovlek på kablaget. Vinchen är väldigt lite använd men det verkar som den drar mycket ström. När man inte använt den på en stund drar den bra för att sedan börjar rycka.


Manövrerar du båda på samma sätt; trådlöst från olika positioner eller alltid med samma manöverknapp på styret ?

Avatar Fallback

Re: Warnvinch RT25

Wickevire  
#412901 Vinchen på vagnen styrs med trådlös fjärr. Vinchen på hjulingen styrs med knapp på styret.

   TS
Avatar Fallback

Re: Warnvinch RT25

axwell  
#412943
Wickevire skrev:Vinchen på vagnen styrs med trådlös fjärr. Vinchen på hjulingen styrs med knapp på styret.

Batteriet i sändaren skall klara sig i minst 1 år, jag kör nu 4:e eller 5:e året på samma batteri. :surp:
Generatorn på hjulingen kan störa den trådlösa, testa om det går att köra med motorn avstängd.

Har du möjlighet att flytta mottagaren eller bara antennen längre bort från generatorn ?

Avatar Fallback

Re: Warnvinch RT25

Wickevire  
#412947 Mottagaren och antenn sitter längst bak på hjulingen. Är själv inne på någon typ av spänningsfall i vinchen på vagnen. Om man väntar en stund innan man kör vinchen så drar den bra för att sedan börjar rycka. Om generatorn laddar dåligt borde det ju påverka den främre vinchen oxå.

   TS
Avatar Fallback

Re: Warnvinch RT25

axwell  
#412980
Wickevire skrev: Om generatorn laddar dåligt borde det ju påverka den främre vinchen oxå.

Det är det lilla batteriet i den handhållna sändaren som efter några år kan bli dåligt.


Jag var otydlig om generatorn, när den roterar avges ett elektromagnetiskt fält som kan störa en radiosignal.
Manövern från knappen på styret påverkas inte alls negativt av det fältet, strömmen som drar kontaktorn går ju ostörd i en tråd även om hjulingens batteri inte är speciellt bra laddat.

Det är inte strömmen på några tiondels Ampere genom styrknappen som går genom vinschen, samma med fjärren men en funktion till måste fungera, bra mottagning.

Dom aktiverar en kontaktor ("relä") och den sluter kretsen till vinschen där strömmen brukar variera mellan 10 och 160 Ampere för en liknande vinsch, beroende på hög eller låg belastning.

Jag har samma "fel", får ibland stänga av motorn eller hålla sändaren högt för att det skall fungera vid längre avstånd.
Min mottagare sitter sämre till än din, men jag har större batteri (62 Ah) och generator (60 A) så jag kan köra vinschen ganska länge med avslagen motor.

Användarvisningsbild

Re: Warnvinch RT25

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#412984 Har också en Warn bak, en RT30 , det du beskriver uppträder när signalen från fjärren är för svag. Precis som axwell skriver. Beror antingen på batteriet i fjärren eller störningar. Har numera en knapp för bakwinschen montera på bakräcket så jag kan välja.

Användarvisningsbild

Re: Warnvinch RT25

halvproffs  
#413006 Jag har ett annat kontaktproblem med min Warnvinch. Dosan stänger av sig själv efter ca 1minut och då får ta av sig handskarna och stå där och trycka med bägge tummarna för att starta den igen. Tycker att i längden blev det enerverande att när man skulle lasta på igen så var dosan död. Förstår ju att det ska vara batterisparfunktion, men nån måtta borde det vara. Var till återförsäljaren men det gick inte att programmera om den.
Finns det någon som har ett tips?

Användarvisningsbild

Re: Warnvinch RT25

Ängagärdet  
#413007 Om den går ryckigt även obelastad så sätter jag en krona på att felet är i kontaktorn. Skifta med den andra kontaktorn för att utesluta problemet.

Avatar Fallback

Re: Warnvinch RT25

Wickevire  
#413097 Ska börja med det enklaste, byta batteri i fjärrkontrollen.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).